Nu har jag läst en massa forum och trådar om el-element, tänkte nu att jag skulle få ett bra svar här. Vi ska byta ut dom flesta elementen här i huset, sitter nog element från 70-talet nu. Jag undrar bara, oljefyllda eller inte? Och elektronisk termostat ska det väl vara?
En del säger si och andra säger så. Kan jag lika gärna köpa elementen från jula eller clas ohlson som från en elfirma? Finns ju nästan exakt lika men en avsevärd prisskillnad.
Mvh Lars
 
Jag har samma fundering.

Har gamla element med bimetalltermostat i sommarstugan, har mekat igång ett som dött, och ett annat är tvärdött.
Funderar på om man ska byta flera element när man ändå ska byta ett?

Jula har ju rea på element med elektronisk termostat, 300-400-500kr/st beroende på effekt. Är det värt att byta ut de befintliga från -83?
 
Jag såg också reklamen från Jula men sedan tittade jag på bredden,
445 mm, det är ju inte mycket.
Mvh Lars
 
Hej,
oljefyllda är att föredra då de ger en jämnare värme.

Tänk på dimensionering, i Dalarna tror jag man ska räkna på c:a 80W/m2, ju bättre dimensionerade desto bättre komfort kan ni få. En tumregel brukar vara att bef. radiatorer har 100% för hög effekt.

Fundera på om det är hyffsat enkelt att sätta in ett "mjukel"-system typ http://www.iqtherm.se/Myter/fordelar.htm då den styr mjukare än den inbyggda elektroniska termostaten.
 
Har du läst om myterna med oljefyllda element?
http://www.iqtherm.se/Myter/myter.htm

Myt 1
Enligt Statens Provningsanstalt finns det inga belägg för att oljefyllda radiatorer skulle ge en "mjukare" värme. Faktum är att den rena elpanelens snabbare reaktionsförmåga ger en jämnare och betydligt mer exakt temperatur-hållning än den oljefyllda radiatorn.

Myt 4 - Oljefyllda drar mindre energi
Nej, inte heller det är sant. Den energi som sparats genom den långsammare avsvalningen, förloras igen genom att uppvärmningen är mer krävande. I motsats till den tröga oljefyllda radiatorn hinner den rena panelen reagera och anpassa sig till förändringar av rumstemperaturen genom solbestrålning eller att fler människor vistas i rummet. Med en ren panel får man då en energibesparing medan den oljefyllda ger en oönskad temperaturhöjning i rummet.
 
Redigerat:
Oljefyllt eller inte är en smaksak, men det skall vara elektronisk termostat. Personligen föredrar jag oljefyllt. Under vissa omständigheter luktar det bränt damm om de icke oljefyllda. Inte ofta, men det händer. De elektroniska termostaterna klarar att hålla en mycket jämn temperatur inomhus oavsett om elementet är oljefyllt eller inte. Teoretiskt har det icke oljefyllda en fördel i regleringen, men jag hävdar att det saknar praktisk betydelse. De oljefyllda är fysiskt mycket större, så om det är ont om plats är det bättre att satsa på icke oljefyllda.

Erik
 
Har du ett äldre hus med lite sämre isolering ska du välja konvektionsradiatorer, inte panelradiatorer, den varma spalten mellan radiatorn och väggen gör att mer värme än nödvändigt går rakt ut genom väggen.
 
Ja, nu verkar jag fått bra tips hur jag ska göra,har ett rum på 14/m2 där det sitter 2 element, det skulle ju bli c:a 1100W sammanlagt, ska jag då ha 2 element på c:a
600W styck? Hoppas att ni förstår hur jag menar.
Mvh Lars
 
Rekommendationer som jag sett säger 70W / kvm avrundat uppåt. Sedan beror det på hur bra isolerat rummet är. Hittar du två element på 600W blir det säker bra. Tar du två element på 500W fungerar det säkert också. Det har ingen större betydelse om det är onödigt hög effekt.

Fotografen, är det inte alltid en fördel med konvektionsradiatorer?

Erik
 
Ola78
Ber om ursäkt till trådskaparen att jag kapar tråden lite. Håller på med ett rum som blir 20 kvadrat, detta skulle innebära att jag måste ha en effekt på ungefär 1400 w. Har 3 fönster på gavlen i rummet, 1 är ett nytt 3 glas medans de andra två är orginalfönster 1 glas ca 40*50 cm i storlek. Är det bättre att sätta 2 lite mindre element på 700 w var under de små fönsterna, tänker på att risken för kallras är större där eller ska jag satsa på ett större under 3 glasfönstret?
 
@ola
I princip så ska det inte spela nån roll var värmen tillförs, men i praktiken är det som du skriver att man placerar radiatorerna under fönster för att undvika kallras/drag. Jag tror att du bara behöver sätta ett par raddar under de gamla fönsterna, jag har 2-glas energiglas fönster hemma och golvvärme och upplever aldrig nåt kalldrag ifrån fönsterna.
 
De oljefylda elementen är oftast så fula, med den sidohängda temostaten.
Håller på och letar efter några snygga el-element, men det verkar inte lätt att hitta.
Kanske någon här har förslag på vad man kan hitta sådana?
 
Ola78
Tack för svaret lat, det får bli 2 lite mindre radiatorer.
 
Rekomonderar Adax Neo, snygga och smidiga konvektor element, har switchad nätdel och en snygg liten display med gradangivelse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.