Hej allihop!

Jag är ny medlem här på grund av min situation och hoppas kunna få er hjälp..
Jag och min pojkvän (ej gifta, förlovade) ska i sommar ta över hans pappas hus på landet. Pappan har bott där i över 40 år och min pojkvän och hans syskon har haft det som sommarhus sedan de var små (nu är de alla mellan 30-40). Syskonen är alla med på att jag och min pojkvän köper huset, det jag skulle behöva hjälp med är om och isåfall vad man bör tänka på innan detta köp? Vi har tänkt att stå på huset båda två (och tomten/trädgården den står på) men sen skulle då ev. min pojkvän stå på marken som tillhör (20 hektar) tillsammans med sin pappa. Är detta rimligt eller borde jag stå på marken också? (Istället för pappan eller tillammans med dem?) Är det något annat man ska tänka på innan man "flyttar in till någon" såhär? Alla tips och råd är jättevälkomna! Tack... Hälsn Lina
 
Redigerat:
Det är inte bra att stå på bara en del av huset. Din halva ligger då på s.k "ofri grund". Om ni skulle gå olika vägar och då vara rejält ovänner så är det kanske inte så bra att i praktiken bara ha en person som kan tänkas vara intresserad av att köpa din halva. Han kan då i praktiken själv godtyckligt bestämma priset.

jah har dock inget bra alternativt förslag.
 
Tänk igenom den hemska möjligheten att någon av er förolyckas. Skall då dina arvingar få din del av huset eller pojkvännen, vice versa om pojkvännen ramlar under tåget, vem skall ärva då?
Kanske vill hans familj att det ska återgå till familjen i ett sådant fall, med ekonomisk ersättning till dig?
Hur som helst bör ni fundera genom det och skriva ett papper på det ni kommer fram till. Bankerna har ofta jurister som kan hjälpa till.

Sedan, som hempularen skriver: formulera redan nu hur ni ska hantera en eventuell separation. Hur ska huset värderas? Hur ska era respektive arbetsinsatser värderas? Hur ska ni lösa ut varandra?
Det är lättare att ta sådana diskussioner när man är sams och kär än senare när man kanske är osams.
Även detta ska skrivas på papper.

Vad är gemensamt ekonomisk ansvar för er? Att den som tjänar mest betalar mest på huset, men ni ändå äger lika? Eller ska var och en betala samma summa? Det ska ni också fundera på medans ni är sams.
 
Jag tycker det verkar skönt att inte äga de 20 hektaren mark, passar ju prfekt att pappan och pojkvännen sköter dom, dom sköter sig ju inte själva.
 
Tyresö
Fungerar dom där 20 hektaren som ett företagsdrivande eller är det bara bra 20 hektar mark som hör till fastigheten?

Jag tycker att det är okej att du hålls utanför markägandet, men ni ska samtidigt skriva ett juridiskt papper där du tar över din pojkväns ägorätt om han avlider.
 
För att ta undan de 20 hektaren så borde ni stycka av själva tomten som huset står på och äga den gemensamt precis som huset.
 
TS har faktiskt skrivit "Vi har tänkt att stå på huset båda två (och tomten/trädgården den står på)" så man får väl förutsätta att den är avstyckad (eller planeras bli.)
Är husfastigheten beroende av den stora markfastigheten på något sätt (tillfartsvägar, vatten m.m.)?
 
Tack för era svar! Jo, som det ser ut nu kommer vi att stycka av tomten där huset står, tyvärr kostar det ju endel så har ni tips på hur man undviker det är de välkomna :) Marken är inte företagsdrivande utan hör till fastigheten, men ni tycker att (peppar, peppar) om något händer min fästman ska jag ta över marken?

Kindvall: Jag är ny på det här med hus och hela grejen så jag är inte riktigt med på vad du menar, menar du om vägar och vatten ligger på den mark som ägs utanför huset och tomten?

Ha det bra allihop och skriv gärna mer, jag vill impa på min svärfar med alla frågor :)
Hälsn Lina
 
Tyresö
malinlina skrev:
Ha det bra allihop och skriv gärna mer, jag vill impa på min svärfar med alla frågor :)
Hälsn Lina

"Impa" på svärfar gör du enbart om du lagar riktigt god mat åt honom - det är så enkelspåriga vi män är och det är jag helt övertygad om att fler här på forumet håller med om.
 
Näru, Tyresö! ;)
I alla fall inte enbart.
 
Tyresö
BorgP skrev:
Näru, Tyresö! ;)
I alla fall inte enbart.

Okej då: Tvättar hans bil, hugger ved, kör motorsåg, bygger ett hus etc.

Men i slutänden, så räcker det med en riktigt god middag, för att vi män ska bli nöjda.
 
Jag tänkte på om vägen mellan huset och allmän väg kommer att gå enbart på husets tomt, eller om den går över marken. Om den går över marken kan det behövas servitut eller liknande för att vara säker på att ha kvar den rätten.
Samma sak, t.ex med brunn.

Det är ju inget problem nu, men om man tänker det värsta som tidigare tagits upp, dvs att din kille förolyckas, eller ni blir osams, är det inte bra om det finns oreglerade beroenden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.