Ok nu har jag gjort det.. (läs urklipp från tidigare inläggg nedan)
Jag har rivit ner tapeterna, satt nättejp, bredspacklat 3+ slipat.
Och resultat blev kanonsnyggt .. den första dagen .. sen började det spricka!
Nu vet jag inte vad jag ska göra. En byggarkompis var här innan idag, hans råd vad
upp med gipsskivor (det är träfiber skivor nu) på med remsor spackla och sen måla. Han sa att det spelar ingen roll om jag sätter mikrolit ovanpå iom det var träfiberskivor, det kommer spricka ändån. Känns så surt att man va dumsnål, nom jag ska följa hans råd var alla bredspackling och slipning i onödan...
Behöver lite tips och råd från er.
Är det rätt sätt att gå till väga? räcker det med att måla på gipsen elle rmåste jag ändån köpa mikrolit väv ? tanken var att jag skulle komma undan billigt iom jag har planer på att riva ner väggarna om några år

--------------------------------------------------------------------------------

TIDIGARE INLÄGG

Räcker det med att bredspackla
06. Dec 2005 at 09:21 Flyttat in i ett gammalt hus som jag håller på att renovera. I storarummet har jag nu rivit ner jätttegammal tapet. Kvar är nu putsade väggar o träfiberskivor. Vill ha släta målade väggar, frågan är nu om det räcker med att jag sätter upp nättejp mellan skarvar, bredspacklar 2-3 lager o sen målar på det eller om jag ska bredspackla och sätta sån slät väv. Har rätt så tajt budget så väven vill vill jag helst undvika men är rädd för att om jag endast bredspacklar o sätter nättejp att det kanske inte räcker utan blir sprickor ändån.
 
Åh vad jag känner igen mig...
Men, mycket missar innebär förhoppningsvis mycket kunskap  ::)? Jag hade nog gjort på precis samma sätt som du i vardagsrummet, men min bättre hälft bestämde att han ville ha ett "dött" material på vägarna=6mm renoveringsgips. Tur, för vi har ett äldre (1890) stockvirkeshus som har de märkligaste vinklar och väggarna lever liksom med årstiderna.
1,5 år efter gipsuppsättande, massor av spackel & tejp mellan gips-springorna finns det faktiskt inga sprickor i vårt vardagsrum.
Visst tar det emot att göra om...men fundera på hur mycket du kommer reta dig på dom förb.... sprickorna och ta sedan ditt beslut. I nästa rum tror jag du vet hur du skall göra  ;)

Lycka till / Bjorlevik
 
I vårt hus, byggt -46, har vi använt renoveringsgips på de flesta väggarna vid renoveringen. Efter att ha renoverat ett äldre hus tidigare på ett "dumsnålt" vis så ville jag inte göra om samma misstag igen. Men som sagt, misstag gör man hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.