Jag har fått ränndalar fixade, men taket läckte ändå under tövädret nyligen. De som utförde jobbet fick det enligt principen "Taket läcker, det gillar jag inte. Do your stuff!", dvs det var inte jag som diagnosticerade orsaker eller föreslog lösningar. De tog dessutom bra betalt (20 kkr för ny plåt i två ränndalar och ny takpapp en meter eller så in från dem).

Jag hade tänkt ringa dem idag, men är då lite nyfiken på hur långt deras ansvar räcker och hur kostnader för att göra jobbet ordentligt kommer att hamna. Någon som vet?
 
Jag tror att OM läckan nu beror på att den gjorda reparationen inte håller måttet, dvs om det är fel just där de har jobbat, då får det gå på deras garanti. Men om vi antar att de hittade en orsak till läckan och åtgärdade det, men att det nu läcker på något mer ställe. Då får du nog tyvärr betala för en ny reparation.

Skall en takfirma kunna ge en generell läckgaranti så får man nog räkna med att lägga om hela taket, dvs. så att hela taket blir deras ansvar.
 
Det är precis den läckan som de fick i uppdrag att fixa. Inget annat ställe, ingen ny skada, inga nya symptom.
 
Jag antar att du menar att det kommer in i huset på samma ställe, det hindra inte att felet på yttertaket kan vara nästan var som helst.
 
Nja, jag har spårat vägen det kommer in, och det är fortfarande samma ställe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.