Det är såhär att jag tänkte göra om ett pannrum till tvättstuga.

Pannrummet ligger på källarplan.
just nu är det målad betong som golv och jag ska ha klinkers istället, och sen måla väggarna.
det är redan fall på golvet.
nuvarande golvbrunn är gammal och det är väl lika bra att byta ut den när man ändå ska göra om eller ska man låta den sitta? om den sitter kvar kommer det bli en kant upp till plattorna, det kan väl inte vara godkänt?
vad behövs för tätskikt?

tacksam för hjälp :)
 
Redigerat:
Om det ska vara godkänt måste man byta golvbrunnar om dom är äldre än 1990. Så jag skulle byta den.
 
ja brunnen är äldre än 1990, när man har bilat bort den och fått en ny monterad, måsta man flytspackla hela golvet då? eller räcker det med att fylla igen den biten med betong eller något annat?

okej då kör jag utan tätskikt :) litar på dig nu :)
 
charlsa skrev:
ja brunnen är äldre än 1990, när man har bilat bort den och fått en ny monterad, måsta man flytspackla hela golvet då? eller räcker det med att fylla igen den biten med betong eller något annat?

okej då kör jag utan tätskikt :) litar på dig nu :)
Ang. flytspackling så beror det på hur slätt och fint golvet är. Mitt hade stora kratrar samt minde berg så jag var tvungen att flytspackla.
Jag gjorde också missen när jag gjöt brunnen att jag inte höjde upp den till färdig flystpacklingsnivå utan jag gjöt fast den i nivå med gamla betonggolvet...hehe
Men det fixar sig med en förhöjningsring hoppas jag...
 
okej, det här golvet är ganska slätt men vissa mindre kratrar finns, kanske räcker med att lägga i lite extra fix :) men det blir ett stort hål efter att jag bilat bort brunnen ju :/
 
charlsa skrev:
okej, det här golvet är ganska slätt men vissa mindre kratrar finns, kanske räcker med att lägga i lite extra fix :) men det blir ett stort hål efter att jag bilat bort brunnen ju :/
Givetvis blir det ett stort hål men det gjuter du igen med finbetong.
Och dom små kratrarna fixar sig när du lägger klinkret
 
okej kanonbra :) ska man ha något speciellt fix eller är det samma som man har på väggarna?
 
Jag kör med cascos multifix tror jag det heter både till väggar och golv.
Tänk på att inte måla med plastfärg på väggarna utan en färg som andas...silikatfärg
 
okej kanon :) tack så jättemkt för hjälpen :)
 
ska man använda något speciellt spackel på väggarna förresten?
 
charlsa skrev:
ska man använda något speciellt spackel på väggarna förresten?
Tja,jag använde puts o murbruk c... på en redan putsad vägg men det hade släppt i nedre delen av väggen. Beror lite vad du har på väggen just nu?

Trodde du skulle måla väggarna?
 
men väggarna är så ojämna så tänkte bredspackla dom

det är antingen puts eller betong just nu :)
 
Hej

Jag håller på med precis samma sak som dig.Jag har hyrde en betongslip på Cramo för att få bort färgen och det som var under.Ett tips är att även hyra en Aircube och en dammsugare.Det dammar nått jävulskt.
Jag vet inte om det var gipsputs eller sandspackel men vitt är det.
Jag har även ringt runt till alla betongtillverkare jag kunde hitta för att fråga vad jag ska göra med väggarna innan jag sätter kakel. Det blev olika svar hos alla. Vissa sa att jag skulle putsa och andra tyckte jag skulle spackla. Med tanke på att väggarna är hyffsat jämna kommer det bli spackel mest av arbetsinsatsskäl. Tätskiktet kommer att bli Kiilto Keramix. Keramix är gjort för källare och ska vara ånggenomsläppligt men inte vattengenomsläppligt. Det kommer att läggas runt brunnen och där det kan tänkas rinna vatten från tvättmaskinen och bergvärmepumpen samt i vinkeln golv/vägg.
Nu är mina väggar av blåbetong och det kräver tydligen lite speciella saker om man ska putsa. Kiilto har spackel som heter TT och SR om jag inte mins fel så är det ena ett snabbare spackel än det andra. Ardex har sitt A46 spackel och 8+9 som tätskikt. Ardex är säkert bra men det är inte lätt att få tag på. Kiilto säljs nämligen av Bauhaus.
Fredrik
 
  • DSC_5377.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
är keramix något man rollar eller hur gör man? måste man slipa plattan innan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.