När vi nu ska bygga om köket och byta sida på det så blir det lite problem med köksfläkten och dess utsug. Hade velat dra ut den genom ytterväggen men efter att ha kollat så har jag insett att utblåset skulle hamna rakt i det tilltänkta utbygget av nytt vardagsrum... Nuvarande fläkt sitter in i skorstenspipan och om inte jag är helt ute och cyklar så hamnar den nya nästan på exakt samma ställe på väggen mittemot. Funkar det att bygga en "låda" runt ett spirorör som går in i skorstenen i taket? Kommer att hamna bredvid en stålbalk så det kommer ändå bli en låda, men nu mycket bredare då istället. Kommer att röra sig om ca 4 meter rör i såna fall, fungerar detta eller är det för långt?
 
39 st som läst men ingen vet?
 
Jag har 4m liggande och ut genom vägg, och det fungerar, men hela sträckan måste brandisoleras. Sedan att ta in den i skorstenen borde väl funka om den gått in där tidigare. En fråga är väl om det krävs inspektionslucka.
 
Det som är avgörande är din nya fläkts kapacitet och om du vill ha 4m liggande spirorör så ska du se till att fläkten har ett mycket bra fettfilter annars lär skiten fastna inne i röret och du måste då kunna rengöra det.
Så val av fläkt har stor betydelse här.
Om vi jämför vår 20år gamla Boschfläkt i huset (en modell som när den köptes var en av de första som var helt dold och startades genom att dra ut den i framkant och med hög kapacitet) så är den fortfarande långt mycket bättre en den nya IKEA-fläkten som vi satt in i fritidshuset. Det är stor skillnad på både fläktdelen och även fettfilterdelen, även om de ser ganska lika ut.

Skulle inte tänkt tanken att köra denna lösning med den IKEA-fläkten vi har i fritidshuset.
 
Redigerat:
Beror även lite på storleken på spiro, skall man dra iväg kökskanalen lite brukar man rekommendera 160 spiro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.