Bagarn79 skrev:
Jo men det är väl inte du som ska bygga eller ? jag är inte dum, har väl typ kollat igenom alla kataloger som finns men min poäng är att få ned kostnaden, då jag ska ha detta boende tillfälligt i några år, kostnaden för att få ett hus uppritat ink k-ritningar är väldigt dyrt och så himla olika är inte dagens hus så att det inte skulle kunnas byggas på den tomt som jag har.
Och sedan finns det ju folk som lånar till bristningsgränsen bara för att kunna skryta om sitt hus och bygga snyggare än grannen.
Själv så underviker jag banken och håller ner kosnaderna vid ett hus bygge så jag har råd att skita. och ju mer jag kan få ned kostnaderna ju bättre är det.
Vad ritningarna kostar i ett husbygge är marginellt. Du sparar samma pengar på att välja ikea-kök framför ballingslöv och framför allt på ytan. Så mitt tips är trots allt att titta på ett hus som är 20kvm mindre istället för att välja ett hus som är ritat för en helt annan familj. Och som många redan sagt så är det bara de som har ritat huset själva som har rätt att sälja sina ritningar.
 
Mikael_L
simon_isacsson skrev:
Och som många redan sagt så är det bara de som har ritat huset själva som har rätt att sälja sina ritningar.
Men det är väl möjligt att köpa den rätten av upphovsmannen, typ copyright ...?
Alltså att jag kan köpa tjänsten att rita upp och även betala för rätten att fritt förfoga över materialet efteråt.
Upphovsrätten är väl dock alltid upphovsmannens (eller kvinnans)?
 
Mikael_L skrev:
Men det är väl möjligt att köpa den rätten av upphovsmannen, typ copyright ...?
Alltså att jag kan köpa tjänsten att rita upp och även betala för rätten att fritt förfoga över materialet efteråt.
Upphovsrätten är väl dock alltid upphovsmannens (eller kvinnans)?
Ja, rent lagligt så går det ju. Men jag har svårt att tro att ett husföretag har lust att bara sälja ritningar utan att du bygger med dem också.

Sen de som bor i ett arkitektritat hus har som sagt inte heller rätt att sälja sina ritningar då de bara betalat för nyttjanderätten i ett specifikt fall och inte har tillåtelse att massproducera.

Som arkitekt skulle jag nog inte heller vara sugen på att sälja mina ritningar på ett hus utan att göra mer jobb. Det ligger ju i mitt intresse att huset blir bra i slutändan och det vill man gärna kvalitetsäkra projektet själv. Plus att det inte skulle gynna min verksamhet att en eller flera tidigare kunder helt plötsligt inte bor i ett unikt hus längre.

Det är klart att du kan höra av dig till lite arkitektkontor och fråga men jag tror nog inte att det blir billigt. Dom är som sagt ovilliga att sälja ritningar och om dom ändå gör det tar dom nog rejält betalt ändå.

@bagarn79
Det är ju lite svårt att ge ett konkret tips på vad man skall göra istället men som arkitekt själv tycker jag ändå att man ska vända er till en arkitekt. (vad annars:p)
Skämt åsido så är ett hus på 150-200kvm en såpass stor investering att man inte skall snåla på just idéerna bakom. Sedan finns det mycket som kan göras för att bygga billigt men att hoppa över designfasen är inte värt den relativt lilla skillnaden i pris det ger.

Grovt räknat kostar 150 kvm hus 2,5-3 miljoner även utan arkitekt. Arkitektkostnaden ligger på max 150 000 (och då har arkitekten jobbat väldigt mycket med erat hus). Bara bygglovsritningar kostar kanske 25 000 kr.

Ett trägolv kostar typ mellan 300 och 1300 kr. För 150 kvm blir det mellan 45 000 och 195 000 kr. Den mellanskillnaden betalar alltså arkitektkostnaden, för att inte tala om vad ett aningen mindre hus, annat kakel, annat kök etc sparar in.

Alltså försök inte spara in pengar på proffshjälpen när det ändå inte kommer göra någon nämnvärd prisskillnad i slutet. Jag tror att de flesta hellre bor i ett vackert och funktionellt och personligt hus med klickgolv än i en grovt tillyxad design med äkta parkett.

(ursäkta att jag inte svarade så bra på frågan)
mvh
simon
 
Redigerat:
Bagarn79 skrev:
Oki jag är ute efter kompletta ritningar på ett hus, i strl 150-200 kvaderat och har tänkt bygga allt själv, om man kollar på vad som byggs idag så ser ju allt lika ut (ny funkis).
Men visst kan jag precisera mer uförligt men tydligen verkar en del inte förstå vad jag skrev, jag vill enbart köpa ritningar och några personliga tycken undanbedes.
Så har ni ritningar att sälja på ett ny funkis så får ni gärna höra av er !
Mvh Johan
Ta inte detta som någon kritik men jag undrar bara hur det blir billigare att ta ledigt från jobbet ett år för att bygga ett hus jämfört med att köpa ett färdigt som är aningen dyrare?
 
Mikael_L
simon_isacsson skrev:
Grovt räknat kostar 150 kvm hus 2,5-3 miljoner även utan arkitekt. Arkitektkostnaden ligger på max 150 000 (och då har arkitekten jobbat väldigt mycket med erat hus). Bara bygglovsritningar kostar kanske 25 000 kr.
Det där förvisso ett rejält generaliserande.

Det finns ju dom som bygger 100% själv och därmed kan nå neråt 500.000:-

Sen finns det hela skalan på vad man gör själv och lejer bort och vilka hantverkarkontakter man har osv osv, och slutpriset blir motsvarande högre.
Men genom att leja för alla moment kommer man knappast under 1,5 - 2 mille i alla fall, och det var väl endast bortlejt byggande du avsåg. :)

Men för vår del hade arkitektkostnader på 150' blivit en rätt saftig andel av totalen, ca 25%. :)
 
Mikael_L skrev:
Det där förvisso ett rejält generaliserande.

Det finns ju dom som bygger 100% själv och därmed kan nå neråt 500.000:-

Sen finns det hela skalan på vad man gör själv och lejer bort och vilka hantverkarkontakter man har osv osv, och slutpriset blir motsvarande högre.
Men genom att leja för alla moment kommer man knappast under 1,5 - 2 mille i alla fall, och det var väl endast bortlejt byggande du avsåg. :)

Men för vår del hade arkitektkostnader på 150' blivit en rätt saftig andel av totalen, ca 25%. :)
Jo, det var givetvis ett pris som syftade på att du inte behöver lyfta ett finger själv.
Fast bygger man helt själv får man ju ändå lägga på typ 500 000 iom att man måste ta tjänstledigt 1,5 år eller så.

Sen finns det ju hela skalan ang arkitektpriser också och 150 000 syftar ju på att arkitekten gör allt från att dra första strecket till att göra detaljlösningar i skala 1:5 på hela huset. Bygger man med totalentreprenad blir ju arkitektkostnaden bara runt 25 000kr (design+bygglov) även om kostnaden för entreprenad blir en aning dyrare. Vill man bygga själv så kan man ju även lägga några tusen på att ha en arkitekt "on call" som kommer förbi bygget lite nu och då och hjälper en att spåna på lösningar och komma med tips och goda råd utan att rita så mycket.

Får väl passa på att säga grattis till ett så billigt bygge i alla fall. Hur lyckades ni med det? Byggde allt själva? Hur stort hus?
 
Mikael_L
simon_isacsson skrev:
Fast bygger man helt själv får man ju ändå lägga på typ 500 000 iom att man måste ta tjänstledigt 1,5 år eller så.
Det är sant. Och givetvis inte inräknat i den budget jag angett.

Får väl passa på att säga grattis till ett så billigt bygge i alla fall. Hur lyckades ni med det? Byggde allt själva? Hur stort hus?
Det är inte klart än, så någon slutnota finns inte. Det blir säkert många saker som blir dyrare än tänkt och missade poster under budgetarbetet. Så något facit har vi alltså inte. :)
Men en budget existerar med 450' som målpris. Där ingår allt från markarbete till färdigt hus.
Huset ca 100kvm bottenplan, 3 r o k. Oinredd men isolerad övervåning.
I budgeterat pris ingår ej tomt, VA-anslutning och givetvis ingen trädgård heller.
VA+tomt låg förvisso på ca 250', så räknas det och trädgård med samt även förlorad arbetsförtjänst kommer en 150' arkitektkostnad endast utgöra ca 13% av totalen. Och det är väl egentligen så man ska räkna i detta fall.
Det är väl totalkostnaden, totalintrycket och totalvärdet av det färdiga huset som ska räknas.


I vilket fall kan säkert en lagom stor arkitekthjälp vara av stort värde.
Som redan nämnts i tråden. Trollar arkitekten fram ytterligare 4 kvm (eller 4kvm mindre med samma funktion sas) så sparar det ju ca 70-80' om huset byggs på det för de flesta svenskar vanligaste viset, dvs entreprenad på allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.