Skippa tätskiktet!!!!
Ge mig en anledning till att ha ett tätskikt i en tvättstuga i en källare med oisolerad bottenplatta.
Se till att få ett bra fall mot brunnen och skulle det sen skita sig med en jätteläcka så rinner det ner i golvbrunnen.
Vad kan ta skada????
Betongplattan???
Väggarna???
Ge mig hemskt gärna en enda anledning till att tätskikta ett rum i en källare som inte är ett frekvent använt dusch/badrum...
 
känns som att du har rätt där, antingen har man tätskikt på hela golvet eller inget alls, men om du läser det som stod i länken som Fredrik gav så stod det ju att man ska ha tätskikt på de ställen som är utsatta för kraftig vattenbelastning, dock stoppar man väl ner slangen från tvättmaskinen i brunnen så det samlas ju inget vatten på golvet

lite klurigt det här :/
 
charlsa skrev:
känns som att du har rätt där, antingen har man tätskikt på hela golvet eller inget alls, men om du läser det som stod i länken som Fredrik gav så stod det ju att man ska ha tätskikt på de ställen som är utsatta för kraftig vattenbelastning, dock stoppar man väl ner slangen från tvättmaskinen i brunnen så det samlas ju inget vatten på golvet

lite klurigt det här :/
Jo,jag har precis läst länken... på en fredagskväll tom...:)
Men jag är helt övertygad om att ett rum i en källare med oisolerad betongplatta mår bättre med ett tätt draget avlopssystem samt ordentligt fall på golvet till brunnen utan något tätskikt än ett rum med tätskikt på golvet. Golvet i källaren är ju själva husets lungor... Det finns alltid en viss del fukt som kommer genom bottenplattan.
I min källartvättstuga så märkte jag att det finns en smula fuktgenomslag som är synligt för ögat men gissa vad som hände när jag lät 5 st ihopvikta sopsäckar ligga kvar på golvet över natten.... jo,det droppade ifrån dem när jag tog upp dem dagen efter. Då var det på en del av golvet utan synliga tecken på fuktgenomslag.
Ang. vattenbelastning så i en tvättstuga utan bad/dusch vad skall utgöra den???
Blir det en riktig vattenläcka så vad skall hända ifall ditt betonggolv blir blött... så länge som vattnet rinner ner i golvbrunnen och inte blir stående vid väggarna så kan ju faktiskt inget hända. Klinkersen samt fix och fogar tål att bli blöta...
Men om det känns bättre med ett tätskikt vid brunnen samt 5 cm upp på väggarna så kör givetvis på det... Givetvis skadar det inte på något sätt.... Ifall du får en läcka OCH brunnen är igensatt så lär ju vattnet rinna in i angränsande rum även om du har 5 cm tätskikt på väggarna...
Skål förresten...en god whiskey här!
 
Nu ska ni få anlednigen och det stavas försäkringsbolag. Om något händer kan man ge sig f-n på att dom hittar att man inte satt tätskikt enl bkr och man får 0 kr oavsett om det gjort till eller från för en ev skada.
Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
Nu ska ni få anlednigen och det stavas försäkringsbolag. Om något händer kan man ge sig f-n på att dom hittar att man inte satt tätskikt enl bkr och man får 0 kr oavsett om det gjort till eller från för en ev skada.
Fredrik
Mitt försäkringsbolag (moderna) var helt inne på att skippa tätskikt i en tvättstuga i en källare så länge som det ej var dusch/bad utrymme.
Om nu nått händer med en läcka så vad kan skadan bli....??
Enl. BKR så bör man betänka tätskikt i en källare med oisolerad betongplatta.
 
Tja det skulle tex kunna smita in i rummet bredvid via en springa någonstans.
Men var och en gör som man vill men jag tänker nog köra runt brunnen och i väggvinkeln. De tätskikt jag hänvisade till är dessutom special för källare. Ska enligt tillverkaren funka ungefär som goretex.Ångan kryper igenom men vattnet stoppas.
Fredrik
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.