Jag har pratat med Lule global handel och dom tillverkar den, men han kunde inte informera mig om återförsäljare i mitt område på rak arm utan jag skulle ringa igen på tisdag nästa vecka.
torparnorpan du kanske bor närmare så han kan återförsäljarna utantill i ditt område;)
 
mrVoodoo skrev:
Med risk för att framstå som en idiot så fattar jag nog fortfarande inte skillnaden på en "vanlig" och en tippbar? Kan man tippa själva släden löst från ramen (som en högtippande skopa till traktor/lastare) eller hur menar ni?
Yes, med en tippbar kan du köra upp släden på en snöhög tex och sen dra i en spak/spärr som gör att "bladet" frigörs och bladet vinklas då ned ut efter sluttningen på snöhögen och snön glider av från "bladet"!:wow:
 
Aha, det låter ju förvisso fiffigt, under förutsättning att man faktiskt har nån slänt/egen snötipp att lasta det utför. Här i skåne är det ju rätt platt :p Så man får väl göra en egen snöhög då.
 
Varför ska det vara så svårt att hitta en rejäl (~80 cm) snösläde/snöbjörn med tipp? Vem vill köpa en liten 65 cm då man måste springa tusen gånger för att bli av med snön? De som finns på marknaden är så låga i bakkant också, är de gjorde för sydeuropeiskt klimat?

Fiskars Hema-Tipp verkade väldigt bra, men saluförs den fortfarande av Ahlsells? Hur gick det med Lule Globalhandel? Går det att köpa direkt från dem?
 
Redigerat:
Har försökt att ringa Lule Globalhandel på 0920-230133 och 070-3411688 under hela dagen, men tyvärr inget svar. :(
 
ceson: Tyvärr..jag bor i stockholm så det är nog inte närmare för mig till någon ÅF......
 
Hmm, har inlägg försvunnit? Två inlägg skrivna den 21:a december verkar ha tagits bort i alla fall... Det var nån som skrev att Lule Global Handel även säljer till privatpersoner direkt och levererar med Bussgods, tillverkningen hade inte startat. Sen var det ett till inlägg som skrev att LGH skulle sälja via Coop.
 
timmelstad skrev:
Det här gänget verkar tillverka egna, kan de göra med tippfunktion tro?

[länk]
Jag tror inte man vill ha plåt. Snö fastnar på plåt under vissa omständigheter. Det är skälet till att de flesta tillverkare gått över till fet plast istället.
 
MathiasS skrev:
Jag tror inte man vill ha plåt. Snö fastnar på plåt under vissa omständigheter. Det är skälet till att de flesta tillverkare gått över till fet plast istället.
Plåt går aldeles utmärkt att ha på snöspadar, men plåten måste vara målad för att snö/is inte skall fastna.
 
Jag har tippbar snösläde i med bladet tillverkat av plastad takplåt ca 80 cm bred.
Köpte den på OKQ8 för ca 10 år sedan. Funkar kanon. Jag vill gärna ha tag på en till men hittar inte modellen någonstans.

Någon som har tips?
 
b8q skrev:
Får väl rekommendera Blocket som alltid:
[länk]
Smart att skriva högstbjudande, undrar vad han får för den i slutändan... :|
 
Det stora problemet med de moderna slädarna är att rören är för klena. Vid helt normal skottning av visserligen ganska tung snö, men inget extremt, vek sig hela ramen dubbel. Nu viker den sig för minsta lilla. Naturligtvis slängde jag kvittot också för vem förväntar sig att en snösläde ska gå sönder. :@
 
Mitt inlägg 21 december är försvunnet (vilket påpekats av dalleboy) men jag kan nu berätta att jag fått hem HEMA-tippen från Luleå. Den 4 januari ringde jag det ovannämnda mobilnumret 070-3411688 Jusuf Radoncic (avsändare är Motor Trading Repartioner i Luleå AB) och han meddelade att leverans på gång till Matfors Färg utanför Sundsvall och att jag då kunde köpa den där. Jag har nu provat tippen och den verkar vara av samma stabila kvalitet som min gamla (minst 20 år och förstärkt ett par gånger i skopans framkant). Skillnaden är att nya skopan är lackad. För den som vill se hur tippen ser ut har jag hittat en bild från 2005 på http://www.viivilla.se/ovrig-exterior/bort-med-snon.aspx
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.