Det finns ju flera lägen oftast. Vi har ett läge innanför 50-skyltarna där vi kan tänka oss att bo i några "utvalda" områden men om det är för dyrt (vilket det var när vi flyttade till Uppsala en gång i världen) så har vi ett annat läge som är i princip detsamma som "Milkshaken:s" läge dvs då väljer man ett bra objekt utanför 50-skyltarna istället. Men fortfarande finns ju bra och dåliga lägen såväl i stan som utanför stan.
Jag pratar bara om vårt personliga läge, ett läge som är bra för oss att bo på, vi har alltid köpt hus där vi vill bo utan att bry oss så mycket om det är ett bra ekonomiskt läge eller inte, bostaden är inte i första hand nån investering för oss utan just en bostad.
 
Jan-Å skrev:
Vi har ett läge innanför 50-skyltarna...
...ett bra objekt utanför 50-skyltarna istället.
Innanför eller utanför 50-skyltar kan ju vara en bra beskrivning på läge. Har dock själv aldrig sett det tidigare. Vanligt?
 
Milkshaken
Henri skrev:
Innanför eller utanför 50-skyltar kan ju vara en bra beskrivning på läge. Har dock själv aldrig sett det tidigare. Vanligt?
Henri: 50skyltarna stör så e de bara... Jag förstår hur Jan Å, menar, och vi e på samma linje....
Ett läge är ett läge som är ett läge som ett läge.....

Alla känner sina lägen m.a.o.... och jag längtar ut till landet, vi kunde inte det innan då grabben min bara var typ 10 år.... men nu ska det gå....:)
 
Hur man väljer läget är väl olika från människa till männsika samt beroende på var man står i livet?

Vi köpte vårt nuvarande hus med ett relativt dåligt läge för vissa, ligger nära en stor väg så man hör trafiken när det är rusning (hur ofta är man hemma då?), ca 10 min till t-bana och matbutik. Men samtidigt är det ett lugnt område, toppengrannar, nära lekpark och vi fick ett lägre pris på huset.

Nu står vi och ska sälja och då hoppas jag såklart att de som kommer och tittar på huset inte stör sig på trafiken från vägen på andra sidan bullerplanket... I övrigt så är vårt hus totalrenoverat från topp till tå, det enda som någon kan irritera sig på är just läget och då ljudmässigt, detta är dock inge vi stört oss på...

Mäklarna säger dock att den som köper vårt hus redan är van vid trafiken...
 
mhg_3 skrev:
Hur man väljer läget är väl olika från människa till männsika samt beroende på var man står i livet?
Fast nu var det ju inte frågeställningen från början, utan om någon kompromissat på sina lägespreferenser för huset i fråga någon gång...
 
ok, jag ber om ursäkt :(

Jag kan väl säga att vi inte köpt detta hus om det legat bättre till, dvs för ett högre pris. så ja vi har nog gjort det ändå!
 
Henri skrev:
Innanför eller utanför 50-skyltar kan ju vara en bra beskrivning på läge. Har dock själv aldrig sett det tidigare. Vanligt?
Det är vanligt hos mej :D hus på landet är generellt billigare än i stan å stan börjar/slutar vid 50-skylten. Men om nån annan använder det vet jag inte :S

Pengar som inte räcker till ett anständigt hus i tillräckligt bra läge inne i stan räcker till ett sjysst hus med minst dubbelgarage och skyddat läge utanför stan.
Alltså kan jag ändra min definition av bra läge utifrån mina ekonomiska förutsättningar.
 
Jag valde bort hus i "stan" och köpte några mil utanför för att slippa trafik, köer, grannar i alla väderstreck samt behöva låna fantasisummor. Dessa krav går möjligen att möta även i en större stad, men då till sådana hisnande summor att man får vara företagspamp eller dylikt, och då spelar huset bara roll som status eftersom man ändå aldrig är där annat än på nätterna...

Mycket av det som säljs för fyra-fem millar i städerna betecknar jag som inget annat än ruckel.
 
Tyresö
Vi valde först och främst vilken kommun vi ville bo i och dom enda intressanta kommunerna var Haninge eller Tyresö pga naturen. Nära till sjöar och hav, Tyrestas enorma nationalpark med flera km2 orörd skog. Vi är friluftsmänniskor och uppskattar naturen med långa skogspromenader som avslutas med korvgrillning vid en sjö - året runt. Vi kan inte hitta ett bättre läge än det vi har sen 10 år tillbaka - 200 m från Tyresta nationalpark.

Sen gjorde vi ingen kompromiss med läget - inga grannar tätt inpå och en stor tomt. Huset hade lägst prioritet - ett hus kan man alltid bygga om/bygga till - men en bra kommun och ett bra läge kan man inte ändra på.
 
Dom som har läst min tråd förstår att jag inte köpte för husets skull :D

Jag har skogen några minuters promenad bort, 1 km till båtplats och bad och ca 3 km till centrum....
 
Vi valde i 1a hand huset och kommundelen faktiskt.

Nu är inte läget dåligt, dock inte perfekt.

I vår kommun utanför Stockholm så kan man inte vara så kinkig dock - antingen väljer man det som ryms inom ens budget och så får man troligen ge avkall på en del saker, eller så flyttar man ngn annanstans.

Nybyggen finns det inte gott om - och lägena är oftast inte de absolut bästa eftersom de allra bästa redan är bebyggda. För att inte tala om att hus i ok eller tom bra skick i de bästa lägena går på iaf 5 miljoner och uppåt - och även om dom kan vara renoverade så är det inte nya hus direkt.

/K
 
Tänkte fortsätta svara nu då... för vi bygger nytt och den här gången har vi inte tummat på läget, utan det är läget som fått styra. Har länge saknat naturen där vi bor nu så även om tomten vi köpte kostade hutlösa summor så har vi valt att ha naturen utanför fönstret, en bondgård på promenadavstånd, en sjö i närheten och buss in till sthlm city... Fåglar utanför fönstret istället för Nynäsvägens bilar :)
Så en gång har vi gått på huset och den här gången för läget :) Får vår del handlar det mycket om ekeonomi och olika faser i livet, prioriterar annorlunda helt enkelt!
 
Jag tror att de flesta nånstans måste kompromissa med läget i någon aspekt.
Vi tycker nog att vårt hus ligger lite tight (nästan kedjehus), men tomten är ändå hyfsat ostörd på baksidan, då gatan ligger högt och bakom oss ligger gamla hus med stora tomter med uppvuxna träd. Vi ser tyvärr inte vattnet, men det finns på två minuters promenad genom en liten skog.

Samtidigt har vi väldigt nära till allt som är viktigt när man är en barnfamilj: bad, skolor, vårdcentral, affärer (systembolag?) osv. Orten är liten, men det är bara 10 minuter med bil eller 25 med cykel till stor stad med "allt annat".

Vi kikade på tomt för nybygge, strandläge, tre kilometer närmare "stora staden", bra cykelbanor till ishall och gymnastikhall (som barnen nyttjar), lite längre till all service, men ändå inte mer än 2-3 kilometer bort. Det föll på att stranden där inte var badbar. 4 mille för att få 15 minuters cykeltur till stranden var inte rätt för oss.
 
För oss var det viktigt att det inte skulle vara för mkt trafik i närheten. efter att ha bott nära en tätt trafikerad gata där man inte ville sitta på balkongen pga av det ratades tre annars högintressanta objekt (läs stora garage.. ;)) Till slut efter ett år hittade vi ett hörnhus i ett lugnt område med dubbelgarage, stor tomt och vänern 70 m bort med egen båtplats..
 
Svår och intressant fråga. Läget är viktigt på sitt sätt men samtidigt är jag nog så egoistisk att jag tänker på hur vi kan leva där huset ligger. Jag som har intresse för byggnadsvård, djur och trädgård kan känna att möjligheten för mig att utöva mina hobbys gör otroligt mycket för ett hus' kvalitet. Det är nog egentligen mer värt för mig än ett par pendeltågsstationer i en eller annan riktning. Men det är ett väldigt svårt val, kommer ens intressen att fortsätta att överväga även när man väl bor i huset med ett sämre läge? Däremot tror jag inte att man ska satsa på nåt som är svårsålt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.