Tack för hjälpen per!Jag använder win7Använder Explorer som webbläsare!I denna text har jag 3radbrytningar per mening för att kolla hur det blir efter jag postat texten!Mvh
 
Det blev kaos ändå....konstigt att mellan orden så blir det mellanslag, men efter punkter så blir det inga mellanslag!
 
Vilken version av Internet Explorer? Versionsnumret finner du i menyraden Hjälp > Om Internet Explorer. (Menyraden syns inte alltid. Om den inte syns kan du högerklicka på "flikraden" och bocka för "Menyrad".) Skriver du texten direkt i fältet här under rubriken "Snabbsvar" eller skriver du i Word och klipper in texten?
 
IE8 är standard i Win7.
Jag har testat både den och IE9 betan utan att få detta problem
 
Jag har ett liknande projekt framför mig men det lär ta något år eller två innan jag börjar....

Det oisolerade betonggolvet kommer jag gräva bort för att kunna isolera och gjuta ny platta med golvvärme i. Då finns även en möjliget att få undan rör för kablage om man vill. Har också några tokiga ideer kring att skapa ett lite större utrymme nedåt för lite större högtalare (sub).

Mot ytterväggar blir det plåtreglar + lämpligt ytskikt.

Jag tänker faktiskt ta någon kunnig på området till hjälp för att kunna bygga ett rum med korrekt akustik. Tror inte det kostar så många tusenlappar extra att göra rätt från början. Själva byggandet står jag dock själv för.
 
Per jag har version 8! Jag skriver "svar" direkt i fältet! Dock så ser jag nu en gul 3-kant i mitt vänstra hörn på datorn med ett utropstecken i, bredvid denna symbol står det klar. Om detta kan ha ngt med saken att göra?Mathias! tack för ditt svar, gräva ur betongen har jag nog ingen lust att göra, blir platon golvskiva och en heltäckningsmatta! Funderade också på att ta in någon som kan berätta lite om hur jag ska gå till väga, har du någon att rekommendera eller tror du att exempelvis hifiklubben har koll på detta? funderar på att bara hänga upp tyger runt hela rummet som hänger ca 10cm från ytterväggen, för att minimera samt ha koll på eventuella fuktproblem. Men det hade varit kul att bygga lite mer gediget!
 
Nu har den symbolen försvunnit, nu står det bara klar.så testar att posta denna text för att se hur det blir denna ggr!
 
När jag postade texen ovan, så stod det fel på sidan i någon sekund och sedan klar! konstigt
 
En lite varning om minhembio.com bara. Många av byggarna verkar kunna mer om ljud och bild än om byggnadssätt. En del väljer heltokiga sätt att bygga på och kommer få konsekvenser längre fram.
 
Det är mycket därför som jag gick in på denna sida istället, tror att det finns fler kompetenta människor här som kan mer om byggnadsteknik än på min hemmabio!
 
Jobo123 skrev:
funderar på att bara hänga upp tyger runt hela rummet som hänger ca 10cm från ytterväggen, för att minimera samt ha koll på eventuella fuktproblem. Men det hade varit kul att bygga lite mer gediget!
Jag vet inte om det räcker för att dämpa ekot helt och hållet i hemmabiofallet men när vi hängde upp gardiner i vår tillbyggnad så dämpades ekot betydligt. Då har vi långa gardiner ca 10 cm från väggen från golv till tak på ena långväggen.
 
jag tänker mig tjocka tunga tyger med en hög täthet som täcker samtliga väggar, i taket får det bli något dämpande material samt matta på golvet! borde väl dämpa ganska så bra? Frågan e om det är för enkelt och för tråkigt, hade varit kul att bygga lite mer "snyggt" och seriöst!
 
Jobo123 skrev:
Per jag har version 8! Jag skriver "svar" direkt i fältet! Dock så ser jag nu en gul 3-kant i mitt vänstra hörn på datorn med ett utropstecken i, bredvid denna symbol står det klar. Om detta kan ha ngt med saken att göra?Mathias! tack för ditt svar, gräva ur betongen har jag nog ingen lust att göra, blir platon golvskiva och en heltäckningsmatta! Funderade också på att ta in någon som kan berätta lite om hur jag ska gå till väga, har du någon att rekommendera eller tror du att exempelvis hifiklubben har koll på detta? funderar på att bara hänga upp tyger runt hela rummet som hänger ca 10cm från ytterväggen, för att minimera samt ha koll på eventuella fuktproblem. Men det hade varit kul att bygga lite mer gediget!
Jag har dålig koll på marknaden av ljudkonsulter, men om jag fick välja fritt skulle det vara trevligt med ett besök från Ingvar Öhman på Ino Audio. Det verkar dock vara en lurig figur som antagligen är uppbokad 8 år framöver.
 
mattzon skrev:
Så här skulle jag gjort [länk]

Ganska mycket jobb men bra blir det.

Hmm....kan inte ge dig ett exempel just nu men det där kändes rätt långt ifrån något av dom "fina" projekten på minhembio. Rörigt rum och egentligen inget alls gjort åt akustiken.

Jag lever i tron att man kan få relativt enkla högtalare att låta väldigt bra om man vet vad man gör i fråga om rumsakustik. Jag tror att det är en bättre väg än att ösa på med effekt, många högtalare och elektronik som ska fixa problemen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.