Jag bor i ett 50-talsradhus med låglutande, dåligt isolerat tak (vilket kommer fixas tillsammans med grannarna innan nästa vinter, tack jag vet att det borde gjorts redan...). Har för andra vinter i rad fått in avrinnande smältvatten i väggarna. Snö smälte från taket vid temp ned till ca -3 och fyllde rännorna med is. Tog en chans och köpte Jula:s värmekabel, 10W/m, la den i rännor och stuprör. Funkar hur bra som helst! Smältvattnet strömmade ut på gatan genom stuprören, grannarnas avundsjuka miner gjorde kostnaden på ca 1600 värd varenda krona! Rännorna är närmast helt fria från is, även där slingan ligger enkel. När temperaturerna sjunker så det inte smälter ens på mitt tak stänger jag enkelt av värmen så elkostnaderna blir låga.

• Gilla
helrob
  • Laddar…
Berra77

Hittade denna länk när jag tittade på annat, det är nog det du vill ha ;) Och eftersom jag "bråkade" med dig avseende förbrukningskostnaden så får jag ge mig nu ;) Den har inbyggd termostat på kabeln.

http://www.kakelplattan.se/index.php?menu=frostvakt

Lycka till

@Larsa fick du i kabeln nångång?
jag har samma problem

ullet
Jag har haft samma problem på mitt garage (från början oisolerat kallgarage som är lite isolerat från insidan och där det är på lite värme för att torka upp vatten som rinner från bilen). Köpte Biltemas värmekabel och la i rännan och ner genom stupröret inför förra vintern.

Det gjorde ganska stor skillnad, betydligt färre istappar och inga isproppar i stupröret på den sida där kabeln låg. På andra sidan däremot hade jag samma problem som tidigare med isproppar och istappar, blir en kabel i den rännan också inför kommande vinter.

Dock funderar jag på om det skulle kunna räcka med att ha kabel genom röret, jag tror egentligen att problemet uppkommer först efter att det blivit tätt i stupröret - men det är bara en teori än så länge.

nino nino skrev:
@Larsa fick du i kabeln nångång?
jag har samma problem
Japp, funkar perfekt. Har inte behövt använda den så ofta. Den har stickpropp så jag pluggar i de då det behövs

Limmade du kabeln i hängrännan?

Jag har mina ligger lösa i rännorna, kommer ingenstans. Såg att det fanns förut ett litet clips att köpa på Jula som höll dom på plats också.

Jag har bara i stupröret och markröret, rännan brukar klara sig för mig

Hade min kabel lös i rännan men det enda som blev var att det tinade runt kabeln inget mer...
Undrade på om det blir bättre om man limmar kabeln, att värmen sprider sig i rännan och tinar mer.

Har jätteproblem med is trots extra isolering på vinden, troligen kommer värmen upp under ränndalen för där blir det mest is

R
De frostvaktskablar som säljas i varuhusen är lite .för klena att tina på ett bra sätt , och ska ligga
kloss i botten på rännan , går att limma med PL 400 , kommer dom upp lite från botten så
töar det kring kabeln ( blir ett hål bara ) och fryser under
För att få dom kloss , starta dom när det är varmt ute blir snälla då och limma

• Gilla
Einh och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.