För att göra en lång historia kort. Jag köpte en lägenhet, var ej meddelad om att ugnen ej fungerade. Jag sa emot och fick säljare att köpa en ny spis, samt ta dit en elektriker från sitt eget företag för att installera spisen.

Hos mig så har jag 1-fas, spisen jag fick är en http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/spis/EK161050/gram-spis

Tidigare så satt det en säkring på 20 ampere för spisen som elektrikern bytte ut till en 16, kör man alla plattor samt ugnen samtidigt så går huvudströmmen. Han bytte ut till 20, samma problem. Han påstår att man ej kan köra högre säkring hos mig. Är detta normalt? Vad ska man säga/göra? Även min diskmaskin går till samma säkring, jag vill inte ens fundera på om enheterna kommer gå att använda samtidigt.
 
20A brukar vara standard för spisar i lägenheter med endast 1-fas.

Behöver du verkligen köra alla plattor på fullt fräs + ugn samtidigt? :x
 
Okej, förmodligen så kommer man ej behöva göra det allt för ofta, jag vill bara veta att det är sant det han påstår, så att jag inte blir lurad på kuppen!
 
Kollar man specen så maxxar denna spisen 9,1kW alla plattor + ugn. Detta är nästa 40A om man kör på 230V.
Säker en spis byggd för 3-fas men kan kopplas om till 1-fas. Är den kopplad 3-fas så är fasströmmen ~13A, ganska normalt.
 
Hej
Problemet är nog inte din 20A säkring.Det som kan hända är att huvudsäkringen går.
Kolla på den gamla spisen vilken effekt den är på. Jag är inte elektriker men många har 20A säkring på spisen och 16 på inkommande.Hur 20A säkringen ska kunna lösa ut förstår jag inte...
Fredrik
 
Om den är specad till 40A enfas kan du glömma den spisen. Vad ska man ha för kabelarea på stigaren och vad ska du ha för abonnemang hos elbolaget.....
Fredrik
 
Enfaslägenheter är nog huvudsäkringen på 25, så spisens 20 ska poppa före.

16A huvudsäkring är nog bara för 3-fas. (motsvarar 48 A vid enfas)

Protte
 
I min lilla lägenhet var det 16A huvudsäkring.10A till spisen.Fick leta reda på en specialspis som stängde av ugnen när man körde stekplattan...
Fredrik
 
Jaja, undantag finns ju alltid.

Protte
 
prototypen skrev:
Enfaslägenheter är nog huvudsäkringen på 25, så spisens 20 ska poppa före.
Inte om man samtidigt använder annan el. Det behöver inte vara några tunga grejer.
 
Det är ett ickeproblem, som sagt.
En elanläggning är inte utförd så att man ska kunna maxa alla grejer samtidigt, utan man kan bara köra en begränsad mängd med apparater. Men allt som oftast så gör det inget för vid vanligt användande så använder man bara vissa saker och vid olika tillfällen osv.

Enfasspis kan man se som en nödlösning för att det inte funkar med en trefasspis.
Man kan inte maxa allt, men det brukar man inte göra heller, så alltså. Ett ickeproblem.

//Patrik
 
Redigerat:
tio_Pepe skrev:
Inte om man samtidigt använder annan el. Det behöver inte vara några tunga grejer.
Jo, men nu var det väl främst spisen det gällde. Spisen löser gruppsäkringen på 20 A innan huvudsäkringen på 25 A.

//Patrik
 
Crownbeats skrev:
För att göra en lång historia kort. Jag köpte en lägenhet, var ej meddelad om att ugnen ej fungerade. Jag sa emot och fick säljare att köpa en ny spis, samt ta dit en elektriker från sitt eget företag för att installera spisen.

Hos mig så har jag 1-fas, spisen jag fick är en [länk]

Tidigare så satt det en säkring på 20 ampere för spisen som elektrikern bytte ut till en 16, kör man alla plattor samt ugnen samtidigt så går huvudströmmen. Han bytte ut till 20 , samma problem. Han påstår att man ej kan köra högre säkring hos mig. Är detta normalt? Vad ska man säga/göra? Även min diskmaskin går till samma säkring, jag vill inte ens fundera på om enheterna kommer gå att använda samtidigt.
Du har en säkring som klarar halva spisens maxeffekt d.v.s 230 V * 20 A = 4600 W. Alltså är det helt naturligt att du inte kan använda alla plattor samtidigt + ugn.

Sedan ställer jag mig tveksam till att ha en diskmaskin avsäkrad 20 A. Den är anpassad för 10 A eller max 16 A säkring i sitt interna kablage. Jag hade nog satt en 10 A automatsäkring före.

Allra helst skall diskmaskinen ha en separat gruppledning.

Har lägenheten jordfelsbrytare ??
 
Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Jo, men nu var det väl främst spisen det gällde. Spisen löser gruppsäkringen på 20 A innan huvudsäkringen på 25 A.

//Patrik
Om spisen använder 19A och annan el 7A så går huvudsäkringen först.
 
tio_Pepe skrev:
Om spisen använder 19A och annan el 7A så går huvudsäkringen först.
Ja, självklart. Men om enbart spisen använder 26 A så kommer gruppsäkringen gå innan huvudsäkringen, i teorin i alla fall. :)

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.