F
jhenrikj skrev:
Självklart har jag ett värmeförråd i plattan, men utan isolering i huset så försvinner den värmen rakt ut. Ta en betongplatta, värm upp den till 30 grader och stäng sedan av värmen, sätt ett tält ovanpå plattan, värm upp luften i tältet till 20 grader och se vad du får för temperatur i tältet vid 0 grader utomhus efter 8 timmar. Om du då får 20 grader i tältet så kan vi ju sluta isolera hus helt och hållet för då gör bevisligen inte isoleringen någon som helst nytta, men jag är tämligen övertygad om att du inte håller 20 grader i tältet även om det är värme kvar i betongplattan.
Det var inte det som det handlade om. Du skrev att du stängde av värmen en natt och 7 timmar senare fortfarande hade varma golv och 20 grader. Det hade du inte haft om du inte hade magasinerad värme i plattan. Hade du haft ett oisolerat tält hade varken tillsatsvärme eller 24h gångtid / dygn hjälpt dig att hålla 20 grader inomhus men du hade haft varma sköna golv med den framledningstempen....

Du har antagligen 250-300kg betong / kvm bostadsyta som du magasinerar värmen i, det blir några ton. Om du tar exakt samma hus som ditt fast med ett värmesystem som inte magasinerar i plattan så hade det blivit kallt mycket snabbare när man stänger värmen. Är det huset då sämre isolerat? Naturligtvis inte, (det kanske tom är så att det är lite energieffektivare).
 
fsn skrev:
Det var inte det som det handlade om. Du skrev att du stängde av värmen en natt och 7 timmar senare fortfarande hade varma golv och 20 grader. Det hade du inte haft om du inte hade magasinerad värme i plattan. Hade du haft ett oisolerat tält hade varken tillsatsvärme eller 24h gångtid / dygn hjälpt dig att hålla 20 grader inomhus men du hade haft varma sköna golv med den framledningstempen....

Du har antagligen 250-300kg betong / kvm bostadsyta som du magasinerar värmen i, det blir några ton. Om du tar exakt samma hus som ditt fast med ett värmesystem som inte magasinerar i plattan så hade det blivit kallt mycket snabbare när man stänger värmen. Är det huset då sämre isolerat? Naturligtvis inte, (det kanske tom är så att det är lite energieffektivare).
Alltså har isoleringen betydelse för husets förmåga att konservera värmen. Sen är det självklart så att jag har värme kvar i plattan, det har jag aldrig påstått något annat.
 
F
jhenrikj skrev:
Alltså har isoleringen betydelse för husets förmåga att konservera värmen. Sen är det självklart så att jag har värme kvar i plattan, det har jag aldrig påstått något annat.
Driver du med mig eller är du allvarlig? Det är ingen som har sagt att isoleringen inte har betydelse men den lilla detaljen som du verkar ha otroligt svårt att ta till dig är att när du stänger av värmen så finns det ackumulerad värme i huset. Du har betalt tidigare för nåt som du tar ut när du stänger av värmen.
 
fsn skrev:
Driver du med mig eller är du allvarlig? Det är ingen som har sagt att isoleringen inte har betydelse men den lilla detaljen som du verkar ha otroligt svårt att ta till dig är att när du stänger av värmen så finns det ackumulerad värme i huset. Du har betalt tidigare för nåt som du tar ut när du stänger av värmen.
Du skrev

Att huset håller värmen bra beror nog inte främst på isoleringen.
Ja det finns värme ackumulerat i huset, men husets förmåga att behålla denna värme beror enbart på hur välisolerat det är. Du skrev ju själv lite senare att oisolerat spelar det ingen roll vad jag gör, jag behåller inte värmen ändå. Förstår du nu vad jag hängde upp mig på? Jag förstår vad du menade men det var inte det du skrev. Så, nu släpper vi den här diskussionen...
 
F
jhenrikj skrev:
Du skrev

Du skrev


skrev: Att huset håller värmen bra beror nog inte främst på isoleringen.

Gjorde jag inte...... det var nån annan som skrev det. Jag förstår dock exakt vad han menar och jag håller med.

Jag kan däremot skriva: Hade du inte haft ingjuten golvvärme hade du antagligen haft 16-17 grader eller nåt sånt.
 
fsn skrev:
Gjorde jag inte...... det var nån annan som skrev det. Jag förstår dock exakt vad han menar och jag håller med.

Jag kan däremot skriva: Hade du inte haft ingjuten golvvärme hade du antagligen haft 16-17 grader eller nåt sånt.
Oj, ursäkta , var inte du.

Ändrar dock inte fakta....
 
Hej
Vore intressant att höra vad din (theswede 78) säljare sa ang detta. Våran har vi nu förstått att han ljög oss rakt upp i ansiktet efter som min sambo faktisk frågade om det satt en 45:a bakom gipsen. (vi ville haft gipsen levererad vid sidan om för att sätta osb bakom + göra egna eldragningar för data, el mm.)
Just nu ger vi inte mycket för det husföretaget överhuvudtaget, tyvärr...
 
salkin00 skrev:
Hej
Vore intressant att höra vad din (theswede 78) säljare sa ang detta. Våran har vi nu förstått att han ljög oss rakt upp i ansiktet efter som min sambo faktisk frågade om det satt en 45:a bakom gipsen. (vi ville haft gipsen levererad vid sidan om för att sätta osb bakom + göra egna eldragningar för data, el mm.)
Just nu ger vi inte mycket för det husföretaget överhuvudtaget, tyvärr...
Säljare bara konfirmerade att det var så att plasten sitter direkt bakom gipsen. Dessutom stod det i byggbeskrivningen att väggkonstruktionen var utformad just på det viset.

Tråkigt att ni stötte på en säljare som inte kunde sina grejer ordentligt.

Men varför ville ni dra elen själv? Bara för osb-skivan skull?
 
Jo det stod där, och det läste vi efter att vi skrivit på. Eftersom vi hade frågat innan trodde vi att det va som säljaren hade sagt till oss.
Vi har bara köpt en stommontering av LB-hus så på så vis måste vi dra elen själva, vilket va planen från början eftersom vi har elektriker i familjen.
Naturligvis är inte detta det enda missnöjet hänger på utan det har varit andra saker som sagts (framförallt av säljaren) som visat sig senare varit felaktiga...
Vi hoppas det blir bra i slutänden men vi vet nu att vi är inte de enda som varit missnöjda med den här säljaren. Faktum är att vi blev lite "varnade" innan att ha allt dokumenterat på papper eftersom det lätt lovades mycket men hände lite.
Vilket hus har ni byggt?
 
salkin00 skrev:
Jo det stod där, och det läste vi efter att vi skrivit på. Eftersom vi hade frågat innan trodde vi att det va som säljaren hade sagt till oss.
Vi har bara köpt en stommontering av LB-hus så på så vis måste vi dra elen själva, vilket va planen från början eftersom vi har elektriker i familjen.
Naturligvis är inte detta det enda missnöjet hänger på utan det har varit andra saker som sagts (framförallt av säljaren) som visat sig senare varit felaktiga...
Vi hoppas det blir bra i slutänden men vi vet nu att vi är inte de enda som varit missnöjda med den här säljaren. Faktum är att vi blev lite "varnade" innan att ha allt dokumenterat på papper eftersom det lätt lovades mycket men hände lite.
Vilket hus har ni byggt?
Vi har precis skrivit på papprena nästan. Ska snart lämna in bygglovet. Men vi ska bygga ett Classic 140.
Hur långt har ni kommit och vilket hus ska ni bygga.
Tråkigt när man hamnar i en sits där man "måste" köpa från någon man egentligen inte vill köpa ifrån men "måste" för att få det man önskar sig.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
fsn skrev:
...Jag kan däremot skriva: Hade du inte haft ingjuten golvvärme hade du antagligen haft 16-17 grader eller nåt sånt.
Hej fsn, ja det var jag som lite slarvigt sa "Att huset håller värmen bra beror nog inte främst på isoleringen."

Tack för ditt tålamod att förklara detta för jhenrikj.
Tack vare dig förstår vi nog alla nu vad betongplattan och isoleringen har för inverkan på inneklimatet.

//KoW
 
KnockOnWood skrev:
Hej fsn, ja det var jag som lite slarvigt sa "Att huset håller värmen bra beror nog inte främst på isoleringen."

Tack för ditt tålamod att förklara detta för jhenrikj.
Tack vare dig förstår vi nog alla nu vad betongplattan och isoleringen har för inverkan på inneklimatet.

//KoW
De flesta har nog förstått hela tiden att har man ingen isolering spelar det ingen roll om plattan är 30 eller 50 grader varm, man får inte upp nån värme i huset ändå, alltså är husets förmåga att BEVARA värme i luften uteslutande beroende på isoleringen, däremot tillförs det värme från bottenplattan även när värmepumpen är avstängd eftersom värmetrögheten i betongen gör att den behåller sin värme längre än luften.
 
Redigerat:
Är inte det största problemet med att få hål på fuktspärren (plastfolien) att man får fuktskador, snarare än att lite värme sipprar ut (det finns ju ändå X antal decimeter isolering mellan hålet och ytterväggen). När är den varma luften tränger ut och kyls ner så avger den fukt (om jag inte minns fel så ca. 1dl om 1m^2 kyls från 20C till 10C). Sen tror jag att ett par små hål för t.ex. expanderplugg inte gör någon som helst skillnad, någon som vill säga emot?

Till yttermera visso är väl dessutom de flesta av LBs hus P-märkta så vore inte detta något som SP isåfall skulle ändrat om det vore ett reellt problem?
 
Redigerat:
Vi bygger ett classic 185 och håller nu på med grunden. Huset beräknas komma den 2/2 och övertagandet den 14/2 och då ska min sambo vara tjänstledig för att bygga insidan.
Ja i vårat fall blev vi tvugna nästan att välja LB men det var enbart en ekonomisk frågan. Vi ville ha en stomme med platta på mark och där fanns det ingen som kunde mäta sig med deras priser (som vi hittade).
Deras classic 140 verkar ha blivit väldigt populärt, trevligt hus. Vi kollade på det också men det kostade lite mer (grundpriset) så det föll för vår del. Sedan förstår jag med att övervåningen kommer kosta för vår del men det ligger så långt fram i tiden så det ska vi ta allt eftersom ekonomin tillåter.
 
Tack för all respons. En sak som har slagit mig är att man faktiskt kan sätta upp OSB skivor bakom gipsen längs med ytterväggarna för att på så sätt undvika perforering av plasten.

Plastfoliens funktion är två: täthet OCH fuktspärr. Det är ingen risk att ett litet borrhåll
skulle generera fuktskador eftersom ventilationen (frånluft) genererar ett undertryck.

Med stor sannolikhet har perforering av plastfolien knappt mätbar effekt både vad gäller
energiförlust och husets täthet. Oavsett detta kvarstår faktum att placeringen av plastfolien
knappast är optimal. Rationalen för LB-hus plastfolieplacering är inte svår att förstå och
stavas kostnadseffektivitet. Dock måste man samtidigt ge LB-hus en eloge för att man
som första kataloghustillverkare inkluderar täthetsprovning av sina hus. Något som övriga
aktörer borde ta efter och det är för mig en gåta att inte nuvarande BBR16 regler kräver detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.