Om vi tar det som en renovering av vår vindsvåning så att dte blir beboligt?? Vid om- och tillbyggnad måste det vara 5år eller över enligt länken ovanför.
 
  • Gilla
POKKIZ
  • Laddar…
Tilläggas kan att kompisar i ett 3år gammalt hus fick måla om sin invändiga trappa på ROT-avdrag. Den var i furu och de ville ha den vit!
 
Skulle du fråga skatteverket så tror jag att de skulle säga nej. Men man kanske inte måste fråga?
 
Huset måste vara fem år gammalt, det är vad jag har lärt mig.

Men jag hörde just på nyheterna att skattemyndigheterna betalat ut 14 miljarder i ROT och RUT, så förmodligen hinner de inte kolla vartenda ärende så väldigt noga.
 
F
Tidigt när ROT var nytt och innan det batalades ut via entreprenörerna så fungerade det för bekanta till mig (dec -09). Dom var helt öppna med det mot skattemyndigheten. Hus 3 år gammalt.
 
  • Gilla
POKKIZ
  • Laddar…
Sant enligt ovan, skatteverket hinner inte kolla alla ärenden.
Vet flera som gjort ROTavdrag på hus nyare än 2 år.
Däremot vet jag inte om man kan bli återbetalningsskyldig om det skulle komma fram vid senare tillfälle.
 
fsn skrev:
Tidigt när ROT var nytt och innan det batalades ut via entreprenörerna så fungerade det för bekanta till mig (dec -09). Dom var helt öppna med det mot skattemyndigheten. Hus 3 år gammalt.
Det kan bero på att reglerna ändrades lite starx efter att de hade införts, så under första halvåret eller så så fick man göra åtgärder på nyare hus. Jag tror att de ändrade definitionen på vad som ansågs vara nybyggt.

Jag vet det efterssom vi höll på med en ombyggnad just då, och snickaren avbröt för att göra ett jobb på ett nyare hus som pga. de ändrade reglerna behövde vara klart senast i Juni det året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.