Y
Bygger tvättstuga, ska väva väggarna.

Men sen vill jag ju ha en färg som inte dammet fastnar på, väldigt blank, lätt avtorkad gärna som stöter bort smuts och damm från första början.

Vilken färg ska jag ha då?


Även för taket.
 
Med väv så blir väggen lite ojämn och dammet fastnar lättare.
Blank färg är nog rätt om det inte ska fastna.

Protte
 
Ola78
Om du vill ha en vägg som det inte fastnar allt för mycket på, sätt bara gipsen, spackla skarvarna så dom blir jämna och fina och måla sen med blank färg precis som Protte skriver. har själv gjort så i våran tvättstuga och det är bara att torka, fastnar inte mycket skit alls. Vävväggar har gärna en förmåga att bli skitiga trots att man torkar dom, är ju liksom små gropar som skiten fastnar i.
 
Måla med våtrumssystem så får du en hyfsat blank, men framför allt tålig och (om du gör rätt) vattentät vägg. I kombination med en fiberfilt blir väggarna helt släta också. Det senare brukar inte bli våtrumsgodkänt, men är praktiken lika bra.
 
Är det inte egentligen lite overkill med våtrumssystem i en tvättstuga (oavsett reglerna). Det blötaste som händer är att det droppar lite från tvätten när den tas ut från tvättmaskinen. Vattenläckage är ju en helt annan fråga naturligtvis...
 
MICROVÄV och en bra blank färg. Nordsjö 20?
 
I en modern tvättstuga är det inte blötare än i ett kök. Har själv i tvättstugan vävklädda gipsskiveväggar målade med vanlig väggfärg. Inga problem av något slag. Kakel ovanför arbetsbänken och golv med våtrumsstandard.
 
En modern tvättstuga har en golvbrunn. Alltså ett våtrum.
 
Johan Gunverth skrev:
En modern tvättstuga har en golvbrunn. Alltså ett våtrum.
Ja, golv och sockel skall ha våtrumsstandard, men väggar behöver inte ha det.
 
Ett våtrum klass 1, är med dusch eller badkar. I en tvättstuga med bra ventilation (och som inte ligger i en källare under jord!) räcker det gott och väl med en halvmatt färg 20, i vilket fabrikat som helst.
 
Jobbar oxå med en tvättstuga.
Kollade upp vad som gäller med tätskikt. I tvättstuga så gäller våtrumsklass 1 på golv och 5cm upp på vägg. Över det ingenting.
Vi har lagt en matta som läggaren la upp 12 cm. Sedan går vi över med väv och färg 5cm.
Ang färg så blir det Jotuns våtrumsfärg. Bra glans som känns skitbeständig!
 
Robust våtrumsfärg från Nordsjö. Klart billigare än jotuns motsvarighet och minst lika bra. Glans 40, halvblank.
 
Använde mig själv av en färg från Jotun som är blank och skulle vara tålig osv, har för mig att den var framtagen speciellt för våtrum mm men jag är inte riktigt säker då det är några år sedan jag målade ;o)
 
har jobbat som målare,nu jobbar jag på försäkrings bolag.
tvättstuga är undantaget våt bestämmelser förutom golvet.
golv ska vara våtsäkrat.
vägg räcker med våtvinyl eller glasfiberväv.
men ta inte 20 glans färg på vägg.
detta räcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.