Hittade en del filmer på Youtube då jag sökte avfallskvarn där. Mycket bra. Det som bekymrar mig är att kvarnarna verkar inte klara av selleri, som jag använder ofta. Små ben verkar kvarnarna klara av men hur stora får de vara.

Vet någon om det gjorts några tester i Sverige eller utlandet.
 
Hemmakatten
I en enskild avloppsanläggning har du en slamavskiljare av något slag med efterföljande mark/infiltrationsbädd. I slamavskiljaren/trekammarbrunnen skall alla tyngre partiklar sjunka ned till botten och sedan sugas bort av en slambil vanligtvis en gång per år.

Med an avfallskvarn får man en avsevärd ökad mängd avfall, vilket ökar slammängden och kan innebära att man får slamsuga flergånger per år (kostar pengar).

Men, det allra skälet till att inte använda avfallsskvarn är att man riskerar en slamflykt, dvs. att oönskade partiklar rinner över kanten och ner i infiltrationsbädden. Detta medför att infiltrationsbädden slammar igen fortare och måste bytas ut. Det innebär också att det kommer en massa organiskt avfall i bädden som kan störa bakterie/nedbrytningsprocessen och man riskerar att avloppanläggningen slutar fungera som den ska. Jag kan inte tänka mig att det finns en endaste kommun som tillåter avfallskvarn för enskilda avlopp.

Det var en diskussion här i forumet för några år sedan om just avfallskvarnar, går säkert att hitta om man letar. Då var det i alla fall så att i princip alla kommuner sa nej till avfallskvarna. Detta pga att reningsverken inte kunde hantera denna typ av avfall (och inte heller mängderna).

Någon diskussion om utvinnande av biogas fanns inte då. Är det någon som vet något konkret om detta?

Personligen tycker jag det verkar vansinnigt att mala ner organiska rester och skjutsa ut i avloppsledningarna. Dels kostar det extra pengar för rening och byggande av anläggningar som kan hantera detta och det görs som bekant med skattepengar. Dels borde varje hushåll kunna ta hand om organiskt avfall själva i en kompost. Det är inte bara koldioxidutsläpp och energianvändning som måste minska utan även slöseri med matavfall.

Att bara installera en avfallskvarn och inte be om tillstånd som föreslogs här i tråden är oansvarigt, olagligt och leder till högre kostnader för alla (andra).
 
Hemmakatten skrev:
Dels borde varje hushåll kunna ta hand om organiskt avfall själva i en kompost.
Fungerar kanske bra i ett villaområde, lite mindre bra i områden med massor med hyreshus.
 
Suhagg skrev:
Är den lätt att ta i sär och göra ren?
Behöver man slipa eller byta kvarnhjul ibland?
Har du enskilt avlopp?
1. Har inte behövt ta isär den. Har fungerat felfritt i 4 år nu.
2. Det är inga knivar utan "drev" som mal sönder avfallet.
3. Nej, kommunalt. Håller med Hemmakatten på den punkten.

Däremot har vår kommun bestämt sig för att bygga nytt reningsverk som tar vara på energin i avfallet. De flesta miljöaktiva kommuner ser detta som en resurs istället för en kostnad.

Vi har grannar som "komposterar" och sköter det dåligt.
Tömmer behållaren när det finns "mat" kvar. Detta drar till sig ohyra.
Det måste skötas exemplariskt om det skall fungera.
Kalla vintrar som i år stannar processen och när komposten tinar upp ruttnar innehållet och stinker ner hela bostadsområdet.
Jag har själv strävat med kompostering i 8-10 år och det krävdes dagligt underhåll för att få en fin kompost som fungerade som gödsel i trädgården.
Torvmull och sågspån samt hönsgödsel var det bästa receptet.
2 tunnor för att det skulle flyta med övergången från halvfärdig kompost och behov av att tömma i en ny.
Nej, man får bo ensam ute på landet om det skall vara en bra lösning.

Billigare transport av avfallet kan man inte ha. Ledningarna finns och "avfallsjuicen" hjälper snarare andra fekalier att komma fram.
 
Att hitta en "tyst" kvarn kan nog vara en utmaning. Finns flera modeller med variernade tjocklek på isoleringen runt motorn, men det är inte där det mesta ljudet kommer. Absolut mest ljud kommer ur öppningen, sedan skramlar allt som står på diskbänken/hon när man "belastar" kvarnen.
Jag kan rekommendera att man tittar här http://www.avfallskvarn.se/ Har en fantastisk service och vad jag kunnat se bra priser. (Jobbar inte där men nöjd kund).

//Peter
 
Är oxå riktigt sugen på en avfallskvarn men jag har bara en stor diskbalja som sitter undermonterad i en laminat skiva. Kan det ställa till något problem??
 
Teknisk Information om KAK
Leverantörer i Sverige
Disperator säljer amerikanska In-Sink-Erators (ISE) KAK för hushåll och egentillverkade
för storkök. Avfallskvarn AB säljer kinesiska Jegon. Även Waste King förekommer i
Sverige.
Installation
KAK ansluts under diskbänken till köksavloppet och utloppet ansluts till vattenlåset
på vanligt sätt. Diskbänken ska vara ordentligt fastsatt för att undvika vibrationer från
KAK. Elanslutning görs till vanligt 220/230 V eluttag. I Sverige förekommer uppgifter
att diskmaskinen ska anslutas till KAK för extra rengöring. Tillverkaren avråder från
att hälla hett vatten genom kvarnen för att inte skada packningar och för att inte lösa
upp fett som fastnat i kvarnen och därefter kan stelna i rören.

Finns på

http://www.stockholmvatten.se/Stock...ter/avlopp/Köksavfallskvarnar/Kokskvarnar.pdf
 
froven skrev:
Att hitta en "tyst" kvarn kan nog vara en utmaning. Finns flera modeller med variernade tjocklek på isoleringen runt motorn, men det är inte där det mesta ljudet kommer. Absolut mest ljud kommer ur öppningen, sedan skramlar allt som står på diskbänken/hon när man "belastar" kvarnen.
Jag kan rekommendera att man tittar här [länk] Har en fantastisk service och vad jag kunnat se bra priser. (Jobbar inte där men nöjd kund).

//Peter
Hej Peter, jag ska precis välja kvarn och är nyfiken på vilken kvarn du har från avfallskvarn.se som du är nöjd med? //Sandra
 
B
varför avfallskvarn?
har ni glömt bara kiss,bajs och dasspapper ner i avloppet?
 
För att avfallet rötas till biogas i reningsverket.
Bästa saken i vårat kök.

Sandbod: Vi har nr 65 från http://www.insinkerator.se. Sägs gå att få att få tag i billigare från England (finns någon till tråd om det på forumet), Tror de nyare versionen är mera tystgående. Men man kör dem inte så lång tid åt gången, så ljudet är kanske inte ett jättestort problem.
 
Finns en bra tråd i ämnet; http://www.byggahus.se/forum/koek/140173-avfallskvarn-och-hur-mycket-mer-avfall.html

Sen försöker ju alltid folk sälja in sina egna produkter i trådarna,

Avseende att vissa kommuner/avfallsföretag inte vill ha in denna är nog mera att dom kommer förlora intäkter på sophantering...som den sedan säljer dyrt tillbaka som fjärrvärme.

Men vad vet jag....dom är nog så mycket smartare än jag.

Vad jag har i tråden ovan krigat för är de extremt och icke försvarabara priserna i Sverige på dessa kvarnar som säljs ett par musklick bort för en tredjedel av vad dom vill ha här!

Klart vi ska gynna våra egna företagare men dom ska inte ta sig vatten över huvudet utan sälja dessa till humana priser. Och jag tror det är ett av detta forums grundstenar; Information och öppenhet ger oss alla fördelar.

-Bygg Henke.. du glömde..bindor, kondomer, räk/kräftskal osv....;) Det finns flera återvinnings/reningsverk som förespråkar kvarn då det ger bättre "röta" för deras biogas produktion.

Enskilt avlopp; Man har räknat kvarnen som en person i hushållet av normallt "avflöde" så att säga ;)

Vad som jag ser positivt är att jag börjat källsortera...då det är metall, papper och plast kvar så har jag blivit mer medveten och hela familjen källsorterar.

Men det är ju jag ;)
 
Tocke skrev:
Finns en bra tråd i ämnet;
Vad som jag ser positivt är att jag börjat källsortera...då det är metall, papper och plast kvar så har jag blivit mer medveten och hela familjen källsorterar.

Men det är ju jag ;)
Instämmer på sorteringen. Sen vi byggde om köket och fick avfallskvarn + 4 st 10l hinkar för sortering har vi typ inga sopor längre, bara blöjpåsar som går till vanliga tunnan :)
 
B
oki doki. jag tänkte faktiskt inte på det.
det där sitter hårt i huvudet..
men reningsverk gör väl olika?
 
-Byggare Henke...inte så jag menade ;) Jag har lärt mig från andra trådar att du har bra kunskap.

Men visst gör reningsverk olika beronde på kapacitet och ålder men.......som jag alltid brukar säga; jag är inte till för dom utan dom är till för mig och jag jag betalar för det!
 
byggare henke skrev:
oki doki. jag tänkte faktiskt inte på det.
det där sitter hårt i huvudet..
men reningsverk gör väl olika?
Det är bara vissa kommuner som godkänner det. Tex Stockholms Stad som uppmuntrar till det. Bara för några år sen krävdes det tillstånd för att få ha det i Stockholm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.