Jag och min fru skall sälja vår bostadsrätt som är obelånad för att köpa hus. Min bror är intresserad av att flytta in i vår gamla lägenhet. Han har en likvärdig bostadsrätt som vår, som också den är obelånad. På båda lägenheterna räknar vi med en vinst på 1 miljon vardera om vi skulle sälja idag. Lägenheterna är lika mycket värderade. Hur kan vi göra detta för att slippa skatta så mycket på vinsten.
Kan vi ge vår bostadsrätt i gåva till min bror som sedan betalar oss vad han fick för sin lägenhet eftersom det inte finns någon gåvoskatt längre? Eller gillar inte skatteverket detta?
Att nån måste betala vinstskatt är jag med på, men måste verkligen båda göra det?

Tar gärna emot tips och synpunkter!
 
AnneFi
Jag vet en som har gett bort sitt hus och sedan har mottagaren belånat huset och gett bort pengarna till dom som gav huset.
De fick juridisk hjälp med det och allt skulle vara ok.
 
AnneFi skrev:
Jag vet en som har gett bort sitt hus och sedan har mottagaren belånat huset och gett bort pengarna till dom som gav huset.
De fick juridisk hjälp med det och allt skulle vara ok.
Typisk förtäckt försäljning - knappast OK.
 
andreaspl skrev:
Jag och min fru skall sälja vår bostadsrätt som är obelånad för att köpa hus. Min bror är intresserad av att flytta in i vår gamla lägenhet. Han har en likvärdig bostadsrätt som vår, som också den är obelånad. På båda lägenheterna räknar vi med en vinst på 1 miljon vardera om vi skulle sälja idag. Lägenheterna är lika mycket värderade. Hur kan vi göra detta för att slippa skatta så mycket på vinsten.
Kan vi ge vår bostadsrätt i gåva till min bror som sedan betalar oss vad han fick för sin lägenhet eftersom det inte finns någon gåvoskatt längre? Eller gillar inte skatteverket detta?
Att nån måste betala vinstskatt är jag med på, men måste verkligen båda göra det?

Tar gärna emot tips och synpunkter!
Det är precis så det alltid går till. Ena parten ger sin bostadslägenhet till någon. Den som tar emot lägenheten ger pengar till den som gav lägenheten. Varför man skulle undkomma skatt vet jag inte... det är ju en vanlig försäljning.
 
AnneFi
jaso skrev:
Typisk förtäckt försäljning - knappast OK.
enligt lagen var det ok.
ingen som sade något påvägen.
det här var mellan morföräldrar och barnbarn.
 
AnneFi skrev:
enligt lagen var det ok.
ingen som sade något påvägen.
det här var mellan morföräldrar och barnbarn.
Fick skatteverket klart för sig att ena parten gav bort fastigheten och den andra parten gav bort pengar motsvarande en köpeskilling? Kan ju ha varit så att de inte upptäckte saken...
 
AnneFi
jaso skrev:
Fick skatteverket klart för sig att ena parten gav bort fastigheten och den andra parten gav bort pengar motsvarande en köpeskilling? Kan ju ha varit så att de inte upptäckte saken...
ingen aning. Jag vet bara att de betalade en jurist för att komma fram till det bästa för båda parter.
 
OK... men sunt förnuft säger väl ändå att det inte är tillåtet oavsett hörsägen? Om det skulle vara lagligt att ge fastigheten som gåva och köpeskillingen som gåva och därmed undgå beskattning skulle man väl alltid göra så? Ingen skulle behöva skatta för vinster på fastigheter.
 
AnneFi
jaso skrev:
OK... men sunt förnuft säger väl ändå att det inte är tillåtet oavsett hörsägen? Om det skulle vara lagligt att ge fastigheten som gåva och köpeskillingen som gåva och därmed undgå beskattning skulle man väl alltid göra så? Ingen skulle behöva skatta för vinster på fastigheter.
Jag vet väl inte. Inte jag som har gjort det.

Men om man betalar en jurist som ska hjälpa en och dom ordnar med alla papper så får man väl hoppas att det är inom lagens gränser.
 
Nej det är självklart inte tillåtet. Är det någon som är inom advokatsamfundet hade jag övervägt en anmälan om han hjälpt till med tips om hur man ska undkomma skatt.

Ni kan inte med något mig veterligen helt lagligt sätt undkomma vinstskatt däremot finns det väl alltid teoretiska möjligheter att undgå upptäckt men det är en annan sak.
 
AnneFi
kinglolle skrev:
Nej det är självklart inte tillåtet. Är det någon som är inom advokatsamfundet hade jag övervägt en anmälan om han hjälpt till med tips om hur man ska undkomma skatt.

Ni kan inte med något mig veterligen helt lagligt sätt undkomma vinstskatt däremot finns det väl alltid teoretiska möjligheter att undgå upptäckt men det är en annan sak.
nehe. stackars pensionärer om någon kommer på det om dom lever idag.
Dom Tog kontakt med jurist eftersom dom inte ville blanda in mäklare med papperna och fick som förlag att göra så här.

I vilket fall som helst så köpte hon lägenheten till mormor och morfar efter att hon fått huset.
 
ok... tack för alla tankar kring detta! Men låt oss säga att vi skriver två gåvobrev där vi helt enkelt byter lägenheter med varandra och därefter säljer vår "nya" lägenhet!? Är detta ok?
 
Om man byter lägenhet verkar skatteverket se det som en försäljning ändå:

"Som försäljningspris (köpeskilling) räknas det pris som avtalats mellan säljare och köpare. Vid byte anses marknadsvärdet av den tillbytta egendomen (t.ex. en annan villa eller bostadsrätt) som försäljningspris."

Se mer på:
http://www.skatteverket.se/download/18.233f91f71260075abe8800024611/32109.pdf
 
Det är ingen vits att byta med varandra. För även om det skulle accepterats som byte eller två gåvor, så får ni ialla fall skatta för försäljningen av den andra lägenheten, med samma ingångsvärde som din bror hade. Det gäller generellt vid gåvor att mottagaren tar även emot givarens ingångsvärde.

Ang. lösningen med gåva av lägenhet och gåva av pengar åt andra hållet. Jag tror att det är OK under förutsättning att man betalar/ger en avsevärt lägre summa än marknadsvärdet. Troligen är det en sådan konstruktion advokaten fixat till. Jag vet inte hur beloppen skall balansera mot varandra för att det inte skall räknas som en dold försäljning.

På den tiden när vi fortfarande hade gåvo och arvsskatt här i landet så var det ganska vanligt att föräldrar överförde sin förmögenhet till barnen genom att köpa en bostadsrätt för typ 1 milj, som man sedan genast gav bort till sitt barn, gåvovärdet räknades då som deklarationsvärdet på lägenheten. Det värdet var typiskt 30 - 50 000kr. Barnet kunde sedan sälja den för en milj någon vecka senare, då räknades reavinsten mot summan som föräldrarna hade köpt den för, dvs ingen reavinst uppstod. Pengarna överförda med en total beskattning på någon promille istället för 10% (kommer inte ihåg den exakta skattesatsen för gåvor).

I föreningen där jag var ordf. i början på 90- talet råkde vi ut för ganska många som gjorde så med lägenheter i föreningen. Vi var måttligt roade över fenomenet, det innebar en massa administrativt strul. Men det var oantastligt, gick inte att stoppa.
 
hempularen skrev:
Det är ingen vits att byta med varandra. För även om det skulle accepterats som byte eller två gåvor, så får ni ialla fall skatta för försäljningen av den andra lägenheten, med samma ingångsvärde som din bror hade. Det gäller generellt vid gåvor att mottagaren tar även emot givarens ingångsvärde.
Men om man på något sätt kan få till det som gåva, så blir det bara en reavinstskatt som ska betalas, annars blir det två reavinster, en på varje lägenhet. Den andra reavinstskatten blir då inte förrän bror säljer sin lägenhet i framtiden, undertiden slipper man "låna" och betala ränta till staten på uppskovet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.