Startrelät på frysen har brunnit upp, nån som vet om det går att byta enbart det eller hela kompressorn måste bytas? Nån som vet vad det kostar? Kanske inte är lönt... Är ett electrolux-skåp.
 
Hur gammalt är skåpet?
 
Jo, just så ser det ut, fast lite värre.. har gått hål på höljet.
Har bytt nu, men det funkar inte ändå, allt lyser å piper som det ska, men kompressorn går inte...:(
Skåpet är från -92.
 
Snälla säg att jag bara måste trycka nånstans för att nollställa eller nåt.... Sista som överger en är hoppet.. ;-)
 
Kan det vara kondensatorn?

Som sagt, det sista som överger en.... :-D
 
Göran.W
Hej jag antar det är en E-lux frys med digitala siffror på manöverpanelen som sitter inne i frysen.
Om det är den modelen så startar dom utan kondensatorn inkopplad alls.
Kan du ha kopplat fel tro.
Så här ska det kopplas.
C svart sladd
N alla blåa sladdar
L alla svarta sladdar
S den svarta eller Bruna kablen på kondensatorn
Längst upp till vänster den gråa sladden om du har en sån.

OBS! det är så här det brukar se ut.

Du kan prova tvångs köra det genom att mata det direkt från nätet.
Koppla då strömen mellan stift c och n
Glöm inte montera jord kablen med och ta bort alla andra sladdar.
Du behöver inte ha kondensatorn när du tvångs kör för den ska starta ändå om frysen inte står kallt.
 
Jo, det är den modellen du nämner, Göran.
Jag har ett M också... Ser ut så här på relät, från vänster högst upp. M, S, nästa rad N, L och längst ner C. Kan jag ha fått fel relä, trots att jag köpte från electroservice?
Kan det ta nån skada om jag tvångskör det?
 
Göran.W
Det finns en model där M:et är ett N istället och det som skiljer dom åt är en bygling internt.

Vill betämt minnas det ska vara M på det skåpet.

Det är inga problem att tvångs köra för reläet för ström från termostaten när det ska starta på just C och N

Annars kan man koppla förbi termostat styrningen med men där kan jag inte hjälpa dig för jag har inte i huvet hur det är kopplat för jag har aldrig stött på ett sånt skåp med problem där.
 
Det där m:et är ett n på gamla relät... Då är det fel med andra ord... :(
Men, kanske går ändå om jag gör som du säger och kopplar förbi kondensatorn?
 
Testade som du sa. Inte ett liv... :( Lyser inte ens.

Jag satte blå från strömsladden till n längst ner. Brun på c. Jorden var redan kopplad.
 
Har pratat med elektroservice och det är rätt relä, men det ska tydligen vara nån överbryggning, som du nämnde nåt om. han skulle leta upp en bulletin om det och maila mig under dagen. Hoppas bara att det är det som är felet...
 
Har satt en kabel mellan m och n. Tydligen har detta relä ersatt 3 andra och det var inget jag fick veta när jag beställde det. Lite dåligt kan man tycka, men nu går kompressorn och det börjar bli kallt!! Går som på nålar, vågar knappt röra mig för jag är rädd att det stannar igen!! men, än så funkar det!!!

Tack för hjälpen!! Var ju trots allt du som nämnde om bryggningen. :-D
 
Göran.W
Tjodjuret skrev:
Testade som du sa. Inte ett liv... :( Lyser inte ens.

Jag satte blå från strömsladden till n längst ner. Brun på c. Jorden var redan kopplad.
Jag menade att du skulle ta strömen direkt från väggutget.

Den kopplingen du gjort nu kommer om jag tänker rätt att få kompressorn att gå hela tiden utan att termostaten bryter.

Var i skåne bor du?
Jag kan kanske ta en lite helg utflykt och lösa det om det är som jag misstänker att den går hela tiden nu.
 
Testa mät på kompressorn.
Mellan C & R ska det vara dubbelt så stort motstånd är mellan C & S

C=common
R= run
S= start

Tex C & S 100ohm
C & R 50ohm

Testa detta för att se om kompressorn har brunnit.
(Pratar om stiften som sitter på själva kompressorn efter du har tagit bort start relät )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.