På sommarstugan så har jag en brant furutrappa som är svängd, brant, hal och fullkomligt livsfarlig. Människor och djur har dråsat ned för den, lyckligtvis utan dödsfall än så länge :).
Golvet i stugan lackades för länge sedan, och trappan lackades med samma golvlack, och någon form av halkskyddsmedel blandades uppenbarligen aldrig in i lacken.

Nu funderar jag på hur man ska kunna göra trappan lite säkrare, och jag har kommit fram till att den enklaste lösningen troligen vore trappstegsmattor, men att det skulle vara snyggare att lägga på ett lager lack med halkskyddsmedel.

Min fundering är bara om man kan lägga på ännu ett lacklager 10-15 år efter senaste golvlackningen? Och hur gör man isåfall? Jag har ingen lust att lacka om trappa och/eller golv - de ser bra ut i övrigt. Jag vet heller inte vilken lack som användes sist det begav sig.
 
vad jag hört är att det skall räcka att matta ner den gamla lacken med sandpapper.& sedan lägga p å ett nytt lager med halkskyddet i, Själv köåte jag ett pulver på färgaffären som man använder när man lackar båtdäck( Har dock inte fått tummen ur att göra det ännu.)

Lycka till & berätta gärna mer om hur det gått
mvh Berton
 
Jag slår ett slag för halkskyddstape. Kanske inte det första man vill dra dit i trappan men om man är lite noggrann med måtten så kan det faktiskt se ganska snyggt ut. Jag satte först i källartrappan och blev nöjd så det blev samma i trappan mellan botten och övervåning.
 
Fabian Grana Flygt skrev:
www.safestep.se

osynliga halkskydd med 5 års garanti!
Låter bättre än de fula svarta tejpremsorna som sitter där nu. Och nogranna med måtten var inte de som satte dit dem. Men man slipper halka iallafall.
 
Bona har en halkskyddslack, 2komp tror jag. Kan nog räcka att matta ner ev. så kanske det ska dras på ett lager med grundlack på gamla lacken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.