OLHA skrev:
Tråden handlade ju om VARFÖR amortera.

Diskussionen nu handlar om alternativ med högre avkastning till att amortera.

Inte riktigt samma sak.

Avkastningen i upplevelser, bra liv, etc är garanterat den bästa avkastningen man kan få.

Sen är det ju klart att pensionsinsättningar (bör göras via bruttolönenedsättning) alltid är bra. Och självklart är det alltid bra med låga lån, etc. Men det handlar ju inte detta om nu.

Att man vill spara kan väl visst vara en anledning till VARFÖR man vill amortera? Och då är väl diskussionen om amortering är en bra sparform eller inte högst relevant i sammanhanget. Förstår inte riktigt vad du menar? ???
 
Varför man ska amortera?

Svaret är hur enkelt som helst: det är inte dina pengar och de ska betalas tillbaka.

Att någon ens ställer denna fråga visar ju hur sjuk marknaden blivit.
 
Och nu.... Tillbaka till ämnet. Från Expressen

Tomelillas rekordhöga höjning av fastighetsskatten knäckte nyblivna pensionärsparet Kickan och Nils Stjernfeldt - nu ger de upp och säljer. Här med dottern Anna i mitten.

Ny skattechock på villor
TOMELILLA. I 41 år har de betalat ned lånen på sitt hus i centrala Tomelilla.
Nu, nästan skuldfria som nyblivna pensionärer, kom dråpslaget. Sveriges största höjning av fastighetsskatten - 48 procent.
- Nu ger vi upp och säljer, suckar de.

Fastighetstaxering 2006 - så går det till
30 augusti 2005

Så beräknar du din nya villaskatt
30 augusti 2005

Värsta höjningarna - hela listan
30 augusti 2005



Sedan 60-talet har familjen Stjernfeldt snickrat och jobbat på sitt hus. Betalat och slitit.
Nils Stjernfeldt har haft en lackeringsverkstad på tomten, och det var just av det skälet de hamnade här - mitt i byn - vid flytten från Malmö 1964.
I dag är huset på Östergatan rena idyllen med en sagolik tomt på baksidan. Ett fantastiskt uterum och minst 225 kvadratmeter boyta. Allt format av familjens kreativitet, pengar och värkande händer.

Fick besked i våras
I våras kom beskedet om deras nya taxeringsvärde.
- Jag tog mig för pannan, trodde knappt det var sant. Höjningen var på 48 procent - från 5 506 kronor om året till 8 149 - säger Nils hustru Kickan Stjernfeldt, som sköter det administrativa.
- Lägg ihop det med de vansinniga elpriserna så blir man inte precis munter. Som pensionär har man inte råd, säger Nils, som redan gett upp kampen:
- Vi säljer till våren. Myndigheterna har gått för långt.
I genomsnitt höjs taxeringsvärdena med 23 procent nästa år.

Vinnarna finns i norr
Förutom Tomelilla så drabbas Svedala, Trelleborg, Eslöv och Gotland hårdast.
Men i norra Sverige finns vinnarna - där sjunker taxeringsvärdet på flera håll. Mest sjunker det i Sorsele (- 21 procent) och Åsele (- 16 procent).
 
Och? ??? Vad har detta med ämnet att göra? Menar du att deras ekonomiska läge skulle sett bättre ut om de låtit bli att amortera?
 
Nej.

Utan det var bara mer bränsle i brasan!!! ;D ;D ;D

Kontentan tycks väl vara att hur man än gör, står man med rumpan bak.

Min uppfattning har jag redovisat tidigare och den står jag fast vid! .-)
 
Fastighetsskatten är en helt separat diskussion! ;)

Här var frågan om varför man ska amortera. Tänk dig om det aktuella paret som omnämns i artikeln inte hade amorterat bort deras lån - då hade deras situation varit än knepigare! :-X

Man gör som det passar en bäst. Vill man betala räntor hela sin ägandetid (alltså inte amortera) så får man göra det. Vill man försöka få ned räntekostnaderna genom att amortera så gör man så.

Många banker ställer ju krav på att man måste amortera en viss summa varje år, åtminstone efter ett par år, så i vissa fall har man inget val.

I vårt fall skulle vi iaf ha amorterat bort mäklararvodet om vi skulle sälja huset om 3-4 år ;) Inte mycket men alltid något ;D 8)
 
OLHA skrev:
Nu, nästan skuldfria som nyblivna pensionärer, kom dråpslaget. Sveriges största höjning av fastighetsskatten - 48 procent.
- Nu ger vi upp och säljer, suckar de.







Fick besked i våras
I våras kom beskedet om deras nya taxeringsvärde.
- Jag tog mig för pannan, trodde knappt det var sant. Höjningen var på 48 procent - från 5 506 kronor om året till 8 149 - säger Nils hustru Kickan Stjernfeldt, som sköter det administrativa.
O herrejistanes, en kostnadsökning på hela 220 kr. i månaden :surprised:, inte konstigt att dom behövde sälja, tänk om dom haft lån på skiten oxå........då hade dom fått sälja för länge sedan :-/
 
Jag amorterar huset i snabb takt och det är kanske fel, men bakgrunden är följande:
Jag köpte huset som ungkarl 1978. Fick stå med mössan i hand och be om lån. Fick låna 2/3 delar av två banker, resten fick jag låna av släkt och säljare. Banklånen var på 20 år, de andra på 5 - 10 år. Räntan var 6,5 + 3.0 % = 9,5%, avdragsgill till 100 %. 14 månader senare var den 12 + 4 % (banken skrev att de inte höjt på länge så de kände för att höja från 3 till 4%) = 16 %. Den andra höjningen hade politikerna klantat fram. Skatten på min inkomst sjönk till 16%. Sen huskostnaderna var betalda hade jag 16% kvar till blodpudding. Det pågick ett år ungefär. Efter en sån snyting amorterar man gärna för att göra sig mindre beroende av långivare. På den tiden fanns bara rörliga lån. Är 65 år nu och det känns bra att ha mindre än 100 kkr i lån.
 
Är 65 år nu och det känns bra att ha mindre än 100 kkr i lån.
Har Du testat att få lån på huset nu? Samtidigt lär Du antagligen få betala förmögenhetsskatt och tyvärr är troligen intäkterna in låga.

Oavsett så hoppas jag Du haft ett innehållsrikt och oerhört kul liv fram tills nu och inte bara amorterat på bekostnad av allt annat.

Och för att få ännu roligare framöver, kanske Du skulle sälja Din fastighet, förhoppningsvis belägen på Djursholm, och göra precis allt Du drömt om tidigare! :)
 
HansG skrev:
Jag amorterar huset i snabb takt och det är kanske fel, men bakgrunden är följande:
Jag köpte huset som ungkarl 1978. Är 65 år nu och det känns bra att ha mindre än 100 kkr i lån.
.......och vad kostade kåken 1978 ??
 
Många märkliga inlägg i denna tråd.........
Jag amorterar inte eftersom inflationen amorterar någon(ra) % varje år och jag klarar att betala räntan. Ser ingen större glädje i att vara skuldfri när jag dör.
 
Många glömmer att den som är satt i skuld inte är fri. Och det är inte våra "landsfader" Göran Persson som kommit på uttrycket från början. Det framkommer redan i Gamla Testamentet i Bibeln. Men, det var inte gamla visdomsord som jag skulle diskutera.

Om du inte amorterar och är högt belånad kommer du alltid sitta i knät på banken. Idag kanske många tror att det är tvärtom på grund av konkurrensen, att det är banken som sitter i knät på låntagaren. Men i sämre tider kan banken när som helst ändra villkoren för låntagaren när banken får kalla fötter (t ex vid en nedgång av fastighetspriserna). Hur många företagare med hög belåning som råkat i olönsamhet har inte fått erfara detta faktum?

Mitt råd är att amortera så mycket som möjligt utan att den för den skull skippa sitta sparande och leva på enbart knäckebröd och fil.

För övrigt hoppas jag att vi snart slipper den nuvarande "landsfadern" Göran. Han kan gött dra sig tillbaka och bo i sin 18 miljoners villa. Undra om han amorterar?
 
intressant tråd måste jag säga..

Verkar skilja en hel del mellan tänkadet på landbyggden och i storstäderna tror jag.

Själv har jag alltid haft som mål att vara skuldfri (hus lån) innan jag fyller 35år.. Amorterar nu 4700kr/mån och kommer vara "fri" om ca 10år om allt går som planerat.. Då börjar kidsen komma upp lite i åldern och då kan det vara bra att ha slantar över...

 
varje gång man amorterar så blir en liten del av huset ens egendom. Roligare att bo i ett hus där man själv äger något, en i ett som ägs av banken.....

:D
 
En liten fråga:
Om jag tar dom pengar jag tänkt lägga på amortering och sätter in dom på ett bankkonto med ränta 15 %, är inte det bättre??
Även fast banken fortsätter att "äga" mitt hus? Den dagen räntorna ökar kan jag ju betala av en klump från mina insatta pengar istället?

Jag menar, var går gränsen för att sträva efter att banken inte ska äga mitt hus?

/ PJ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.