jag har min cirkpump i läge 1 av 3, det räcker hos mig ner till -30°C
samt att jag har ställt att max temp till radiatorerna på 50°C (det klarar å värma huset till -25°C vet jag, lite osäker om det räcker ner till -30°C testar mig fram )
huset är ifrån -57 iofs tillägsisolerad i väggar & tak. oisolerad källare
 
Hej igen!

lordi: tack, jag upptäckte precis det när jag blev tvungen att sätta mig och rota i manualerna. Sitter och tittar lite på diagrammet för framledningstemperatur och utomhusvärme och inställningen framledningstemp vid -15 utomhus. Termometern på röret ser ut att stämma rätt hyggligt enligt diagrammet. Kanske något lågt, termometern visade trettio och diagrammet säger, om jag inte förstår det fel, ca 35 graders framledningstemp vid 0 grader utomhus vid inställning 60 grader framledningstemp vid -15 utomhus.
Men sen stod det att man kan behöva justera shunten lite manuellt pga variationer från hus till hus. Så plockade loss skyddskåpan och vred på lite mer värme på shunten. Och då gick termometern på röret till 35 och stabiliserade sig där.

Fortfarande väldigt klen ljummenhet i elementen men inomhustempen stiger så sakteliga nu. Ca 0,1-0,2 grader per timme senaste timmen.

Utedelen (eco-air) verkar funka som den ska enligt displayen på huvudenheten i källaren.
 
Men skam den som ger sig. Även om det skulle sluta med att jag får ta hit en fackman efter helgen så har jag i alla fall lärt mig en hel massa nytt idag. Stort tack för det alla ni som bidrag med era kunskaper. Verkligen hyggligt!
 
Undrar om inte dom där elementen som inte fräser eller släpper vatten, helt enkelt är tomma? Jag ska förklara. Jag monterade själv ett element och eftersom allting som jag gör blir snett, så kom till-och frånrören också snett. På högsta punkten där blev det en luftficka så att vattnet inte kom förbi. Det rann ur "skvallerröret" vid expansionskärlet och visade fullt tryck, ändå fattades massor med vatten. Ibland kan det också ha dragits något rör över en dörr t ex, och då sitter en luftningsnippel där, som man lätt kan glömma.
 
När jag har råkat ut för att jag varken får ut luft eller vatten (och det varit tryck i systemet) så har det alltid berott på igenmålade luftningsventiler. Är det målat på luftningsventilen så prova med att pilla bort färg där det ska komma ut luft/vatten.
 
hulingen: tack för tipset! jag får plocka fram vattenpasset och kolla helt enkelt.

Eld: jag misstänkte också det från början så jag kollade dem och har försökt säkerställa att de är fria med en bit ståltråd. De ser ut att inte vara igensatta i alla fall men helt säker kan jag ju inte vara så länge det inte kommer något.
 
Kommer pannan upp i sina rätta temperaturer? Du har ju en huskurva som skall vara ställd så att för utomhustemp x så skall y grader varmt vatten ledas fram. Värmen på detta vatten beror ju på hur mycket total radiatoryta du har, hur pass välisolerat huset är etc. Detta är det så kallade "börvärdet" som du säkert läst, har du en eco el så står detta inom parantes för de olika parametrarna på displayens "aktuell driftinfo". Sen ar du det faktiska värdet som står före börvärdet.

Ser det ut som att alla faktiska värden matchar börvärdet? Eller ligger något värde för lågt?

Är huskurvan satt alldeles för lågt hjälper det inte att du försöker kompensera med att sätta en viss temperatur på inomhusgivaren (ex 22 grader), pannan kompensera inte hur mycket som helst från huskurvans värde om jag förstått det rätt. Man säger alltid att systemet skall trimmas in utan inomhusgivare och gärna när det är under 0 grader ute.

Värdet VP in/ut visar "diffen" på vattnet genom pumpen (utedelen) och bör vid 0 grader ligga på ca 3-5 graders diff (lite beroende på panntemp och hastighet på laddpumpen) här får du en indikation om pumpen gör sitt jobb

Du har två saker att göra, kolla så du har ett luftat system med flöde genom alla radiatorer som tidigare påpekats. Sen gå igenom alla inställningar i pannan så den tidigare ägaren inte satt ner något värde (ev återgå till fabriksinställningar) Det finns mycket att pilla på, man kan minska huskurvan för mycket, man kan sätta en gräns på hur varmt vatten man vill leda fram, man kan stänga elpatronen så du får otillräcklig värme vid kraftig kyla, du kan spärra när pumpen skall starta/stanna etc.
 
Redigerat:
MMR: Tack för hjälpen! Alla börvärden ser bra ut förutom framledningstemperatur. Den ligger ca fem grader under börvärdet. I övrigt har jag kollat inställningarna gentemot manualen och det verkar som att inställningarna är standardinställningarna rakt av förutom två saker:

- "Från vid utomhustemp" som var satt till 19 istället för 20.
- Nedre elpatron är satt till spärrad istället för tillåten. Som jag förstår det ska den i läge "tillåten" automatiskt slås ifrån när luftvärmepumpen ger värme. Börvärdet på den nedre elpatronen är satt till 45 och faktiskt värde är 45.

Värdet för framledningstemp vid utomhustemp -15 var satt till 60 grader. Den skruvade jag upp igår till 65 för att testa om det skulle ge något. Har inte märkt någon särskild effekt i huset annat än i sovrummet nu på morgonen men det beror sannolikt på att vi legat och sovit där och värmt upp det själva.

Jag vill minnas att tidigare ägaren och besiktningsmannen sa något om att man kunde slå på den i lägen när det är riktigt kallt men att det sparade lite pengar att ha den avslagen. Problemet för mig är dock att när det var -15 grader nu i december så hade vi bra värme i huset. Det är först nu när utomhustempen lagt sig runt nollstrecket som inomhustempen har sjunkit.

Eftersom alla faktiska värden verkar stämma med börvärdena förutom faktiska värdet på framledningstempen, kan det då möjligen tolkas som att det har något att göra med den automatiska shunten? Att den helt enkelt inte släpper fram tillräckligt med varmvatten?

Bör jag ställa om nedre elpatron från spärrad till tillåten?

Kan det vara så att orsaken till att nedre elpatron är satt till spärrad för att den på något vis är öronmärkt för att värma upp vatten till duschen och annat? Eller hänger det inte alls ihop? Vi har ingen separat varmvattenberedare nämligen.
 
villa_1927 skrev:
Jag vill minnas att tidigare ägaren och besiktningsmannen sa något om att man kunde slå på den i lägen när det är riktigt kallt men att det sparade lite pengar att ha den avslagen. Problemet för mig är dock att när det var -15 grader nu i december så hade vi bra värme i huset. Det är först nu när utomhustempen lagt sig runt nollstrecket som inomhustempen har sjunkit.
Alltså den nedre elpatronen. Lite oklart vad jag avsåg ser jag nu.
 
Nej, den övre pannan (elpannan) och övre elpatronen kompenserar för varmvatten i första hand. Övre pannan är ju i vinterläge direkt kopplad till ens framledning, den skall vara 7 grader varmare än nedre pannan om jag inte missminner mig.

Vad jag förstår skall nedre patronen alltid stå på 6kw, jag tror t.ex. att om pumpen lägger av och slutar fungera då skulle man i förlängningen kunna få vatten i pumpen att frysa om man cirkulerar ut ouppvärmt vatten. Den skall egentligen bara gå in och jobba när pumpen inte alls kan leverera någon värme.

"Från vid utomhustemp" säger helt enkelt till pumpen när du tycker det är sommar och man inte vill ha onödiga körningar på den.

Är kurvan satt rätt och nedre/övre pannan verkar nå sina börvärden, men inte framledningen, då skulle det kunna vara något med shunten, tempsensorn för framledningen sitter (åtminstone på min installation) mellan shunten och cirkulationspumpen om jag inte minns helt fel.

Vill du fortsätta meka så rekommenderar jag att du reggar dig på www.varmepumpsforum.com där du har helt forum bara för t.ex. CTC luft/vatten-pumpar. Skriv ner dina inställningar och ditt problem så kommer du antagligen få ännu mer hjälp.

Det här med att man faktiskt får mer värme när det är kallare kan kanske ha med att göra med inställningen på lutning/justering av huskurvan. Kompenserar man med lutningen så är det ju exponentiellt mot kurvan tror jag, dvs ju kallare det blir desto mer kompenserar man. Det tyder kanske på att kurvan skulle varit genomgående högre och utan justering, men det är bara en gissning.
 
Superbussigt, tack!

Jag tar och
1) Försöker lufta igen. Måste försöka få något att hända med de element som varken ger luft eller vatten ifrån sig.
2) Reggar mig på varmepumpsforum.com. Stort tack för tipset!

3) Om jag inte får rätt på det, försöker jaga rätt på en lokal fackman som förhoppningsvis kan fixa.

Igen, stort tack för all hjälp!
 
Sitter det termostater på några element? De kan fastna i stängt läge. Påverkar normalt inte luftningen, men värmen.
 
Vad kom du fram till att problemet var? Jag fick nämligen hjälp med att byta ut en cirkulationspump förra veckan och i samband med det så tömdes hela systemet (alla radiatorer på vatten). När systemet därefter fyllts med vatten har jag någon enstaka radiator som inte pyser varken luft eller släpper ifrån sig något vatten trots att jag helt skruvat ur luftventilen. Det kommer verkligen INGENTING. Så vad ska man göra? Efter att jag luftat har jag fyllt på med vatten så att det står på 1 bar. Kan det vara så att man behöver lufta/fylla på i omgångar (samma radiatorer) för att verkligen få ut allt?

Jag hade även liknande problem med en radiator, men jag fyllde på och till slut kom det vatten. Den radiatorn pös dock lite luft när man luftade.

villa_1927 skrev:
Superbussigt, tack!

Jag tar och
1) Försöker lufta igen. Måste försöka få något att hända med de element som varken ger luft eller vatten ifrån sig.
2) Reggar mig på varmepumpsforum.com. Stort tack för tipset!

3) Om jag inte får rätt på det, försöker jaga rätt på en lokal fackman som förhoppningsvis kan fixa.

Igen, stort tack för all hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.