Bygger ett badrum på ca 20 kvm. Tanken är att sätta kaklet diagonalt på hela väggarna endast bryta med en bård lite över midjehöjd. Plattorna ska vara ganska stora ca 30 x 30 cm. Troligen beige med bård i samma färg. Men jag har inte sett en enda bild på nåt liknande, så jag undrar... Låter hela projektet galet? :-/
 
Hej,
antagligen ser du inga bilder på detta då det är ganska omodernt att sätta kakel på detta sätt idag. Det är givetvis inget du ska bry dig om eftersom det viktigaste är vad DU tycker.

Självklart kan du sätta kaklet på detta sätt om du tycker om det, det var ganska vanligt förut.

Lycka till!
:)
 
Jag misstänker att det kan bero på att det är ganska svårt att få det snyggt i hörnen. Om jag skulle sätta på diagonalen skulle jag nog se till att ha en "rak" rad närmast hörnen för att få en yta att fånga upp ojämnheter i vägglutningarna på samt att kunna se till att man bara sätter hela och halva plattor på diagonalen.

 
Omodernt och omodernt... Spelar väl ingen större roll eg om man bara gillar det (håller med lbg). Har sett flera exempel både här på forumet och i div inredningstidningar där man kombinerar diagonal kakelläggning med rak ofta med samma plattor, t ex vita.

Det som är modernt idag är omodernt om ett par år. Ett klassiskt ljust kakel har förmodligen störst chans att "överleva" i längden, kanske i upp till 20 år.

Att bara sätta hela och halva plattor på diagonalen måste väl vara näst intill en omöjlighet att få till. En rak rad i hörnen och ev vid taket måste vara lika bred på alla väggar, annars tror jag att det ser konstigt ut och då kommer diagonalläggningen att behöva passas in på det som blir över.

Ett par exempel från forumet:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=2616

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=1488
 
Gå in på www.badrumsportalen.se och klicka på Kakel-Natursten i menyn till vänster. Då kommer du till en sida som har samlat många tillverkares hemsidor och de flesta har massor av inspirationsbilder som du kan klicka dig runt på och förhoppningsvis få många idéer ifrån.

Bilden nedan är troligtvis inte exakt vad du söker men du kanske kan få en liten hint om hur din lösning skulle kunna se ut.

Miljo-B.jpg

Lycka till!
Mvh Anna
 
Inget svårt alls med diagonalt du fortsätter bara med den kapade biten på nästa vägg så att du får samma mönster runt om. Det som det kan bli problem med är den sista väggen men då ser man till att det är tex dörrväggen eller fönsterväggen så du kan göra ett snyggt avslut ovanför dörren med lite fantasi. Du följer mönstret från varsitt håll och avslutar ovan dörr eller fönster.


krillek skrev:
Jag misstänker att det kan bero på att det är ganska svårt att få det snyggt i hörnen. Om jag skulle sätta på diagonalen skulle jag nog se till att ha en "rak" rad närmast hörnen för att få en yta att fånga upp ojämnheter i vägglutningarna på samt att kunna se till att man bara sätter hela och halva plattor på diagonalen.
 
Jahaa. Började tvivla om det går att få till det, men nu lät det ju ganska hoppfullt! :) Tack för alla länkar, har studerat och studerar...
 
kakelmaster skrev:
Inget svårt alls med diagonalt du fortsätter bara med den kapade biten på nästa vägg så att du får samma mönster runt om. Det som det kan bli problem med är den sista väggen men då ser man till att det är tex dörrväggen eller fönsterväggen så du kan göra ett snyggt avslut ovanför dörren med lite fantasi. Du följer mönstret från varsitt håll och avslutar ovan dörr eller fönster.
Och om inte väggarna är 100% i lod så är det ännu jävligare - då går det knappast att bara "fortsätta med de kapade bitarna"... Jämför med att tapetsera t ex randig tapet i ett rum med lutande väggar - du måste alltid börja varje vägg "på nytt" för att säkerställa att det blir rakt. Detsamma gäller givetvis vid kakling att injen genom dom diagonala plattorma skall vara i våg/lod.

Att sätta på diagonalen kräver definitivt sin man/kvinna - och nogrann planering - för att få det snyggt! Rita gärna upp hela mönstret på väggen innan du börjar för att se att du kommer att bli nöjd med slutresultatet :)
 
Använder man en bräda som stöd, eller bara snöre. det ser inte jättelätt ut. :-[
 
Som sagt var det är bara att följa mönstret även om det är snett det är bara att fortsätt med den kapade biten och kompl. om det svänger lite kan inte bli fel även om det är pillrigt och inte alltför enkelt för nybörjare men det går.

krillek skrev:
[quote author=kakelmaster link=1144876398/0#5 date=1145302112]Inget svårt alls med diagonalt du fortsätter bara med den kapade biten på nästa vägg så att du får samma mönster runt om. Det som det kan bli problem med är den sista väggen men då ser man till att det är tex dörrväggen eller fönsterväggen så du kan göra ett snyggt avslut ovanför dörren med lite fantasi. Du följer mönstret från varsitt håll och avslutar ovan dörr eller fönster.
Och om inte väggarna är 100% i lod så är det ännu jävligare - då går det knappast att bara "fortsätta med de kapade bitarna"... Jämför med att tapetsera t ex randig tapet i ett rum med lutande väggar - du måste alltid börja varje vägg "på nytt" för att säkerställa att det blir rakt. Detsamma gäller givetvis vid kakling att injen genom dom diagonala plattorma skall vara i våg/lod.

Att sätta på diagonalen kräver definitivt sin man/kvinna - och nogrann planering - för att få det snyggt! Rita gärna upp hela mönstret på väggen innan du börjar för att se att du kommer att bli nöjd med slutresultatet :)
[/quote]
 
Har du en rak linge från början så kör du på frihand så du kan medla lite mellan varven använder du kryss så blir du låst och snöre är bara i vägen.

riktiga_pricken skrev:
Använder man en bräda som stöd, eller bara snöre. det ser inte jättelätt ut. :-[
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.