Tänkte tillverka en plakett som minnesgåva till en kollega som går i pension. Skulle därför behöva något mörkt / rödaktigt trä i liten kvantitet, typ mahogny, teak eller valnöt. Ek går att få tag på hos K-Rauta vet jag, men jag kör helst ett mörkare trä om möjligt. Bor i Täby norr om stan - någon som vet var man kan lösa detta? En kollega tipsade om Pondus på Kungsholmen, lite åt fel håll, men funkar om det kniper antar jag.

/ Jonas
 
Har du provat Djursholms Trä? Östbergavägen bakom roslagsbanans hållplats, ungefär.
 
Nilsons kan jag tyvärr bara drömma om att hinna ut till en vardag (stängt helger) - med såg att de har mycket kul nu när du tipsade - tack!

Djursholms trä däremot ligger ju inom ett (par) stenkast från hemmet. Slår dem en pling imorgon. Fler tips mottages tacksamt!
 
Ja se bortskämda stockholmsbor. Något liknande finns inte inom åtskilliga mils omkrets här i Linköping.
 
Kom på en till, om än inte direkt norr om stan: Fanérkompaniet i Frihamnen/Ropsten. De har ALLT!
 
Hur stor bit mahogny behöver du?
 
BorgP skrev:
Kom på en till, om än inte direkt norr om stan: Fanérkompaniet i Frihamnen/Ropsten. De har ALLT!
"Tyvärr" har de flyttat till Norsborg, söder om stan.
/B, som bor en mil därifrån
 
Aj, då. Tyckte inte det var så länge sedan jag var där, men när jag tänker efter är det nog ett tag sedan. Tack för infon.
 
Thomas_LLA skrev:
Hur stor bit mahogny behöver du?
Skulle tippa på ca 6dm^2 totalt, tänkte landa på ungefär ett A4 i storlek, ca 15-20mm tjockt. Utgår från att jag kommer att få kexa ihop två-tre bitar för att komma upp i rätt storlek. Har du något som ligger och skräpar?
 
Hehe, Honduras mahogny "skräpar" aldrig...
Ska inventera under dagen, återkommer.
Såg åxå att det är en kille på Tradera som säljer afrikansk mahogny.
 
Ursäkta att det dröjt med svaret. Vi har -21 grader, så det tog en stund att ladda för att gå ut i förrådet. :)

Tyvärr så hade jag bara en bit som jag kan avvara, men den blir för liten för ditt projekt.
Testa han på Tradera, jag har handlat av honom tidigare, och han var då reko den gången.
 
Tack för titten!
 
Det blev en tur till Pondus på Pipersgatan på Kungsholmen. Rätt kul ställe, det var inga problem att hitta vad jag behövde där, det blev planhyvlad 95x15 med sylvassa hörn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.