Gäller detta (lätt fåniga) krav även vid renovering/omvandling av hus? Vi står ju eventuellt inför att överta ett hus med idag två lägenheter på varsitt plan och göra det till enfamiljshus, och vår tanke är att ha köket på det övre planet. Detta av - ur vår synvinkel - praktiska skäl, då alla de väggar som behöver rivas för att göra kök & matplats mer funktionsdugliga efter våra önskemål på det övre planet är av papp och går att nysa omkull, medans det på bottenvåningen är väggar av tegel och dessutom delvis bärande.

Nånstans kan jag tycka att "storebrors" inblandning i detaljer som de inte har med att göra börjar bli väl stor om jag inte själv får välja hur mitt eget bekostade hus ska se ut invändigt!? Skulle jag vara så tokig att jag vill ha kylen i källaren, diskhon på vinden och spisen på våningsplanet mittimellan så borde jag få ha det om jag vill, problemet är liksom bara mitt den dag jag inte längre orkar kuta i trappor, och då får jag lösa det då.

Och vaddå, tillgänglighet för alla? Alla hus är inte tillgängliga för mig heller, buhu, vad orättvist, jag VILL faktiskt ha en lyxkåk på Liiiiiiidingö...
Jag kan inte se nån skillnad på "Nehej, jag har inte råd, ja men dåså, då får jag titta på ett mindre hus i en inte fullt så fashionabel stadsdel" och "Nehej, jag är rullstolsburen, planlösningen i detta huset passade inte mig, så jag får titta på ett annat hus med för mina förutsättningar bättre potential"
 
Detta är inget fånigt krav utan ett resultat av att alla skall ha rätt att bo i sin bostad så länge det är möjligt, och kommunen är ansvarig för handikappanpassning. Dvs när du hamnar i rullstol efter en stroke och behöver vårdar för att torka dig på toaletten, vill kommunen inte behöva bygga om din bostad för $$$ bara för att vårdaren skall kunna sköta dig. Därav krav på tillgänglighet, dvs i entréplanet skall det finnas möjlighet till ett normalt liv. I normalt liv innefattas möjlighet att sova, tvaga hela kroppen samt tillaga mat.

/Anders
 
Anders_Nilsson skrev:
Detta är inget fånigt krav utan ett resultat av att alla skall ha rätt att bo i sin bostad så länge det är möjligt, och kommunen är ansvarig för handikappanpassning. Dvs när du hamnar i rullstol efter en stroke och behöver vårdar för att torka dig på toaletten, vill kommunen inte behöva bygga om din bostad för $$$ bara för att vårdaren skall kunna sköta dig. Därav krav på tillgänglighet, dvs i entréplanet skall det finnas möjlighet till ett normalt liv. I normalt liv innefattas möjlighet att sova, tvaga hela kroppen samt tillaga mat.

/Anders
I min värld är det i ett sådant läge fullkomligt naturligt att jag får flytta till ett annat boende mer anpassat efter mina nya förutsättningar... Surt, självklart, men en del av livets realiteter... Ser ingen skillnad på "jag har inte råd, jag kan inte längre bo här, så jag måste sälja och flytta" eller "jag har hamnat i rullstol, jag kan inte längre bo här, så jag måste sälja och flytta"

Dock gav ditt inlägg inget svar på min fråga; gäller kravet även vid renovering/omvandling?
 
Filurskan skrev:
Dock gav ditt inlägg inget svar på min fråga; gäller kravet även vid renovering/omvandling?
Ansöker du om bygglov gör det nog det...
 
Japp.. ansöker du om bygglov för en förändring måste du om ändringen är av sådan art följa gällande regler.
Gör du arbeten som inte innefattar bygglov klarar du dig då det är lite mitt hem min borg.
 
Fotografen skrev:
Ansöker du om bygglov gör det nog det...
frohike skrev:
Japp.. ansöker du om bygglov för en förändring måste du om ändringen är av sådan art följa gällande regler.
Gör du arbeten som inte innefattar bygglov klarar du dig då det är lite mitt hem min borg.
:@ Skit också! :( Får nog läsa in mej på bygglovsregler, men jag tror egentligen inte vi behöver bygglov.

Kommunens hemsida skrev:
Bygglov behövs när du ska bygga nytt, bygga till eller ändra en byggnad så att någon bostad eller lokal tillkommer. Exempel på åtgärder som kräver bygglov:

  • inreda en vind,
  • bygga om bostad till kontor,
  • murar och plank (för undantag se under bygglov krävs inte),
  • när en byggnads utseende eller användningsområde ändras väsentligt,
  • sätta upp skyltar.
Hmmm... Möjligen är det "väsentligt ändrat användningsområde" som vi kan torska på, men i min fantasi är är det inte det, det är ju fortfarande bostad vi talar om...

Är det i detta fallet skillnad på bygglov resp. bygganmälan i form av vilka krav det ställer på att följa nypåfunna påhitt?
 
Men det är ju inte det att du flyttar köket från bottenvåningen till övervåningen utan du kastar ju bara ut det där nere... Tycker inte jag att kommunen eller någon annan har att göra med! Tycker väl egentligen att vad som än händer innanför ens väggar är sin ensak, varför ska kommunen ha något med detta att göra? Man borde väl få ändra som man vill ha det!
 
andersmc skrev:
Det stämmer, du kommer med största sannolikhet inte att få bygglov om du inte har kök, minst ett badrum och minst ett sovrum i bottenplanet.
Kan du på något vis övertyga kommunen om att någon i rullstol lätt kan ta sig upp till övervåningen, kanske efter en mindre ombyggnad, så tror jag att du borde få bygglov ändå. Eller så kan du ju sätta in en hiss.
 
petersson79 skrev:
Tycker inte jag att kommunen eller någon annan har att göra med! Tycker väl egentligen att vad som än händer innanför ens väggar är sin ensak, varför ska kommunen ha något med detta att göra? Man borde väl få ändra som man vill ha det!
Även om jag kan förstå argumenten om tillgänglighet mm så håller jag i princip med petersson79. Ibland tycker jag att "förmynderiet" går väl långt... Personligen hade jag nog bara byggt det som jag velat utan tanke på bygglov men jag är säkert naivt okunnig om regelverket. Frågan är väl vad som kan hända om TS bara "kör på". Antar att det kan bli rätt surt om han blir "påkommen" men hur stor är den risken egentligen. Brukar "kommunala inspektörer" gå runt och räkna kök?
 
Om man läser lite i det där dokumentet, så framgår bland annat att man numera inte kan ha grusgångar på tomten. Gångarna på tomten måste ha en viss bredd och det skall finnas "mötesplatser" var 10:e meter.

Jag är mer inne på samma sak som Filurskan, fungerar inte boendet för en handikappad så får man flytta.
Det påminner mig om en lägenhet jag hade, 3:e våningen inne på gården, ingen hiss. Skulle vilja se kommunen bygga om det till en handikappanpassad bostad.

Angående sakfrågan, så är det bättre o ha köket på nedervåningen, mer praktiskt med vatten, avlopp. Bära sopor, matkassar etc.
 
Redigerat:
Vi ska bygga souterränghus med entre i souterrängplan (källarplan enligt kommunen...) och kök och vardagsrum på ovanvåningen, bygglovet är klart. Dock måste vi handikappanpassa så att de på entreplan finns toalett och möjlighet till matlagning, vå blivande kommun är sådana att vi faktiskt måste se till att installera spis i nedre plan redan från början, det räcker alltså inte att bara förbereda vilket är det vanliga. så vi kommer ställa en IKEA bänk i tvättstugan med två plattor samt litet kylskåp. Kan ju vara trevligt när man sitter där nere och tittar på tv i allrummet :)

Å andra sidan när det gäller tillgängligheten så känns det för oss overkill att handikappanpassa då jag inte tror att någon som tex sitter i rullstol kommer "orka" ta sig upp till vårt hus då tomten är kraftigt sluttande...
 
Jag respekterar allas åsikter om att mitt eget hem är mitt o där bestämmer jag men,
Kommunen har ett ansvar att anpassa bostäderna ifall en olycka händer. För att minska övriga kommuninvånares kostnader så kräver alltså kommunen att ett nybyggt eller väsentligt moderniserat hus gör dessa anpassningar från början.
Det ska enligt reglerna i min kommun finnas sovrum, toalett och dusch samt matlagningsmöjlighet på entreplanet. Oavsett om det är övervåningen på suteränghuset eller bottenvåning på ett tvåvåningshus.
Det ska även vara minst 83 cm dörrhål från entredörr till kök, sovrum och badrum så att man kan rulla rullstol obehindrat.

Tråkigt? Ja nu kanske men om jag sitter i mitt egenhändigt byggda hus om en månad o har brutit ryggen så vill jag bo kvar. Nu är det väldigt få kostnader för att jag ska kunna köra rullstol i hela huset och då är kommunen glad o jag fick alltså mitt bygglov.

Vill du bygga svartbygge så kan du göra det.
Förmodligen får man inte något bidrag för handikappsanpassning och du kan förmodligen aldrig sälja ditt hus till någon annan heller.
 
Lindhult skrev:
Vill du bygga svartbygge så kan du göra det.
Förmodligen får man inte något bidrag för handikappsanpassning och du kan förmodligen aldrig sälja ditt hus till någon annan heller.
Nu kanske det bara är jag men att mäta dörrhål och titta om det går att handikappanpassa huset - det är då inget jag tittar på vid en visning...
Så det hade inte hindrat mig ett dugg vid ett husköp! Blir jag funktionsnedsatt så kan jag inte bo kvar här i mitt hus, svårare än så är det inte.
 
Dalbotös skrev:
Nu kanske det bara är jag men att mäta dörrhål och titta om det går att handikappanpassa huset - det är då inget jag tittar på vid en visning...
Så det hade inte hindrat mig ett dugg vid ett husköp! Blir jag funktionsnedsatt så kan jag inte bo kvar här i mitt hus, svårare än så är det inte.
All respekt för dina åsikter.
För gamla hus är det som det är.
Kommunen ska stå för kostnader för att anpassa bostäderna.
Men för nybyggda eller kraftigt moderniserade hus är reglerna ganska hårda för att man ska få bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.