Jag har en fundering angående bergvärme. Mitt hus är ett gamalt timmerhus på 200m2 som ska byggas ut med 50 till + att anläggningen ska kunna hålla ett garage på ca 100 m2 i ca 10-15 grader.
Man har ju hört både ris o ros om bergvärme, men hus stor anläggning (ett borhål? hur stor pump etc.) behöver jag ha för att kunna klara mig UTAN el-tillskott. Att elen behövs för att spetsa varmvattnet förstår jag, men för att klara värmebehovet utan att elpatronen slår i hela tiden.
En bekant har en riktig "katastrof-anläggning" : ett hus på 160 m2, borrat 150m, en 6kw pump av ett mkt kännt märke men likväl slår elpatronen i väldigt ofta. Firman som instalerade var ditt säkert 20 ggr (!) dom första 2 åren och gjorde luftningar med stora vacuumpumpar, ställde om än-hit-o-än-dit utan att det blev riktigt bra.
Sedan tröttnade både min bekat och försäljaren på allt krängel så dom skilldes inte som vänner kan man säga!
Jag investerar hellre 30tkr till och klarar mig utan "elvärme" än att snåla på investeringen och får betala dyra elräkningar för all framtid!
MKT tacksam för tips och åsikter!
 
Beror ganska mycket på hur välisolerat garaget är. Kanske 15kW. T.ex. Nibe 1145, stor extern volymtank, extern beredare och dubbla borrhål. Ta fram all data om huset, utbyggnad och garaget och räkna på www.energiberakning.se för effektbehov vid DVUT och energibehov per år. Jämför med senaste årens förbrukningssiffror.
 
Redigerat:
Det enklaste, om än lite pyssligt, är ju att faktiskt räkna efter hur stora förluster du har i huset. Vet man hur väggarna är konstruerade och hur mycket isolering det ligger på vinden så går det ju att räkna efter. Därefter är det ju bara att välja en pump som både har full effekt och energitäckningsgrad så slipper du patronen.
 
Jag stör mig en del på att min JVP behöver upp mot 100 timmar eller 600kwh eltillskott denna vinter. Men med tanke på att anläggningen kostar total över 100 000 kr och det är en rekordvinter så inser jag att det inte är något att bry sig om. Däremot har jag inte mycket tillskott för varmvatten eftersom jag inte kör någon legionellakörning.
 
Enda sättat är att räkna ut ditt energi & effektbehov. när man vet det så kan man tala om hur stor pump & aktiv borra som behövs.
Tänk på at räkna på dit komand behov, o inte på ditt nuvarande, då du kanske inte värmer alla rum till den tempratur du kommer att värma i framtiden.

Sen som du ska klara dig utan eltillskott, så grävs at radiatorsystmet klarara av att hantera en så stor pump (= exrem lågtemp system) & eventuellt en volymförstorare om radiatorenra inte själva innehålle mycke vatten
 
Tackar för tipsen!
Håller på och räknar ut mitt effektbehov, inte så lätt för en lekman då det är uttryck som jag aldrig hört. Men det löser sig med google.......
Vad tror ni en STOR anläggning ligger i pris (15-17kw och 2 borrhål med ett djup som passar den stora pumpen)?
 
17kW behövs det så mycke effekt? har du ngen isolering i huset?

2x 200m borra 100 000:-
17kW värmepump kanske kostar 70 000:-
separat varmvattenberedare 15 000:-
Volymtank för att hantera effekt toppen som blir på en så kraftig värmepump. 10 000:-
instalationskostnad med diverse rör o kopplingar som går åt 20 000:-

(sen ska du ha kulvert m.m.)
 
Fast det är klar, om du har en topp efekt på 17kW så instalerar man ju en pump som ger ca 14kW
 
Nej, det är jätte dåligt isolerat. Det kommer att isoleras med 45 mm på utsidan när allt är klart, sedan så kan man väl räkna timmerstommen som en viss isolering. Jag vill inte täta sönder huset då jag blivit avrådd från att använda mer än 45mm när det är ett timmerhus.
Därför vill jag räkna med en så stor anläggning att jag slipper se elpatronen slå i så fort det blir kallare än -15.
 
Har du elpatron??
Brukar stämma ganska väl med att det går 3 ggr så mycket kallaste dagen som vid 0° ute.
Så har du elpatron kör den 1 dygn då det är 0° ute o håll koll på elmätaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.