Är det någon som har erfarenhet av inbyggd toalett. Vi tycker det verkar suveränt både till utseende och funktion(läs städning, skita funkar ju på de flesta). Vad skall man tänka på? Vilken skall man köpa? Vad skall man undvika??
 
Det är inte så stor skillnad på de större tillverkarnas produkter, tex IDO och IFÖ. Köp en fixtur och montera stolen i den så går det lätt att montera.

 
Jag har precis monterat en vägghängd toalettstol, men ännu inte släppt på vattnet. Monterades med fixtur, både stol och fixtur köpta på RR. Tyvärr var fixturen inte perfekt avpassad till att montera Ifö-stolen på 400 mm ÖFG (Över färdigt golv) Fixturen var inte Ifö original, utan någon tredjepartsvariant från någon plåtmanufaktur i Småland. Jag föreslår att man köper stol och fixtur från samma tillverkare.

Tänk också på att om man monterar en modell med cistern som monteras dolt i väggen, måste man bygga en ganska krånglig fuktspärrshistoria. Om man har det trångt, och måste bygga på väggen för att få plats med avloppet, kan en modell med separat cistern vara den enda möjliga alternativet, eftersom den bygger mindre på djupet.

Jag har byggt om en gammal klädkammare till toalett. Det innebar att jag fick dra nytt vatten och avlopp. I det läget är det inte krångligare att montera en vägghängd toalettstol. Tänk också på avluftningen, så att du inte suger ur vattenlåset ur ett eventuellt tvättfat när du spolar i toaletten.
 
Den krångliga fuktspärrhistoria du pratar om, är det inte "bara" att fixa den på golvet innan jag bygger installationsväggen som fixturen skall sitta i?? Eller tänker jag fel?

Appropå luftning så läste jag nått inlägg om att så länge man höll sig inom 10m i sidled och 4m i höjdled från befintlig luftare så behövs ingen ny. Är det helt fel?
 
Den krångliga fuktspärrshistorian skall bara till om man har en modell med cisternen inbyggd i väggen. Tanken är att om det börjar läcka vid cisternen, skall allt vatten rinna ut i toalettutrymmet.

Jo, det stämmer, det du säger om avluftningen. Står på s 211 i teknikhandboken. Då har du tänkt på det. Själv förberedde jag för en eventuell framtida avluftning för att slippa riva väggen om det skulle visa sig att det inte skulle fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.