Jag skulle vilja se om jag fattat vad definitionen på en tändtråd är?

Tändtråden är den tråd som går från en strömbrytare och vidare till belysning/förbrukare. Den har faspotential när strömbrytaren är tillslagen men annars svävande alt. neutral genom lampan?

Vad ska tändtråden ha för färg vid nyinstallation?

Och nej, jag ska inte koppla själv, jag försöker dock reda ut lite begrepp och ta reda på så mycket som möjligt om elsystemet i kåken innan jag tar dit en elektriker.
 
Tändtråd kan väl sägas bruten fas... Den kan gå mellan andra delar än just strömbrytare. Vägguttag med separata brunnar t.ex.
Svart, grå, orange, vit.
Inte brun, blå, gul/grön, röd, grön, gul. Vad jag förstått.
 
  • Gilla
Proffe
  • Laddar…
I äldre installationer är den ofta brun eftersom fasledaren var svart. Välj inte svart i ett äldre hus eftersom den lätt förväxlas med fas.
 
Röd får användas som tändtråd.

//Patrik
 
Alla färger utom gul/grön kan användas som tändtråd, vanligast i nya installationer är dock svart och vit eller grå.
 
Orange kör vi ofta som tändtråd också.
 
elmont skrev:
Alla färger utom gul/grön kan användas som tändtråd, vanligast i nya installationer är dock svart och vit eller grå.
Blå får inte användas som tändtråd vid infällda installationer.

Jag gillar att använda orange.

//Patrik
 
Nja, blå får inte användas som tändtråd om det inte är i flerledarkabel.

Nog får man väl använda blå som tändtråd om man nu skulle ha anledning att dra in en EKK i slang/rör, till exempel för att man vill ha en utanpåliggande strömbrytare och efter en bit ledning gå in i rör/slang?

Eller?

Appropå tråden, vad kallas den ledning som går mellan omkopplarna i trappkoppling och varken är kopplad till lampan eller är obruten fas? Jag skulle kalla den tändtråd men det känns lite fel.

(För övrigt så borde de här stenåldersuttrycken som t.ex. "tråd" i 230V-sammanhang och "snöre" i telefonsammanhang utrotas...)
 
Jag kallar den mellantråd...alltså fas till båda, tändtråd mellan brytare via armatur och mellantråd.

Det andra förstår jag inte varför det skulle ändras, kabel, tråd, snöre säger ju allt ju....
 
Ska man eftersträva att följa samma färger som redan är i huset eller kan man byta. I detta huset verkar tändtråden vara brun. Fas är svart, nolla blå och jord gul/grön. Elen är ursprungligen från 1972 men delar av installationen är uppdaterad efter det. Jag ogillar generellt brun eftersom jag har lite problem att skilja den från svart (jag är färgblind). Orange verkar bra.


Får man ställa en helt orelaterad fråga?

Jag har direktverkande eluppvärmning via oljefyllda elradiatorer (relativt nya). I centralen står det en skylt (ser ut att vara original) "3-fas grupper med 2-pol. anslutna elradiatorer". Denna del av centralen har egen "huvudbrytare". Jag fattar inte riktigt vad det betyder? Ett 2-poligt element använder väl 2-faser, N och jord? Vad använder man den 3e fasen till? Delas det upp jämt mellan förbrukarna? Så ex. radiator 1 anv L1, L2, radiator 2 L2, L3 och radiator 3 L1, L3, t.ex. Eller hur funkar det?
 
vectrex skrev:
Ska man eftersträva att följa samma färger som redan är i huset eller kan man byta. I detta huset verkar tändtråden vara brun. Fas är svart, nolla blå och jord gul/grön. Elen är ursprungligen från 1972 men delar av installationen är uppdaterad efter det. Jag ogillar generellt brun eftersom jag har lite problem att skilja den från svart (jag är färgblind). Orange verkar bra.
Gör man underhåll (typ byter tråd 2 m) så brukar jag köra enligt den standard som finns.
Är det större ombyggnad eller dyl. så går jag efter ny standard.

Färgerna är en stark rekommendation, men inget utskrivet krav. (förutom Gul/grön och i visst mån blå)


Får man ställa en helt orelaterad fråga?

Jag har direktverkande eluppvärmning via oljefyllda elradiatorer (relativt nya). I centralen står det en skylt (ser ut att vara original) "3-fas grupper med 2-pol. anslutna elradiatorer". Denna del av centralen har egen "huvudbrytare". Jag fattar inte riktigt vad det betyder? Ett 2-poligt element använder väl 2-faser, N och jord? Vad använder man den 3e fasen till? Delas det upp jämt mellan förbrukarna? Så ex. radiator 1 anv L1, L2, radiator 2 L2, L3 och radiator 3 L1, L3, t.ex. Eller hur funkar det?
Ja.
 
vectrex skrev:
Ska man eftersträva att följa samma färger som redan är i huset eller kan man byta. I detta huset verkar tändtråden vara brun. Fas är svart, nolla blå och jord gul/grön. Elen är ursprungligen från 1972 men delar av installationen är uppdaterad efter det. Jag ogillar generellt brun eftersom jag har lite problem att skilja den från svart (jag är färgblind). Orange verkar bra.


Får man ställa en helt orelaterad fråga?

Jag har direktverkande eluppvärmning via oljefyllda elradiatorer (relativt nya). I centralen står det en skylt (ser ut att vara original) "3-fas grupper med 2-pol. anslutna elradiatorer". Denna del av centralen har egen "huvudbrytare". Jag fattar inte riktigt vad det betyder? Ett 2-poligt element använder väl 2-faser, N och jord? Vad använder man den 3e fasen till? Delas det upp jämt mellan förbrukarna? Så ex. radiator 1 anv L1, L2, radiator 2 L2, L3 och radiator 3 L1, L3, t.ex. Eller hur funkar det?
orange verkar bra..
Ibland tvingas du byta eftersom nya kablar typ 3G1,5 innehåller brun blå och gul/grön. Men försök o eftersträva samma färgstandard i en o samma grupp med svart fas blå nolla och gul /grön jord om det bara är en komplettering. Det är ju inga dramatiska förändringar i standarden eftersom nolla och skyddsjord i den nya standarden har samma färger som förut.


En 400 V elradiator är endast ansluten mellan två faser + skyddsjord. Någon nolla behöver inte dras med i rören. "Så ex. radiator 1 anv L1, L2, radiator 2 L2, L3 och radiator 3 L1, L3" Det är en normal elradiatorinstallation i en villa.

Ibland kan det finnas extraledningar för nattsänknings klocka och master slav styrda radiatorer.
 
Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Ja.
Ja som att jag får ställa en fråga eller ja som att min förmodan om hur det fungerar är korrekt?

Tack så mycket för alla svar förresten. Grymt forum.
 
vectrex skrev:
Ja som att jag får ställa en fråga eller ja som att min förmodan om hur det fungerar är korrekt?

Tack så mycket för alla svar förresten. Grymt forum.
Ja, på bägge. :)

//Patrik
 
Pierre1981 skrev:
Tändtråd kan väl sägas bruten fas... Den kan gå mellan andra delar än just strömbrytare. Vägguttag med separata brunnar t.ex.
Tändtråd kan väl tekniskt sett även vara vara bruten nolla. Dvs faspotential när brytaren är frånslagen, och kopplad till nollan när brytaren är tillslagen.
Även om sådana fulkopplingar verkligen bör undvikas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.