Banken vill att vi ska göra en slutbesiktning så snart som möjligt för att lägga om byggnadskreditivet till bolån. själv tycker jag inte att vi haft det så länge (sedan i somras). Men banken tycker visst det är länge. Vi gör mycket själva så det tar ju tid. Vi har flyttat in i lördags men det återstår en hel del.

Det som är kvar är följande:
Samtliga lister och foder inomhus
Foder till ett fönster utvändigt
Ett badrum
Bänkskivor till köket
Spackling, målning och listning i 4 rum
Klinker i hall
Kakel i köket
Injustering av ventilationen

Vad av detta behöver vara klart för slutbesiktning?

Värdering tyckte banken var mindre viktigt då kreditivet bara ligger på 75% av produktionskostnaden som i sin tur lågt räknat ligger på 80-85% av vad en värdering när allt är klart kan förvantas ge (baserat på priset andra hus som byggs i området och utan hänsyn till eventuella bubblor).
 
Milkshaken
SEr ingen anledning till att dom ska stressa fram mer än att dom vill ha det färdigt.... (Tror ni oxå vill ha det)...:)
Säg bara, att ja om det passar så får ni delrapporter här.... Annars så tar vi en annan kreditgivare.....!
detta med Kreditgivare (Ordet) är viktigt..... Det är krediterna dom lever på dom jävla....:O:)
 
Vi har nog tyvärr inte så många kreditgivare att vända oss till då min sambo har ett ganska nystartat företag. Den här banken gjorde en individuell bedömning där de gick igenom resultat- och balansräkningen samt budget för nästkommande år och de flesta brukar vara ganska fyrkantiga. En bank räknade min sambos inkomst till 0 under företagets första 3 år.
 
Enligt vår kontrollplan, jämförelsevis, så är det bara ventilationen som behöver dokumenteras. Lister och andra ytskikt spelar ingen roll för slutbesiktningen. Möjligen yttre fönsterfoderna också.
Detta gäller för kommunens slutbevis alltså
 
Mikael_L
Är alla hantverkaråtaganden klara och därmed kan besiktigas så borde det väl inte vara någon nackdel att göra en slutbesiktning, om det bara går.
Ni sparar väl också räntepengar på att lägga om till huslån?

Ärligt talat har jag i princip ingen susning om dessa saker, så se det bara som mina funderingar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.