Hej !Jag ska påbörja ett projekt i källaren. Tanken är att rummet ska användas till hemmabio.Har en del funderingar då det kommer till renovering av källare med tanke på fuktproblem m.m.I dagsläget så är golvet målat, färgen börjar flagna på sina ställen. Man bör ej måla golven med en sådan typ av plastfärg som golvet är målat med.Frågan är hur ska jag göra för att kunna lägga in nytt golv, gärna heltäckningsmatta!Jag har hittat något som heter platon (isola.se) som man lägger på golvet och sedan kan man lägga golvskivor på, någon som använt detta tidigare och tror ni att man kan lägga matta på golvet utan fukt och mögelproblem?Andra lösningar är välkomna då platon-mattan antagligen är ganska så dyr.Bör jag skrapa bort färgen på golvet (så golvet andas lättare) innan jag lägger nytt golv?Till väggarna!2 väggar är delvis under mark, väggarna är putsade.Räcker det att regla med plåtreglar 5-10cm från väggen? (reglar mot tak och golv förses med gummilist för att förhindra vibrationer vidare ut ur rummet) Det finns även platon-matta till vägg som man kan fästa upp innan man reglar. slipper gärna platon på väggarna då det blir billigare utan.Hur blir det när jag isolerar väggen, om jag bygger enligt ovan så finns det ca 5-10cm luftspalt mellan isoleringen och ytterväggen, räcker detta? Hur ska jag montera isoleringen så att isoleringen inte lägger sig mot ytterväggen efter något år eller två? ska jag fästa upp plast eller ngt annat på baksidan av reglarna?dem andra 2 väggarna tänkte jag bara montera reglar kloss mot vägg och sedan isolera samt 2 lager gips.Bör jag lämna någon luftspalt mellan den nya väggen och tak samt golv?Hur gör jag detta då reglarna fästs i taket?Tacksam för hjälp!Mvh Johan
 
Finns det inte helsyntetiska mattor? Det borde ju mögelsvampen inte tycka om.
 
Och välkommen till forumet!
 
Hej och tack för ditt svar!Funderade också på det, men samtidigt på att det kanske är bättre för golvet att få lufta sig lite!Blir nog behagligare och varmare om jag lägger något mellan golvet och mattan!Det är ej så högt i tak, så jag vill inte regla upp golvet för mkt!Huset är byggt 1939 glömde jag skriva tidigare!
 
Ett tips.
Skriv gärna med radbrytningar.
Det blir mycket lättare att läsa då.
 
jag slipade mitt golv i källaren och lade in svart konstgräs och målade väggarna med silikatfärg, det blev bra och det luftar bra med.
 
Wanegardh, tack för ditt tips, men tror att det är ngt strul med min profil!Första inlägget jag skrev så delade jag upp texten väggar och golv, samt skrev så luftigt som möjligt för att få det enkelt att läsa. Men varje gång jag postar så blir all text precis som om jag inte har använt enter en enda ggr! blir säkert så nu oxå. någon som vet varför?Kvistarn2Låter intressant, vart köpte du ditt "gräs"?jag vill dock isolera och gipsa, då jag inte vill att ljudet skall studsa mot hårda väggar!mvh
 
Finns massor av info om Källarbios på www.minhembio.com. Klicka runt i gallerierna å maila användarna. Jag vet att många använder Platon.
 
Redigerat:
jo där inne har jag hängt mkt o fått inspiration, får kanske testa o maila någon av dem som byggt!
 
Jag skulle iaf inte lägga något som inte ventilerar direkt mot ett betonggolv. Och inget organsikt material, dvs inga träreglar.
 
lutar åt platon då det bygger minst på höjden!Vad anser du om väggen? köra platon där oxå, eller bara regla ut en bit från väggen?
 
det kommer eka lika mycket mot gipset, mattan hittade jag på krauta.
 
Använder du plåtreglar så funkar det. Du kan ju hänga upp tjocka tyger så minskar det ekona. Allt beror ju på vilken ambitionsnivå och budget man har.
 
ok, trodde det skulle dämpa lite med dubbelgips, men blir kanske bara dämpning ut ur rummet. Får hänga på en tung tapet eller ngt!Blir nog lite varmare o behagligare om jag isolerar o gipsar!
 
Jobo123 skrev:
Wanegardh, tack för ditt tips, men tror att det är ngt strul med min profil!Första inlägget jag skrev så delade jag upp texten väggar och golv, samt skrev så luftigt som möjligt för att få det enkelt att läsa. Men varje gång jag postar så blir all text precis som om jag inte har använt enter en enda ggr! blir säkert så nu oxå. någon som vet varför?Kvistarn2Låter intressant, vart köpte du ditt "gräs"?jag vill dock isolera och gipsa, då jag inte vill att ljudet skall studsa mot hårda väggar!mvh
Hej Jobo123, Jag gick in i din profil som admin och där ser inställningarna för "redigeringsgränsnitt korrekt ut. Vad använder du för webbläsare och operativsystem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.