jeppeknaster skrev:
.......
Antar att du har tre pelare per balk om du har de spännvidderna? Är den 7,5 m bred och 6,5 m djup? Vilken spännvidd får du för 45x220 C24? Hur har du konstruerat taket för att få det tätt?
Lägg gärna ut bilder om du kan. Spännande att få se hur du har gjort.
....
Plockar upp den här tråden ja me då jag ska fixa ett liknande projekt... Är nyfiken på spännvidden på ovan nämnda balk, fixar man 4 m? Tänkte att ha en delvis nedgrävd carport/altan på 4x8 m. Samma sak där med lecavägg på platta. mvh T
 
Min carport/garage är B 7.5m x D 6.5m.
Limträbalken har dimensionen 140x270 och pelaren 140x140 och det är möjligt du fixar 4m spännvid på den balken, beroende på snözon.
Moelven lagerbalksprogram http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx
där kan du mata in dina förutsättningar.

kwattro - behöver du konstruktionstips så delar jag gärna med mig av mina erfarenheter då jag fixade en rätt så elegant lösning med just kombinationen nån form av sutterängcarport med altan och inglasat uterum ovanpå.
 
"kwattro - behöver du konstruktionstips så delar jag gärna med mig av mina erfarenheter då jag fixade en rätt så elegant lösning med just kombinationen nån form av sutterängcarport med altan och inglasat uterum ovanpå. "

Tackar för det. Tar gärna del av ditt bygge, Har tänkt precis samma sak som ni har gjort..
Väntar dock med uterummet till nästa år...snål som ja e... Hur löste du tex tak/golv? råspont o takpapp? eller plåt på det? mvh Thomas
 
Jag bifogar en liten SketchUp bild för att förklara principen i konstruktionen av taket, tar några foton under dagen för att vidare illustrera.
Jag har ritat upp en sektion av taket, du ser takbjälkarna (45x220) med limmad och spikad läkt längs sidorna (grön) på de läggs råspont som även den är limmad och spikad (körde med dyckertpistol mest för att bara fästa ner dom tills limmet härdat)
På det har jag klätt in allt med underlagspapp, och på underlagspappen sitter en "offerbräda", i mitt fall klöv jag 45x70 tryckimpregnerat (blå) som skruvades ner i takbjälken med 5x80 träskruv.
När det var gjort lade jag på ytpappen, i mitt fall valde jag Byggmax Glaciär 3 som lades i en enda lång våd från bortre ändan, upp över "nock", och ner till den andra änden. De rullarna är 7m om jag inte minns fel, så jag fick endast någon decimeter över av varje våd.
På det sättet slapp jag helt skarvar i ytpappen.
Den vek jag upp längs sidorna av takbjälkarna och skar av i höjd med "offerbrädan".
På offerbrädan lade jag PL400 och i det satte jag fast bandstål, tror bredden är dryga decimetern.
När limmet där härdat gick jag med gummiklubba och knackade ner kanterna något, för att skapa en kupa över det hela.
Vill man vara overkill går det ju rostskyddsbehandla bandstålet, men i min mening så kommer bandstålet hålla minst lika länge som takpappen, så när pappen behöver åtgärdas kan jag byta bandstålen också i så fall.
Sen skulle det ju bli någon form av golv över det hela... :D
Då lade jag trall, som jag satte ihop i rutor om ca 700x2000mm, skruvade alltså fast trallen med jämna mellanrum i en underliggande trallbit som löpte i mitten mellan takbjälkarna. Tappas något ner mellan trallen, eller när den dagen kommer då det är dags att åtgärda pappen, så lossar jag 10-20 skruvar och lyfter bort trallen i sektioner.
Ang uterummet, så bör du (i allafall i min mening) bygga det samtidigt. Stommen för rummet behöver sättas fast ordentligt i takbjälkarna, går inte ställa det flytande på samma sätt som trallen.
Jag tar några foton under dagen och lägger upp här, så är det bara fråga på om du/ni undrar något mer.

Fridens // Erik
 
  • carport tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar för det utförliga svaret! Jag vet inte om jag kommer behöva isolera garageutrymmet under altanen och väljer därför att ha kvar den möjligheten.. Så även om du gjort det galant så bygger jag nog med lutande takreglar och längskapar reglar att skruva trallen i senare..
Tacksam för tips på bra takpapp el liknande. mvh Thomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.