Y
traditionellt så är det ju en väldigt blank (40?) färg i kök för kunna torka av.
och väldigt matt (2?) i övriga rum.

Men jag har öppen planlösning dock med en liten takbalk... Då ville den ena måla matt i båda.. andra ville blank och matt..

Frågade färgbutiken, och då hade de tagit fram en färg som såg matt ut (5) men som var stark nog att torkas av som den blanka.. Lite svårare att måla med tydligen men,, och istället för 70kr dyrare per liter


Tyckte ju jag lät jättebra, funderade på köra den i alla rum... fast då blev målaren skeptisk... skeptisk till ha den även i kök, och började då backa till att 'okej låt oss köra på matt istället då'


men vatusan, lät inte det bra med den nya, matt som tål torkas?

flügger men minns inte namnet på sorten.
 
Brukar använda mig av scotte 7 vid liknande projekt,en bra matt färg som går att torka bort flugskiten ifrån.Varför var målaren skeptisk till ditt förslag?
 
B
glans i kök! varför? jo. fett när man steker. eller använder (dressing)oljespray.
det är allid trevligt att sätta handen på ovansidan av ett vägg skåp som inte vart avtorkad på länge(blandning av damm och fett)
 
Y
nja det var ju en kompromissfärg han inte använt tidigare.. skulle ge besked sen ifall jag ville satsa på den eller inte. fast varför välja ena eller andra när det finns en som är matt men som är avtorkningsbar.. leker med tanken för se om någon övertygar mig åt ena eller andra hållet
 
  • Gilla
Look
  • Laddar…
Tak är olika = små--stora/ liksom färger. Vissa är bra att jobba med, torkar inte innan man hunnit rolla färdigt, medan andra ställer till det för målaren, = torkar för snabbt. Är det då nya produkter som TS nämner, är det inte lätt att veta hur de verkar, några av dessa nya produkter, är "sega" att måla med, är då även taket stort, kan det vara problem med att få till det bra. I ett kök, kan det även ta lite extra tid att måla taket, då det kan vara svårare att komma till, mellan skåp och tak o s v . Förr målades köken med en oljefärg, för att det skulle vara enkelt att "torka" av (tvättas) medan man idag knappast brassar på med stekjärnet på samma sätt som förr, dessutom har de flesta kök en köksfläkt idag, så brukar duga med en vanlig takfärg med 0--3 glans (vattenspädbar), men dessa tåler knappast en tvättning, kanske inte underlaget heller. De flesta färgtillverkare har ett system för våtutrymmen 20--40 glans (blir inte nämvärt blankt) som funkar bra, även till kök
 
Hur ofta brukar du tvätta kökstaket?
 
Y
jag har lyckats göra svarta fingeravtryck på vissa tak... de går de inte bort, inte kul att behöva måla om stup i kvarten heller
 
Enligt mig finns inget fulare än blanka tak, om det inte är panel
 
Y
men, så var det ju då denna avtorkningsbara som dessutom var matt... måste ju vara bra... bara att den var mer lättflytande eller så, så man inte kände när den började ta slut i rollern..
 
Ehm...glans 7 brukar det väl ändå vara på "vanlig" väggfärg? Matt 2 eller 3 till tak...
Har samma dilemma med öppen planlösning, och kör väggfärg med glans 7, den upplevs ju som ganska matt men är avtorkningsbar. Glans 40 är ju väldigt blankt...
Glans under 7 blir lätt smutsiga fingeravtryck på...fick måla på ett lager takfärg med glans 5 efter att han monterat taket i köket som jag hade färdigmålat så fint eftersom mina tumavtryck och annat syntes:)

En riktigt bra väggfärg, som är avtorkningsbar, glans 7, är Nordsjö Tinova "Silkematt", lätt att arbeta med och blir bra resultat..hyfsat dyr dock. Beckers standardväggfärg med glans 7 kostar ungefär 60% av Nordsjöfärgen men ger ungefär samma resultat..iallafall för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.