Hej hopp! Orkar inte titta runt efter alla regler och "så ska man göra"... hoppas istället på lite raka svar i forumet här...

Har planer på att göra lägenheter i en ladugård. Klarar mig hyggligt praktiskt men kan inte alla bitar vad gäller regler och vad som funkar bäst. Funderat rätt mkt på badrummet jag behöver göra. Vad gäller...? Ingen OSB och ingen plast har jag fattat men sen....

1. Måste man ha 30cc på regelstolpar om man sätter våtrumsgips - endast ett lager? Eller räcker 45cc? Blir det för svajigt?

2. Kan jag lägga en våtrumsmatta direkt på betonggolv, eller måste jag bygga upp med gips/impregskiva?

3. Är kakel att föredra framför matta? (Finns ju en hel del snack om mögel osv,,,)

4. Hur ser överhuvudtaget den bästa lösningen ut gällande materialet från regelstomme och in till matta?

5. Gäller regeln att man inte behöver/måste ha våtrums-gips och -matta mer än 1 meter extra ut från duschen?

6. Vilket material är bäst i taket? Direkt ovanför duschen och på övriga delar, samma? Matta blir väl för tätt där antar jag...


Väääldigt tacksam för svar av nån som kan!d^_^b
 
A
Ursäkta min näsvishet, men ska du bygga badrum så tycker jag du ska dig den tiden det tar att läsa på lite regler för du kommer stöta på situationer hela tiden där du behöver ha kunskap om reglerna. Och de är (tycker jag) lättfattliga och inte skrivna på byråkratsvenska.

BKR regler: http://www.bkr.se/Branschregler.aspx

GVK regler: http://www.gvk.se/hem/index.asp?art_cat=65
 
Okej, tackar för de länkarna, kommer att läsa på mer där (alltid nyttigt).... men som läget är nu behöver jag mest raka tips och råd (är ju en HEL DEL "omkringläsning" och eget tydande av GVK) då jag är i beräkningsskedet om jag ens kommer att ro i land det hela ekonomiskt.

Kommer sedan att anlita snickare, rörmokare, mattläggare etc men kommer också göra en del jobb själv.

Är därför ändå tacksam för lite raka svar på frågorna, vill inte hålla på och ringa till alla hantverkare och tjata...:|
 
B
du får tänka på att ha både livrem och hängslen. dubbel säkerhet
 
Ja, då blev det ju helt glasklart... :)
 
B
du ska ju läsa först om alla regler.
 
Fast då kan du ju inte ha läst mitt förra inlägg om du skriver så...

Ok, känner mig lite som om jag var tillbaka i skolan och inte gjort läxan helt plötsligt... Har läst i BKR och GVK men där står ju inte allt om vad man bör föredra, vilket som är dyrast, enklast osv. Dessutom kan man ju undra hur och varför vissa regler är skrivna: knappast alltid med konsumenten i centrum - finns ju en hel del materialtillverkare i faggorna också säkert...

Förstår inte varför man skriver i ett forum, verkar veta en hel del (eller bara låtsas), men håller på kunskapen för att någon ska läsa "om alla regler"... ha, ha... Blir komiskt för mig...

Men jag kan ju prova i andra forum. Inga problem. Tack ändå!
 
B
är ju så att reglerna ändras. då är det bäst att läsa igenom det nyaste.
sen kan det va olika med försäkringsbolag också.


sen kan du inte planera ditt badrum nu. och sen göra renoveringen om ett halv år.
då har säkerligen reglerna ändrats. och har du då köpt matriall så sitter du på pottkanten
 
Redigerat av moderator:
Ja, här fick du ju inte mycket hjälp. Läser man är i forumet om de som har fått sina badrum renoverade då blir man ju mörkrädd av alla fel som gjorts av hantverkare. Man skulle faktiskt vilja ha en enkel guide som visar hur man ska gå tillväga, precis som du försökte få men hittills har inte de med rätt kunskap svarat. Ge inte upp här utan jag tror du kommer att få svar av de som kan och inte bara hänvisar till regelverk. Håll ut :)
 
Tyvärr är finns det ingen enkel guide att följa, eftersom varje badrum har sin egna egen lösning på stomuppbyggnad. Man måste anpassa den och och vilken skiv konstruktion man ska använda, beroende på vilket ytskikt "Kakel/Klinker , matta och färg" man ska använda. Men krasst sätt så funkar ett"rätt bjälklagsförstyvat" gjutet/flytspacklat golv med rätt fall till brunnarna och en regelvägg med c/c 30 och med skivbeklädnad bestående av våtrumsgips och ev plyfaskivor bakom det, till all form av ytskikt/tätskikt i ett badrum.

Mitt tips är att bestämma vilket ytskikt du vill ha och var "Golv, vägg eller tak" och därefter kolla upp vad reglerna säger om stomme och skivbeklädnad.


Vill du ha ett slitstarkt och långlivat ytskikt, kan jag bara rekomendera Kakel och Klinker.

Lycka till !!

/kimpo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.