Om man som jag har rörligt och inte vill få en för stor överaskning så kan man följa dagspriserna här. Tänk på att priserna är utan moms och ditt elbolags påslag så lägg på ca 50öre eller kolla vad ditt bolag lägger på (står normalt på fakturan) så vet man exakt.. Om ni väljer "period" "historical" så finns en excel där dagspriserna läggs in. Tänk på att just dom priserna är i Euro. Men de finns i SEK med i tabell. Ta medel på det och ni vet ungefär var ni hamnar. Fick 5100kr rörligt samt 800kr fast i December. Myspys..

http://www.nordpoolspot.com/reports/areaprice/
 
Redigerat:
Ca 150 m2 boyta uppvärmt till 22-24 grader + 49 m2 källare ca 15 grader, total elförbrukning i dec 3300kwh.
Å allt i en by i jämnhöjd med Örnsköldsvik. Nibe 1210.
Snittpris? 133 öre. :(
 
Ca 180m2 fördelat på 2.5 plan, 1850-tal, runt 19-20 grader inomhus, 1 LLVP på nedervåningen, 1 LLVP på övervåning, spetsar med el-element, eldar nån enstaka gång i kakelugnarna. Förbrukning december: 2786kWh.
 
Coolman skrev:
Vattenfallräkningen damp ner. December 2010: 2286 kWh på ett pris på 3980 kr... Tillkommer nätavgift från Sjöbo Energi som äger nätet. Fan vad dyr! Rörligt pris...
Det var dyrt! 3500 gick min på för november och december. Totalt 3594 kwh. De blåser oss alla!!
 
abrovink skrev:
Vilket superpris på el du måste ha om du verkligen bara betalar 1kr / kwh.
Jag har ljugit för mig själv därmed ljugit för er :)

Det priset jag sa först va för November. ;)

Decräkningen damp ner nu q(;^;)p

1826kwh

Fast pris 97,63:-
1783
Framkörningsagift!
675:-!!!!!

2458:-

Usch.
 
Göran.W
3066 kwh för dec
Hushålls el 1800 kwh
Värmepumpar 1266 kwh
Ved pannan har gett 60 kwh dygnet dvs 1860 kwh
Om räknat skulle värmepumparna dragit 2010 kwh om jag inte eldat med ved alls och dom haft ett cop på 2,5 vilket borde varit rimligt.

Jag har då värmt upp 200 kvm dåligt isolerat hus från början av 1900 taler med 2 glas fönster till 22 gr och 30 kvm garage med o isolerad botten sula till 20 gr

Räkningen var på otroliga 5640 kr

Ledsnade och stände av alla värmepumpar och gick över till enbart ved.
Förbrukar nu "bara" 57 kwh dygnet.
 
Utomhustemperaturen borde väl vara intressant också, dvs det är ju skillnad att värma upp ett hus i skåne med en utomhustemperatur på exempelvis -5 och ett i jämtland -30?
 
Återkommer med temperatur för jämförelse. 1480kWh för december, Bergvärme 10kW, ca 240kvm från 1900 ca. Medeltemperatur under december -7.4 grader.
 
Göran.W
dusthall skrev:
Utomhustemperaturen borde väl vara intressant också, dvs det är ju skillnad att värma upp ett hus i skåne med en utomhustemperatur på exempelvis -5 och ett i jämtland -30?
Skillnaden i förbrukning är faktiskt mindre än man annar för husen norr över har i regel ordentligt tilltagen isolering.

Många äldre skånska hus har ingen isolering alls i väggarna utan bara en luft spalt mellan teglet.
På vinden hittar man ofta bara lite spån i äldre hus.
För kostade det i princip inget att värma upp och det var i regel någon hemma som kunde elda.

Sen är det ofta en normal vinter ofta temperaturer nära nollan i södra skåne och då jobbar luft-luft och luft-vatten pumparna med väldigt lågot cop för dom frostar igen fort efter av frostningen och måste av frosta ofta.
Dom lovar kanske ett cop på 3 vid nollan en det är UTAN av frostning så värkligheten ser helt annorlunda ut och specielt i kust nära områden.


Här där jag bor strax utan för Tomelilla har medel temperaturen varit.
- 4,9 dec 2010
- 1,0 dec 2009
+ 2,4 dec 2008
Januari i år ligger än så länge på -0,5 gr i medel.
 
Medeltemp i dec 09: -5'C
Medeltemp i dec 10: -10'C
2999kWh 2009 (före bergvärme), men med mindre m2 uppvärmt.
3158kWh som tidigare nämnts 2010.
 
ca: 140kvm fördelat på 2 plan +källare, 20-21grader inne, nyinstallerad NIBE F1245-6kw. verkar ha gått väldigt mycket på elpatron därav det höga 4800kwh i december till ett pris av 6100kr =( väldigt besviken!
 
4800 kWh på 140 kvadrat?! Vi har 110 kvadrat helt oisolerat hus från 1935 med enbart stående plank i väggarna, ingen isolering, 2-glasfönster. Värmer till 20 grader (21 enligt innegivare till pumpen). Dessutom en källare på 60 kvadrat som värms till 12-15 grader. Vi gjorde som sagt av med 1900 kWh i december. Verkar ju helt galet med din förbrukning tycker jag.
 
BiFuel skrev:
4800 kWh på 140 kvadrat?! Vi har 110 kvadrat helt oisolerat hus från 1935 med enbart stående plank i väggarna, ingen isolering, 2-glasfönster. Värmer till 20 grader (21 enligt innegivare till pumpen). Dessutom en källare på 60 kvadrat som värms till 12-15 grader. Vi gjorde som sagt av med 1900 kWh i december. Verkar ju helt galet med din förbrukning tycker jag.
Jo tack, därav besvikelsen! slår ju nästan alla rekord här på forumet iaf! skämt åsido, blir nog att stega upp ett steg till en 8kw istället då nuvarande kompressor inte pallar husets energibehov, den klarar inte att värma upp huset till 20grader när det är runt nollan och neråt! pinsamt
 
Göran.W
Mr Lingonbacken skrev:
ca: 140kvm fördelat på 2 plan +källare, 20-21grader inne, nyinstallerad NIBE F1245-6kw. verkar ha gått väldigt mycket på elpatron därav det höga 4800kwh i december till ett pris av 6100kr =( väldigt besviken!
Har ni något tak på huset;)

Ni förbrukar i snitt 6,45 kw till uppvärmningen och det är helt sjukt mycket och måste kollas upp för något är helt klart fel.

4800 kwh är orimligt högt med en jord-berg värmepump.
Värmer ni upp källaren till 20 grader kan det vara en förklaring till den höga förbrukningen om källaren inte är isolerad.
 
Göran.W skrev:
Har ni något tak på huset;)

Ni förbrukar i snitt 6,45 kw till uppvärmningen och det är helt sjukt mycket och måste kollas upp för något är helt klart fel.

4800 kwh är orimligt högt med en jord-berg värmepump.
Värmer ni upp källaren till 20 grader kan det vara en förklaring till den höga förbrukningen om källaren inte är isolerad.
Haha ja du man börjar faktiskt undra, sitter ett element i källaren men det är inga 20 grader där inte, oisolerad är den oxå och en dörr som inte stänger tätt men ska det påverka så mycket? har en tråd om problemet här på forumet, kan fortsätta i den så kan denna tråd användas till sitt ursprungliga syfte ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.