hejsan.
jag och min sambo är på väg att sälja vårat hus pga att vi inte har kommit in i "byn" efter 2 år o allt känns som en misslyckad ide att flytta hit så vi har bestämmt oss för att sälja o då har vi innan vi har kontaktat mäklare hört av oss till ett par i våran föräldra grupp som vi vet har letat hus länge o är ifrån byn om dom va sugna o det verkar dom vara... vi har sagt ett pris till dom som dels är under det dom är villiga o ge och över de vi vill ha för att lösa alla lån o gå lite plus

min fråga är hur löser man en försäljning privat... vilka ska man kontakta för att de ska vara lagligt o så... är de våra banker som fixar papper o sånt eller e de nån extern firma ??
 
Råd & Rön ger rådet att gå via banken:

"Man bör i alla händelser alltid anlita en jurist när det är dags att skriva köpehandlingarna och registrera köpet. Bankerna brukar kunna ställa upp med sådan hjälp till en kostnad av ungefär en tusenlapp i timmen."

"Eller ta hjälp av en mäklare med bara den här delen."

http://www.radron.se/templates/Artikel____2885.aspx
 
där stog de mycke nyttigt... som sagt så har vi ju ev redan en köpare så vi behöver ju inte bry oss om annonsering och sånt så jag ska ta o höra med våran bankman få se va dom har att erbjuda i och med kontrakt grejen... han har varit riktigt toppen så han har nog säkert nåt bra att komma med... skulle ju vara så skönt om detta löste sig smidigt utan att man behöver ta in mäklare o de ska vara visningar o allt... vi e ju inte ute efter att tjäna en massa på det utan få bort lånen o komma härifrån...
 
Vi köpte vårt hus privat och försökte tillsammans med säljaren och en jurist via hans jobb få ihop ett kontrakt. Det var ett rent h-vete, det är ju inget man är direkt van vid att göra så det var otroligt svårt. Till slut anlitade jag och min fru en mäklare (via mäklarfirman han jobbar på) som hjälpte oss med allt pappersarbete, köpebrev, köpekontrakt, hjälp med försäkring, ja allt pappersarbete som hade med husköpet att göra.

De hade en filosofi att när vi anlitat honom inte skulle behöva tänka på mer än att flytta i stort sett (förutom att bestämma lån och så). Det var enormt smidigt att ha en mäklare med som man kunde ringa och fråga och som hade full koll på vad som gällde, för både oss och säljaren. Vi betalade runt 6000 för hjälpen tror jag och det var värt varenda öre!

Så mitt råd är att anlita en mäklare för pappersarbetet, kanske dela på kostnaden med köparen, för vi tycker helt klart att det var värt varje öre och lite till!
 
okey.. ja de lät ju smidigt... kan vara värt att kolla upp få se... e väl kanske inte alla mäklare som vil bara göra de utan att dom får ha hand om hela försäljningen men de e ju helt klart värt att kolla
 
Frigge skrev:
e väl kanske inte alla mäklare som vil bara göra de utan att dom får ha hand om hela försäljningen men de e ju helt klart värt att kolla
Jag tror tvärt om att det är enkelt att hitta en mäklare som ställer upp med den hjälpen. Det är ju bara några klick i deras mallar och inget kvällsarbete med frågvisa envisa prutande spekulanter. :)
 
Ett köpebrev måste upprättas, finns att ladda ner på nätet eller köpa på bokhandeln, eller så upprättar man ett på en gammal servett ;-)

Exempel på mallar hittar du här;

http://www.ekonomiprogram.biz/fastighet.htm

Först upprättas ett köpekontrakt den dag då man är överens om affären.

Sedan skriver man under en köpebrev på den dagen då fastigheten ska överlåtas.

Köpebrevet sänds till Inskrivningsmyndigheten.

Affären rent formellt är relativt enkel, men jag skulle nog ändå rekommendera er att kontakta en mäklare för att hantera pappersarbetet.

Lycka till
 
ja de e ju sant att de måste ju vara easy cash för en mäklare... ska ta o kolla upp de på måndag få se.. paret som är intresserade ska komma o kolla imorgon så då vet vi om vi ska förtsätta eller köra hela affären via mäklare för e dom inte sugna så kör vi med mäklare o bud o hela allt
 
Ja, jag tror också det är lätt att hitta mäklare som gör det, den uppfattningen har jag fått iallafall. Bara att ha honom att ringa och fråga när det dök upp någon fråga som man itne ens kunnat föreställa sigs kulle dyka upp var värt ganska mycket. Lycka till med visningen och förhoppningsvis affären! :D
 
ja visningen gick toppen.. tror nästan dom hade bestämmt sig innan för dom har ju varit här tidigare o hällsat på eftersom vi har barn i samma ålder o är i samma föräldragrupp... så dom skulle kolla lite med banken idag men dom trodde inte de skulle va nå problem då dom haft lånelöfte på mer än va vi ville ha... de positiva va att killen hade en faster eller vad de va som håller på med kontrakt o sånt så han skulle höra med henne om köpekontrakt om hon kunde hjälpa till så då tyckte han att de kunde hon göra gratis :)
 
Härligt! Kolla så att fastern har erfarenhet av att skriva köpekontrakt för husaffärer. För juristen som tog fram det första kontraktet när vi köpte vårt hus hade ingen vana av att ta fram kontrakt för husköp, så när vi fick det kontraktet så lät vi en mäklare titta på det och fick kommentaren; "Det står inte någonstans i kontraktet att ni faktiskt får köpa huset." Då bestämde vi oss för att anlita mäklaren och dagen efter hade vi ett ordentligt kontrakt.

Så även för en duktig jurist är det nog inte helt enkelt att få till ett bra hus-köpekontrakt, om man inte gjort det förr.
 
Frigge skrev:
de positiva va att killen hade en faster eller vad de va som håller på med kontrakt o sånt så han skulle höra med henne om köpekontrakt om hon kunde hjälpa till så då tyckte han att de kunde hon göra gratis :)
Det kan vara dumt att låta köparen diktera villkoren i kontraktet. Därför kan det vara bra att anlita en oberoende person som inte är släkt med köparen. :)
 
ja exakt.. han skulle kolla om hon hade nån kol på kotrakt till fastighets affärer så annars ska vi ta hjälp av mäklare... klart att vi kommer göra kontraktet tillsammans... vi har ju färsk erfarenhet av hus köp medans dom har inte så vi har ju rätt bra koll på vad som ska stå i kontraktet...
 
Eftersom ni köpt huset för 2 år sedan har ni ju ganska "färska" kontrakt ni bara kan kopiera och ändra lite datum och namn i. Klappat och klart. Varför krångla till saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.