Hej!

Jag kan ju inte vara ensam om att ha fönster av lite olika storlekar och design i vårt nybyggda hus? Men jag har förtvivlat svårt att hitta bra jalusiner. Är det någon som har bra tips på vart jag kan hitta dessa? Hittade en variant på Jysk, men de var inte av rätt storlek. Jag vill ha diskreta vita varianter som är 5-10 cm breda, som du genom att dra i ett snöre/tråd (vad säger man?) :) kan dra åt sidan. Alternatvit kan man dra igen dem. Vet att det inte täcker ut allt ljus men merparten i alla fall. Är ni med på vilken variant jag menar?

Jag bifogar två bilder. Ena visar hörnet in till vårt sovrum. Känns ganska svårt att hitta en bra lösning för att mörkerlägga rummet med denna fönsterkonstruktion... Jag är en stadsråtta som ska flytta ut på landet och kan absolut inte tänka mig att sova utan ett täckt fönster, trots att det är mörkt ute :). Får väl vänja mig framöver, men just nu vill jag ha något som täcker fönstret. Rullgardiner från IKEA är helt okej, men det kommer att se jättefult ut eftersom att den bara täcker det störra fönstret och inte det lilla fönstret. Och jag vägrar att ha en dvärgrullgardin a 10 cm på lilla fönstret... Vilka i-lands problem jag har va? :)

Sedan har vi två fönster i vår ryggåsdel som är lite svåra att planera in jalusiner för/på. Kika gärna på bilden (som är av mindre bra kvalitet) och kom mer än gärna med förslag. Antar att jag måste hitta något måttanpassat som jag måttbeställer. Vart då? Mitt nästa liv ska jag vara bättre på att google, för det är jag kass på :).

/Erik
 
  • IMAG0253.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blandat 060.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Har nu hittat rätt ord. Det är Lamellgardiner och inte jalusiner jag efterfrågar...
 
Jalusier :) var det dessutom
 
C
Jag kan varmt rekommendera Persiennbutiken.se. Vi köpte rullgardiner och persienner till vårt nya hus därfrån. Dyrare än Ikea, och jysk, men måttanpasade. Ruggigt mycket billigare än moogio och liknande,
.

Bra support på mail för frågor, även efter köp. Fem tummar upp
 
Bara och googla lamellgardiner.

Fick dessa svar.
Rollodin.se
solskyddsexperten.se
skugga.se
jysk.se
persiennbutiken.se
nyalamellgardiner.se

mm mm

Lycka till!
 
Ann Idstein. Ruskigt fina saker.
 
Jag köpte mina på Jysk och sen klippte jag till dom i rätt längd. Jag är jättenöjd med mina:)

//Jessica
 
Om du har elitfönster så kan du beställa från dem, de blir måttanpassade också ;)
 
Rollodin.se
solskyddsexperten.se
skugga.se
jysk.se
persiennbutiken.se
nyalamellgardiner.se
Kolla priserna! Skiljer mycket!
Inte alla ovan kan leverera sneda fönster.
Solskyddsexperten.se kan. Där köpte jag mitt system.
Persiennbutiken kan åxå. Förmodligen alla lokala "persienngubbar" åxå.

Bara och börja ringa runt.
 
Jag köpte lamellgardiner på Bauhaus som man anpassade själv, de var förvånantsvärt bra kvalitet.

Hasta (http://www.hasta.se/) har också så att du kan måttbesälla, detta kan du göra via en gardinsömnadsbutik, dessa kan säkerligen också tillverka rullgardiner, hissgardiner m.m enligt dina önskemål, det är inte speciell komplicerat. Rullgardiner ger bäst mörkläggning, lamellgardiner mer mot solljus. Skall du ha helt mörkt är det bara gardiner med riktig mörkläggningsväv som gäller, dessa går att också att få som vanliga gardiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.