Hej. Mitt problem är mångfacetterat verkar det som.
Jag har själv byggt ett badrum, som jag själv tycker jag isolerat mycket väl, över 40cm frigolit under delen som är platta på mark och standardisolering under delen som är på plint. För några veckor sedan fick jag igång den vattenburna golvvärmen. Eftersom jag gör allt själv och inte lyckats klämma in en elcertifiering under 28 år på jorden använder jag stickkontakten från pushen i ett vägguttag som sitter på behändigt avstånd, jag tror inte det är här problemet sitter.

Grejen är dock att jag tycker att jag märkt att "börvärmen" i värmesystemet är suspekt låg. Jag har en (bergvärme-) HT-panna från IVT, så värmen är vad jag förstår rätt hög i systemet på grund av dimensionering av radiatorer etc, kring 50 grader, men börvärmen verkar nu ligga kring 30 grader under vissa perioder, och det dippar så kraftigt att elpatronen kickar in, och det verkar ta ut sin rätt på mina gamla 16A porslinshuvudsäkringar. (Nu har jag några nödlösningar för några fåglar i hönshuset, så det står några kW element där ute också, så det är säkert på gränsen redan innan att propparna ska gå, men frågan är vad det är som kan göra att värmen i värmesystemet blir så pass låg att elpatronen känner sig manad så ofta?) Förra vintern (brrr) hade jag bara igång elpatronen en handfull timmar totalt, men nu tycker jag tillskottet lyser var och varannan gång jag går ner, och pumpen är sällan tyst som den brukar.

Jag har endast en teori som jag lite löst grunnat på i huvudet: Kan det vara så att flödet i golvvärmeslingan är så pass lågt inställt att vattnet som kommer tillbaka till pumpen hunnit kylts av för mycket? Skulle en snabbare genomströmning (om man nu kan ställa in det på en Wirsbo Push 12) kunna lösa problemet?

Kan jag ha gjort bort mig med kopparfilspån när jag la till rör till pushen? Jag tyckte jag var noggrann..
 
Börvärdet är ju helt styrt efter den kurva du valt, o tar ju inte hänsyn till är värdena.

Är värdet kan bli lågt om systemet nu tar mer värme ur vattnet.

Är du söker på att du läser av rätt värden?
 
Mja, jag är nog ganska säker att jag läser rätt värden. Ska titta senare idag hur det ser ut. Men pumpen har ju någon slags koefficent som man ställer in mellan 1 till 10, och den står på 5,3 nu... och då har jag ju faktiskt sänkt ganska nyligen från 5,5.. tyckte inte att den skulle behöva köra så hårt nu när golvet var en enda stor radiator... Hmm.. Kan det vara det?
 
Japp, börvärdet går ju bara på kurva + utomhustemp.
Du har inte kopplat in någon ny givare? Har du kollat så att dina nuvarande givare visar rätt värden?


Förövrigt borde du kanske kika på att säkra upp till 20A-
 
Fungerar shunten i pushen? Om du matar ut radiatorvattnet utan att shunta ner så kyler värmegolvet ner radiatorvattnet så att det inte hinner bli varmt alls. Kolla genom att dra ner shunten i pushen manuellt till nästan 0.
 
Hur mycket effekt beräknar du att plocka ur golvvärmen??

Vilka deltan har du på pumpen?
Vilket delta har du på golvvärmen.

Deltat på tillopp och retur till VP bör ligga mellan 4 - 5 grader.
Likaså på golvvärmen.


Sen skall du inte glömma att den här vintern med så långvarig kyla suger enormt mycket energi ur husen.
Att jämföra energiförbrukning år till år är ett stort misstag..
För att få en ordentlig jämförelse så måste du också ta med medeltemperaturer och frost & is dagar utomhus.

All väderdata finns på SMHI´s hemsida.
Nu har jag ingen aktuell data för December 2010 jämfört med December 2009.
Men vid en snabbkoll så skiljde det omkring 3 - 4 grader mellan de två åren..
Det kan innebära upp mot 1000 kWh i ökad förbrukning på en normalvilla.

Alla värde är generella, men viktiga att ta i beaktande..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.