Bor i en tvåplansvilla med slutet vattenburet värmesystem med panna och expansionskärl etc i källaren.

Systemet är en CTC elpanna med ansluten CTC EcoAir luft/vatten-värme.

Problemet: det började bli kallt i huset för någon vecka sedan. Vissa element känns kalla och andra ljumna.

Gick ner i källaren och kollade expansionskärlets tryckmätare. Den stod på lite under 0,5 bar.

Jag fyllde på med vatten tills den stod på 1,1 bar. Sen gick jag runt i huset och försökte lufta elementen.

De flesta elementen kom det vatten ur direkt, inget fräs eller så. Vissa element kom det lite fräs, max en sekund eller två och sen vatten.

Men vissa element kommer det ingenting ur. Hörs varken fräs eller blåsljud och det kommer inget vatten. Och det är element som har varit varma så sent som för ett par veckor sedan.

De flesta elementen är "dubbelsidiga", dvs det finns två luftningsventiler på dem. Ur vissa av dem kommer det vatten när jag luftar den ena ventilen men absolut ingenting när jag luftar den andra sidans ventil.

Vattnet som kommer ur de element som ger vatten är inte jättevarmt, kanske 25-30 grader.

Kollade expansionskärlets tryckmätare efter luftning, den hade sjunkit minimalt till ca 1 bar.

Kollade expansionskärlets tryckmätare imorse igen, den låg stabilt på ca 1 bar.
Kollade displayen på CTC-pannan. Den verkar funka som den ska och vi har varmvatten i duschen osv.

Varför får jag inte värme i elementen? Och hur får jag vatten i de element som inte ger varken luft eller vatten när jag luftar dem?

Tacksam för hjälp!
 
Skulle kolla cirkulationspumpen om den går som den ska.
 
huggan skrev:
Skulle kolla cirkulationspumpen om den går som den ska.
Ah, tack! Det sitter en Grundfos UPS 25 40-180 där med tre lägen man kan välja (I, II, III). Vredet står på I. Är detta helt enkelt hur snabbt den ska pumpa runt vattnet? Kan jag alltså testa att ställa den på två eller tre och se om det blir någon skillnad?

Hade nämligen för ett år sedan en servicetekniker hemma för att eventuellt byta ut den där eftersom den då lät konstigt. Men han konstaterade då att den funkade som den skulle och att ljudet kom från luft i systemet. Så vad han gjorde då var att lufta elementen och fyllde på vatten och vips så kom värmen.

I år har jag dock inte hört något konstigt ljud från den där pumpen. Den surrar/tickar lite ibland men inte alls något annorlunda mot hur den brukar bete sig.

Hur vet jag om den är trasig?
 
Stäng av och på märker du nån skillnad på ljudet så funkar den nog eller om du har handen på den när du startar så känner du att den drar igång. Du kan ju också kolla om det är nån skillnad på värme före och efter pumpen genom att känna på röret. Kolla också vad din shunt står på så att det inte blivit nedvriden. Men jag har för mig att jag läst nånstans att man inte brukar ha cirkpumpen på det lägsta men är inte säker.
 
Tack!

Att den står på lägsta kan nog ha att göra med att han vi köpte huset av var allmänt sparsam? Det mesta som gick att ställa på snålläge stod på snålläge när vi flyttade in men vissa grejer pillar man ju sällan på så det kanske är dags att göra det helt enkelt.

Tack för hjälpen, återkommer när jag testat lite ikväll.
 
Okej, kollar min egna nu så vet jag vad jag har ställlt också.
 
Jag hade min på trean.
 
Tusen tack, då är det säkerligen där skon klämmer. Ska testa så fort jag kommer hem. Tack!
 
Knepigt. Jag har satt cirkulationspumpen på läge tre och känner tydligt att den jobbar.

Sen har jag ökat inställningen på kontrollpanelen på pannan så att den ska sträva efter inomhustemp 22 grader. Och sen har har luftat ett varv till men det kom bara vatten ur dem som de kom vatten ur tidigare och de andra händer det ingenting i.

Men då plötsligt började jag känna att de fungerande elementen faktiskt blev varmare. Sen steg inomhustempen från i snitt 16,3 till 17,5 grader inomhus. Har satt små termometrar i flera rum nu för att kolla.

Men sen stannade temperaturökningen av och nu när jag går runt och känner på elementen så känns det som att de lagt av igen på något konstigt vis.

Undrar så vad som kan vara fel.

Det sitter någon slags termometer på ett rör från pannan. Jag gissar att den talar om vad det är för temperatur på vattnet som går ut till elementen. Den står på exakt 30 grader. Låter inte det lite lågt eller är det normalt?
 
Dum fråga kanske men att värmen i elementen sjönk igen sammanföll lite väl bra med att jag slängde in i en tvätt i tvättmaskinen i källaren. Kan det verkligen ha någon betydelse för värmen i elementen att jag kör tvättmaskinen?
 
B
visst fyller du på vatten också??
 
Ja, jag har fyllt på vatten. Mätaren vid expansionskärlet visar ca 1 till 1,1 bar.
 
  • Gilla
Björn-5
  • Laddar…
Bara om tvättmaskinen är kopplad på varmvatten vilket en normal tvättmaskin inte är. Däremot 30 grader är alldeles för kallt, när du kör ut värmen ska du knappt kunna hålla i röret kanske ungefär 60 grader. Du får nog kolla vad din shunt står på. Brukar vara mellan 1 - 10 som du kan vrida på, du får test dig fram. Själv har jag 4 tror jag.
 
Ok, tack! Ska kolla det.
 
Shunten som sitter på din ctc eco-el har en motor och ska normalt inte vridas på manuellt. Och värmen ut till elementen ligger inte konstant utan varierar efter utomhustemperaturen.
Kolla så inte shunten är satt i manuellt läge genom att försöka vrida på den försiktigt. Går den ej att vrida på så är det rätt. Annars får du vrida tills vredet ploppar ut ngt, då hamnar den i autoläge.
Fungerar din eco-air (utedelen) som den skall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.