Är ute efter en sticksåg för arbete inomhus, köpte mig en Bosch PST 700 E (ej PEL) från Bauhaus vilken jag inte alls vad nöjd med. Någon som kan rekommendera någon hyfsad. Gärna ej över 1000 lappen.


Någon som har erfarenhet från Julas Meec Tools eller Best Tools som säljs lite på andra ställen?

Best Tools Sticksåg Pendel JSP710AS GLL
http://www.k-rauta.se/verktyg_6602.htm

Sticksåg med bodygrip 730 W
http://www.jula.se/sticksag-med-bodygrip-730-w-137439
 
Sorry, kan inte rekommendera någon sticksåg under 1000:-. Men jag har en Kellen med pendelfunktion som är till salu för 250:- och är bättre än Best Tools. Kellen-maskinen är knappt använd, jag klarar nämligen bara av att använda sticksåg á la "limpa".
Ja, jag vet att det inte var ett bra svar på din fråga, men det var ett svar i varje fall.
 
Jag har haft några sticksågar som har kostat under tusenlappen, och den som var minst dålig var en B&D med autoselect. kostade 800-900kr tror jag och säljs fortfarande.
Väääääldigt mycket bättre än grön bosch.


Men den är ju mil ifrån min AEG sticksåg (kostade 1700kr)
 
Redigerat:
Meec och Besttool är ungefär samma. Hade en Besttool. Nästan hopplös att använda.
Skakar så den kanske passar bäst som murbruksblandare.
Skaffade en Ryobi EJS500 och den går ju faktiskt att användas till mycket.
För mitt behov helt perfekt.
 
Gabriel B skrev:
Är ute efter en sticksåg för arbete inomhus, köpte mig en Bosch PST 700 E (ej PEL) från Bauhaus vilken jag inte alls vad nöjd med. Någon som kan rekommendera någon hyfsad. Gärna ej över 1000 lappen.


Någon som har erfarenhet från Julas Meec Tools eller Best Tools som säljs lite på andra ställen?

Best Tools Sticksåg Pendel JSP710AS GLL
[länk]

Sticksåg med bodygrip 730 W
[länk]
vad var problemet med boschen? Normalt sett så brukar den klassas som en hyffsad maskin
 
nu är jag verktygs fetischist så ni ska nog inte lyssna på mig, men jag skulle alldrig köpa sådana lågpris grejor. Man kan, om man inte avnänt grejorna, tro att "vad är det för skilland", såg som såg. Men har fel, tro mig.

Man får alltid vad man betalar för. Så är det bara.
Min livs devis
Köp dyrt, gråt en gång, när du betalar, köp billigt gråt varje gång du ska använda verktyget.

Jag hade köpt en Festool, om den svider för mycket skulle jag köpt DeWalt eller Makita eller blå Bosch.

El hand verktyg kan delas in i fyra kategorier, med börja med det sämsta
1. Skräp maskiner från div okända tillverkare - ofta samma sak under skalet med lite olika loggor
2. Kända tillverkare av hobbymaskiner (B&D, Grön Bosh osv)
3. Proffs segmentet (Blå Bosh, DeWalt, Makita, AEG osv osv)
4. Festool (Helt enkelt ett eget segment där ännu inge annan lyckats ta sig in)

Men som sagt, detta från en som lider av ett svårartad verktygs fetischism :)
 
Håll utkik på tradera, där kan du hitta bra beg. maskiner för under 1000-lappen. Det finns en del misstänkt stöldgods tycker jag som man bör hålla sig ifrån.
 
Tyresö
Varför är det så viktigt att sticksågen måste kosta under 1000 kr? För det priset får du ändå bara skräp oavsett vad du köper. Om du struntar i 1 enda krogbesök, då har du ytterligare 1500 kr.

En sticksåg för 2500 kr är riktigt bra och du kan ha den hela livet.
 
Thomas_snickare skrev:
nu är jag verktygs fetischist så ni ska nog inte lyssna på mig, men jag skulle alldrig köpa sådana lågpris grejor. Man kan, om man inte avnänt grejorna, tro att "vad är det för skilland", såg som såg. Men har fel, tro mig.

Man får alltid vad man betalar för. Så är det bara.
Min livs devis
Köp dyrt, gråt en gång, när du betalar, köp billigt gråt varje gång du ska använda verktyget.

Jag hade köpt en Festool, om den svider för mycket skulle jag köpt DeWalt eller Makita eller blå Bosch.

El hand verktyg kan delas in i fyra kategorier, med börja med det sämsta
1. Skräp maskiner från div okända tillverkare - ofta samma sak under skalet med lite olika loggor
2. Kända tillverkare av hobbymaskiner (B&D, Grön Bosh osv)
3. Proffs segmentet (Blå Bosh, DeWalt, Makita, AEG osv osv)
4. Festool (Helt enkelt ett eget segment där ännu inge annan lyckats ta sig in)

Men som sagt, detta från en som lider av ett svårartad verktygs fetischism :)
Men just sticksåg anses Bosch ligga före Festool. Mitt råd är att du antingen importerar en Bosch GST 135 från utlandet, se bara till att den är 240V och ännu bättre om du väljer från t.ex. Tyskland som har samma kontakt som här eller kika på Tradera om du inte har bråttom, ibland dyker det upp helt nya maskiner som man kan fynda.
 
End skrev:
Men just sticksåg anses Bosch ligga före Festool. Mitt råd är att du antingen importerar en Bosch GST 135 från utlandet, se bara till att den är 240V och ännu bättre om du väljer från t.ex. Tyskland som har samma kontakt som här eller kika på Tradera om du inte har bråttom, ibland dyker det upp helt nya maskiner som man kan fynda.
Det beror på vem du frågar. Jag har en Festool ps300eq och en Bosch GST135ce. Båda är utmärkta, men jag föredrar generellt sett Festoolen, mycket lätt att hantera och smidigare att greppa om när man sågar upp och ner. Dessutom ett mycket bättre systemtänk (jag använder den ofta upp-och-ner i ett Basis-bord) med bordsmontage, cirkel- och parallelljigg, möjlighet att köra med skena etc. Med splitterskydden (finns säkert att köpa till Boschen också, har inte kollat eftersom jag bara har den till bygg) får man extremt fina snitt med ps300. Efter att ha testat batteriversionen av carvex ps400 är jag imponerad, men kanske inte tillräckligt för att motivera ett byte. Den enda gången jag blivit besviken på ps300 är vid klyvning av 90mm tjock stolpe. Trots mycket försiktigt tryck och bra blad blev snittet vingligt. Där fungerade Boschen bättre (med samma blad). I övrigt fördrar jag alltså Festoolen. Men Boschen är också riktigt bra, och till ett bättre pris än Festoolen.

Skulle jag kolla på något idag så skulle det bli den nya Mafellen p1cc. Men den ryms inte inom TS budget.

Min rekommendation för 1000kr är ngn drive på någon av AEGs modeller som brukar anses vara mycket maskin för pengarna. Alternativt en begagnad proffsmaskin.
 
Jo, jag har själv PS300 just för att jag investerar i Festools system och håller med om att ergonomin är bättre. Men med tanke på priset skulle jag inte rekommendera Festool om TS endast är intresserad av en sticksåg till sin maskinpark, med tanke på TS budget tvivlar jag på att det står andra Festool i maskinparken så där är det förmodligen inte någon fråga om systemtänk. Så jag tänkte mer i "most bang for bucks" banor och då ligger GST135 bättre till med tanke på hur bra sågsnittet blir.
Så jag håller fast vid att en GST135 är vad TS ska ha även om det är långt över 1000 kr, jag har sett priser på 1600-1700 från utlandet. Det kan löna sig att leta lite, eller vänta tills det dyker upp något på tradera/blocket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.