PatrikJ skrev:
En liten fråga:
Om jag tar dom pengar jag tänkt lägga på amortering och sätter in dom på ett bankkonto med ränta 15 %, är inte det bättre??
Även fast banken fortsätter att "äga" mitt hus? Den dagen räntorna ökar kan jag ju betala av en klump från mina insatta pengar istället?

Jag menar, var går gränsen för att sträva efter att banken inte ska äga mitt hus?

/ PJ

Problemet är att det är rätt ont om bankkonton som ger 15%. :)
 
Men det finns, dock ej i Sverige. Sen är ju en placering där alltid en viss risk som man ska tänka på.

/ PJ
 
Kan man placera riskfritt till bättre avkastning än räntan på huslånet så är det en bättre affär än att amortera. Mej veterligen så går detta dock inte, alltså ska även risken värderas. Hur hög avkastning vill just du ha för att acceptera risknivån. Placerar man utomlands så tillkommer ju även en valutarisk.
 
Jo precis.

Just valutaändringar kan ju göra att man gör en ännu sämre eller bättre affär än själva räntan.

Bankkonton med denna ränta finns i Mellanöstern.

/ PJ
 
Vi kommer inte att amortera. Vi kommer däremot att sätta undan pengar motsvarande amorteringen vi skulle valt. Vi hade tänkt fonder. Det gäller givetvis att ha koll på hur fonderna går. Detta blir då vår buffert mot ev räntehöjningar alt att amortera om vi känner för det.

 
Personligen var jag inte mycket lyckligare i mitt radhus med väldigt lite lån och mycket amortering än jag är i dag med ganska mycket lån och ingen amortering......

Valet istället för kontantinsats blev sparande på custodia /sveaekonomi till högre riskfri ränta än på bolånet och ingen amortering till fördel för kul saker åt familjen :)
 
Kermit skrev:
Personligen var jag inte mycket lyckligare i mitt radhus med väldigt lite lån och mycket amortering än jag är i dag med ganska mycket lån och ingen amortering......

Valet istället för kontantinsats  blev sparande på custodia /sveaekonomi till högre riskfri ränta än på bolånet och ingen amortering till fördel för kul saker åt familjen :)
Jo, 4.25% (insättningsgarantin gäller bara det sparalternativet, som jag förstår det) är onekligen en bra ränta, och den kan de ge för att de tar relativt stora risker när de lånar ut. Dock verkar de ha insättningsstopp med jämna mellanrum.

Man kan ju kanske även ifrågasätta hur seriösa de är. Vissa anser att de missbrukar insättningsgarantin.

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx?O=Index&ArticleId=2004\08\28\114622&src=di

http://www.fi.se/Templates/Page____3804.aspx

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=232135

Läste att det var en utredning på gång som skulle ta reda på om detta system med periodiska insättningsstopp är lagligt och förenligt med insättningsgarantins vilkor. Någon som vet hur det gått?

[redigerat]
Hittade själv denna länk:

http://www.fi.se/upload/20_Publicer...krivelser/2005/Inlaningsstopp_050707_1125.pdf
[/redigerat]
 
Varför amortera ?
För att slippa bli livegen vid sämre tider.
Det har hänt och kommer att hända på nytt.
Kommer att betala av vårt hus på 19+1 år (1 år amorteringsfritt då vi bygger), huset blir att kosta ca. 100 000e (inkl. allt, fast vi gör allt utom vvs/el/värme själva) av vilket vi sätter minst 10 000e själv. Kommer att bli skönt att bli skuldfri före 45 års ålder. Känner många som betalar av 90-tals krisen ännu.

Vi kommer dessutom att betala av från slutet då vi har råd så i praktiken kanske allt är bortbetalt på en 16 år.
Här i Finland har det varit mycket skriverier om att lånen har blivit överdrivet stora och att folk inte tänker sig för som förr.
Nu för tiden räknas det månadskostnad jämnfört med tidigare då man endast tänkte på hur snabbt man kan få det bort betalt. Detta leder till att vid dåliga tider tar banken huset till dagsvärdet samt att man lämnar med resten av lånet. Har hänt tidigare och kommer att hända igen.

Mycket kan (och händer) under en livstid. Krig, arbetslöhet, olyckor... Och när nånting händer ska man äga så mycket som möjligt annars är risken att man förlorar allt samt får stora lån på nacken.
Personligen tycker jag att det här med lån är lika märkligt som poker, alla vinner (trots att man är 5 vid varje bord och endast en kan vinna).

Morsan och farsan sitter nu med en månadskostnad på 150e för sitt hus och dom har haft det nu i snart 20 år. Nu sitter dom äntligen på den rekommenderade säkerhetsbufferten på 6 månadslöner * 2 och utan lån. Det är nånting enligt mig att sikta in sig på.

OBS! Jag är INTE samma finne som tidigare!!!!!
 
Jag skulle inte vilja vara den som väljer att inte amotera :-?

Tänk om 15år...du kanske hade räknat med att spara en hel del,men sen kanske du blev sjukskriven eller arbetslös...o sen måste du fixa något på huset och du har inget sparat..kul att ha lån på 2 mille fortfarande efter 15 år o då också få höja lånet.. [smiley=lipsrsealed.gif] [smiley=shocked.gif] [smiley=evil.gif]
 
Kan bara vara bra att amortera på ett lån.

mer amorterat lån - mindre ränta om den går upp.
mer amorterat lån - mindre skuld om huspriset sjunker.
mer amorterat lån - mer i plånboken om du säljer oavsett om huset ökar eller minskar i värde.

Sen är det ju väldigt skönt att vara skuldfri ;)
 
Eftersom "alla andra" redan har skrivit om amorteringarnas vara eller inte så vill inte jag vara sämre:

Tycker att det är ganska självklart att amortera, åtminstonde någon tusing/månad. Alla som inte tycker så har nog inte personligen varit med om diverse ekonomiska kriser. Verkar ju inte finnas något hot om detta just nu, men människan är ju ett optimistiskt släkte och tur är väl det! Nåväl, det enda som vi alla vet är att "snart" kommer andra tider och då kan man ju hoppas att familjen har råd att bo kvar...

Däremot anser jag inte att det finns något självändamål att bli skuldfri och vi som har köpt/byggt i närheten av storstäderna kan ju bara drömma om detta också. Livet måste ju få innehålla lite kul också och det brukar också innebära en kostnad! Nu känner jag mig visserligen ännu ung och odödlig men mina barn skall inte hoppas på att kunna sälja huset vid min (naturliga) bortgång och casha hem, deras sparande löser vi på annat håll.

Kan f.ö. tillägga att just nu amorterar vi inget utan satsar "överskottet" på att bygga klart huset i stället. Känns som den bästa investeringen f.n. och vad skulle jag annars göra på kvällar/helger ;) :D
 
Vi har lån på 100 000€ och vi betalar av det på 15år det går finemang.
Huset är betalt innan första ungen flyttar hem i från ;-)
Och tänk vad skönt det är att bara ha driftskostnaderna att betala då man fyller 40.
 
Ni borde ta en titt på Danske banks produkt duoflex. Där får man samma ränta på lönekontot som på bolånet. Då kan man minska sina räntekostnader samtidigt som man har tillgång till sina sparade pengar.

Från www.duoflex.se

"Ett flexiblare bolån
Enkelt uttryckt är Duoflex något så unikt som en tjänst som ger dig samma ränta på ditt lönekonto som på ditt bolån. Förutom att du får en mycket hög sparränta på dina pengar innebär det också att du får möjlighet att hantera din boendeekonomi med lite mer flexibilitet.

Spara mer och minska din boendekostnad
Med Duoflex kan du använda såväl ditt långsiktiga sparande som tillfälliga sparsaldon för att förbättra din boendeekonomi.

Genom att samla allt ditt sparande på det eller de konton som är anslutna till Duoflex får du lika hög ränta på sparandet som du har på lånet. Effekten blir densamma som om du skulle ha amorterat på lånet. Fördelen är att du fortfarande har pengarna tillgängliga på ditt konto.

Du som har ojämna inkomster och ibland har större belopp stående på ditt konto kan också utnyttja dessa pengar för att förbättra din boendeekonomi. Genom att styra alla dina insättningar till Duoflexkonton ger även detta flöde en hög ränta.

Med andra ord innebär Duoflex att pengar som du kanske inte kan eller vill avvara till amorteringar ändå kan användas för en bättre boendeekonomi.

En smart reserv
Med Duoflex kan du omvandla ett eventuellt övervärde i din bostad till en reserv som du enkelt och smidigt kan ta i anspråk när du behöver pengarna. Du ökar helt enkelt ditt rörliga bottenlån och placerar beloppet på ett anslutet konto. Eftersom du har samma ränta på ditt konto som på ditt lån, så kostar denna reserv ingenting förrän du använder den."
 
Ja du Konsulten nu vet vi i alla fall hur det gick med Custodia.

Men amortera sig skuldfri till pensioneringen borde alla ha som mål eftersom inkomsterna då drastiskt sjunker för de flesta.
 
Alla namn upptagna skrev:
Ja du Konsulten nu vet vi i alla fall hur det gick med Custodia.
Jo. Den gamla sanningen gäller fortfarande. Om någonting verkar vara för bra för att vara sant, så är det antagligen så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.