Hej.
Vet inte om det är rätt forum.

Jag har en liten fråga. Mina föräldrar bytte fönster och ville utnyttja rotavdraget. Tog för givet att huset stod på båda. Men jag fick veta att lagfarten bara står på min mamma trots att alla lånen är skrivna på båda till och med handpenningen har dem betalat tillsammans. Han har bott i huset sen första dagen och hjälpt med betalningar mm. Dem har ägt huset i 16 år och dem är gifta sen 1970.

Hur ska min far göra för att bli "delägare" av huset?
Ska min mamma ge hälften som gåva eller sälja? Vad gäller när det är gåva? Blir det skatt på det?

Läste någonstans på nätet om att om man ger mindre än 85% att dem flesta gör så idag. Hur mycket äger han av huset är det 15% eller 50%?

Har också läst lite om "dold äganderätt" vet inte om det accepteras av skatteverket?

Ska dem annars göra "bodelning"?

Skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig och ge bästa lösningen. Det verkar finnas många lösningar men vilket som är bäst i slutändan vet jag inte.

Önskar er en trevlig Dag/Kväll!

Martin
 
Redigerat:
Tror att gåva eller bodelning inom äktenskap är det billigaste, då betalar man bara 825 kr för lagfarten. Om det blir försäljning så är det ju 1,5% av köpeskillingen. Vet dock inte om det kostar något att registrera gåvobrev vid tingsrätten. Hur som helst är väl tanken att lånen också ska delas så det är bara att fråga banken, de kan hjälpa till med denna typ av frågor.
Obs, att mina juridiska kunskaper är mycket grunda.
Lycka till!
 
Bytte dom fönstren förra året och betalat redan är det väl lite svårt att få det hela på plats i efterhand.
 
Hoppsan, missade det... Bytte fönster? Den som begär ROT måste stå på lagfarten när jobbet görs.
 
Du missade dessutom att de redan står på halva lånen var.
 
Vem som står för lånen spelar ingen som helst roll för ROT-avdraget.

(Och ett litet tips som inte har med ROT att göra: många har ett tveksamt förhållande till pronomen. Det heter "DE har ägt huset i 16 år" om man skriver korrekt skriftspråk, eller "DOM har ägt huset i 16 år" om man skriver mer informellt och talspråksaktigt. Pronomet DEM använder man till exempel i en mening som "Det kom som en överraskning för DEM att mamman stod som ensam ägare".
mvh Språkpolisen)
 
andersmc skrev:
(Och ett litet tips som inte har med ROT att göra: många har ett tveksamt förhållande till pronomen
Bra knep är att prova att byta ut "de" mot "han" och "dem" mot "honom" och känna efter om det låter rätt.
 
Rebeckaf skrev:
Du missade dessutom att de redan står på halva lånen var.
Då är väl banken egentligen extra intresserad av att de även står bägge på lagfarten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.