Hej,

Ska i dagarna köpa ett hus som är byggt -56, det är i två plan med ganska platt papptak och utan krypvind. Det ligger inte så himla mycket isolering just nu.
Pappen ska läggas om till våren men för att inte åka på en massa extra plåt arbeten, så borde det vara enklare att isolera från insidan?

Tänkte sätta upp 170mm skivor och tak gips. Vad ska man tänka på? Reglar borde man kunna sätta 170x45 och sen gipsen direkt på det sen.
Någon plast som tätskickt borde väl inte behövas i detta fall?

Kom som sagt gärna med tips och förslag.

Vh
// Patrik :)
 
  • Vasagatan1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ola78
Med plast antar jag att du menar diffusionsspärr i taket? Varför tycker du att du bör skippa den, man bör inte göra det då den är till för att varm inomhusluft inte ska komma ut i isoleringen och kondensera där och ställa till skador. Om du ar mineralull i taket idag har du förmodligen redan en plast där, men den ligger för långt ut i konstruktionen, plasten får ligga max 1/3 in, från den varma sidan räknat, av den totala isoleringens tjocklek. Gips i tak brukar man glesa med 28*70 på c/c 300 mm. Att bara skrua dem i bjälkarna innebär risk för att de kommer att hänga sig då det är för långt mellan bjälkarna.
 
Ja precis, men har inte jobbat med hus förut (första huset) Håller mer på med fartyg annars ;) Det är gjutna valv i huset mellan 1:a och 2:a vån, men upp mot yttertaket vet jag inte vad som ligger en, trässpant? eller gjutet där med? får alla handlingar när vi får huset i morgon.

Hur menar du att den ligger för långt ut om det nu finns en befintlig spärr idag? Kommer den för högt upp från nya innertaket isf?

Ska lägga upp lite bilder sen när jag börjat ta ner spännpappen.
 
Ola78
Ola78 skrev:
Om du ar mineralull i taket idag har du förmodligen redan en plast där, men den ligger för långt ut i konstruktionen, plasten får ligga max 1/3 in, från den varma sidan räknat, av den totala isoleringens tjocklek. Gips i tak brukar man glesa med 28*70 på c/c 300 mm.
Sorry, uttryckte mig lite otydligt, den befintliga plasten ligger antagligen i nuläget rätt, alltså mot rummet. Det jag menade var att om du tilläggsisolerar kommer plasten för långt ut om du inte räknar lite på det. Ponera att du har 120 mm isolering, de isolerade inte särskilt mycket på 50-talet kan till och med vara sågspån som isolering, bör du inte lägga dit mer än 60 mm isolering för att klara 1/3 kravet på plasten. Förresten, välkommen till forumet och lycka till med ditt hus.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.