Hej!

Har ganska nyligt flyttat till ett hus med bergvärme och såg nu att diskmaskinen är kopplad till varmvattnet som går via bergvärmepumpen.

Finns det några fördelar med detta ellter ska jag koppla om så att det går via kallvattnet och maskinen värmer upp vattnet?

Ge mig gärna flera för och nackdelar med denna anslutning.

Det är en whirlpool adp 4300 och det verkar som när man läser på nätet i manualen så står de där att max inkommande vatten får vara 25 grader så kanske är läge att ändra till kallvatten?

Mvh David
 
Redigerat:
Förr var det standard att man kopplade diskmaskinen till varmvattnet och det fungerade hur bra som helst år efter år.
Fördelen med det var att fick en snabbare diskprocess i och med att vattnet var varmt och klart redan när det strömmade in i maskinen.
Har man bergvärme eller annan varmvattenberedning som drar mindre dyr elström än diskmaskinens elvärmeslingor så måste det vara mest energieffektivt att ha maskinen inkopplad på varmvattnet.
Å andra sidan blir verkningsgraden så hög det går i och med att diskmaskinen värmer vattnet direkt utan mellanled såsom rörledningar.
Jämför med energiåtgången att värma vatten i en kastrull på spisen och med en vattenkokare eller rentav en mikrovågsugn. Vattenkokaren och även mikron är effektivare i och med att värmen genereras direkt i vattnet utan mellanled.
När diskmaskiner pajat har jag sällan hört att det berott på att komponenter i den inte tålt temperaturen av det ingående vattnet.
Att Whirlpool säger max 25 grader tror jag är en ren defensiv rekommendation analog med klädföretag som märker sina bomullsplagg med max 30 graders tvättemperatur trots att dom lätt klarar 40 grader och oftast även 60 grader: Man vill hålla ner antalet reklamationer och garantiåtaganden.
 
I andra trådar har det nämts att bl.a packningar på insidan torkar ut med varmvatten men inte sett några konkreta bevis på det verkligen kan hända, vad som däremot kan hända är att disken i vissa hus inte blir riktigt ren när varmvatten används.
 
tjaboo skrev:
....disken i vissa hus inte blir riktigt ren när varmvatten används.
Vad kan det ha för betydelse hur vattnet i diskmaskinen har värmts upp: i maskinen med dess egna värmelement eller i en varmvattenberedare i pannrummet? Diskmaskiner i vissa hus kanske inte diskar rent oavsett?
 
Asgarvad skrev:
Vad kan det ha för betydelse hur vattnet i diskmaskinen har värmts upp: i maskinen med dess egna värmelement eller i en varmvattenberedare i pannrummet? Diskmaskiner i vissa hus kanske inte diskar rent oavsett?
Det ska tydligen ha att göra med dagens maskindiskmedel och hur diskcyklerna ser ut på moderna maskiner, men nu återger jag bara vad andra sagt tidigare så fråga mig inte vad det innebär :D

Det har med energibesparingar att göra i alla fall.
 
När diskmaskin kör ett diskprogram så andvänder den fördisk och ett antal skölningar då kör den väl inte upp temperturen till maxtemp. utan det är väl bara under huvuddisken och sista sköljningen som man når den inställda maxtempen, men vi talar om ca. 10 liter vatten totalt på en disk så det är väl försumbart.
 
Tror det är viktigt att leverantören anger att maskinen kan anslutas mot både varm eller kallvatten.
Har man el-beredare är kallvatten billigare. Har man bergvärme och en ny diskmaskin så tror jag det inte spelar någon roll energimässigt.
 
Sedan kan man fundera över om det är någon ide då vattnet i varmvattenledningen kanske hunnit svalna vilket medför att det kommer kallare vatten ibörjan. Med tanke på att maskinen inte förbrukar mer än ca 10 liter på en hel disk så kommer det sannolikt komma svalt vatten varje gång den vill fylla på.
 
Anledningen att diskmaskinen bör matas med kallvatten är nog diskresultatet. Vissa ämnen löser sig bättre i kallvatten. Äggviteämnen fastnar mer av värme och blir svårare att få bort. Om man diskar ett mjölkglas i hetvatten så fastnar en del ämnen på insidan glaset som sedan blir svårare att få bort. Om man fördiskar i kallt vatten däremot så spolas dessa ämnen bort först. I teorin alltså. Själv har jag haft både varmt och kallt vatten till diskmaskin i olika bostäder och inte märkt någon skillnad.
 
Asgarvad skrev:
Vad kan det ha för betydelse hur vattnet i diskmaskinen har värmts upp: i maskinen med dess egna värmelement eller i en varmvattenberedare i pannrummet?
Bra fråga nästa men hört det från för många håll för att kunna ignorera det, bl.a flera grannar i huset jag bor i(fjärrvärme) har klagat på att disken inte blir ren när varmvatten används men när diskmaskinen kopplas in på kallvattnet har problemet försvunnit.
När jag bodde hemma gick diskmaskinen på varmvatten(elvärme) och det var inga problem, inte heller kompisen(pellets+solpanel) har några problem med varmvatten så helt klart finns det nånting som påverkar.
Diskmaskiner i vissa hus kanske inte diskar rent oavsett?
Om felet ligger i diskmaskinen, då borde det inte göra någon skillnad i om kallvatten eller varmvatten används.
 
Det är snarare när sköljningen sker som det är bäst med kallt vatten.
 
Stora problemet är väl att maskiner som klarar av varmvatten kostar ett par tusenlappar mer, med andra ord så är det i det närmaste omöjligt att spara in pengar på billigare uppvärmning av vattnet än med direktverkande el.
 
jerk skrev:
Sedan kan man fundera över om det är någon ide då vattnet i varmvattenledningen kanske hunnit svalna vilket medför att det kommer kallare vatten ibörjan. Med tanke på att maskinen inte förbrukar mer än ca 10 liter på en hel disk så kommer det sannolikt komma svalt vatten varje gång den vill fylla på.
Det är ju därför man spolar varmvatten ett tag i kranen innan man startar maskinen :D Vi har i alla fall vår på varmvattnet och tycker det funkar bra! Blir rent och fint och jag kan inte förstå att sköljningen skulle kunna bli sämre med varmvatten. Borde väl bli bättre. Dessutom tror jag att "varmsköljd" disk torkar snabbare.
 
Ett skäl till att inte använda varmvatten, är att de flesta diskmedel idag innehåller enzymer som bla. skall bryta ned proteiner. Enzymer förstörs av hög temperatur. Dvs det är viktigt att de får börja reagera med disken medans vattnet är kallt, när vattnet hunnit bli uppvämt så har enzymerna gjort sitt jobb och de övriga ämmnena i diskmedlet som fungerar bättre vid hög temperatur fortsätter rengöringen.

Å andra sidan så är det så är det ju som det påpekats här ovan så att det lilla vatten maskinen tar in i många fall inte är varmt även om maskinen är kopplad till varmvatten.

Hemma gör vi iofs ofta så att maskinen startas, sedan sätter man igång och handdiskar det som antingen inte fått plats, eller som inte lämpar sig för maskindisk. Vilket innebär att man håller vattenledningen varm en stund.
 
hempularen skrev:
Ett skäl till att inte använda varmvatten, är att de flesta diskmedel idag innehåller enzymer som bla. skall bryta ned proteiner. Enzymer förstörs av hög temperatur. Dvs det är viktigt att de får börja reagera med disken medans vattnet är kallt, när vattnet hunnit bli uppvämt så har enzymerna gjort sitt jobb och de övriga ämmnena i diskmedlet som fungerar bättre vid hög temperatur fortsätter rengöringen.
Ja det har jag också hört och det är säkert korrekt. Men min disk blir i alla fall ren med varmvattenanslutning :). Detta ämne har ju varit uppe ett antal gånger och det är väl bara att konstatera att erfarenheterna och åsikterna går isär... Det är säkert en massa saker som spelar in. Maskinmodell, diskmedelsfabrikat och vanor, exempelvis om man diskar man var tredje dag eller tre gånger om dagen.

Vill man ha rätt svar är det nog bara att testa båda varianterna. Om disken uppfattas mer ren med den ena metoden är väl bara att försöka bedöma. Hur mycket man tjänar på den billigare metoden kan ju vara svårare att bedöma.

Ett problem med varmvatten som jag råkat ut för är att undercentralen fick spel och matade ut runt 85-gradigt tappvatten. Kan tänka mig att det inte är helt nyttigt för maskinen. Nu händer väl det iofs inte så ofta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.