Milkshaken skrev:
Faktiskt kan man tillverka konsoller av spillet för att hålla uppe MDF,n på mitten.... (Tänk fönsterkonsoll)

Blir ett snyggt inslag i en bokhylla...
Är inte riktigt med på hur du menar. Min bokhylla kommer ha sidostycken som hyllplanen fästes i. Hur är det du tänker med en konsol och hur hade du gjort den? Bara ett vanligt L som håller upp hyllplanet i mitten?

Grejen är att jag inte tänkte ha någon baksida på hyllan utan synlig vägg, vilken är en putsad tegelvägg. Meckigt att precisionplacera konsoler då jag garanterat kommer träffa precis i kanten mellan tegelsten och bruk. Regeln om livets jävlighet, eller vad heter det?
 
P
Om du inte ska ha en baksida så undrar jag hur du ska skruva ihop ett par spånskivor kortsidan? Ska du göra samma lösning som Ikea använder?
Hade du använt MDF så går det att skruva ihop dom just i kortsidan
 
Pablo skrev:
Använd "the sagulator" för att se hur mycket svikt du får med olika material, tjocklek, djup och last.

[länk]
Trevlig sida, men jag kunde inte hitta chipboard (spånskiva) som material. Kan det heta något annat?

Inte heller particle board finns med
 
TheStills skrev:
Om du inte ska ha en baksida så undrar jag hur du ska skruva ihop ett par spånskivor kortsidan? Ska du göra samma lösning som Ikea använder?
Hade du använt MDF så går det att skruva ihop dom just i kortsidan
Bra tanke! Du menar att ikeas lösning med piggar i förborrade hål inte fungerar så bra med MDF? Jag har faktiskt inte tänkt så långt ännu. Fasta hyllplan blir ju stabilare, men inte flexibelt.

Jag kanske tänker att några hyllplan blir fasta för hållbarhetens skull och några blir flyttbara.
 
MDF. Inget annat om du vill ha yta utan för mycket jobb. Tänk på att förborra och försänka vid skruvning alternativt kexa skarvarna.. Samt limma skarvar så klart.
 
Milkshaken
nimhed skrev:
Är inte riktigt med på hur du menar. Min bokhylla kommer ha sidostycken som hyllplanen fästes i. Hur är det du tänker med en konsol och hur hade du gjort den? Bara ett vanligt L som håller upp hyllplanet i mitten?

Grejen är att jag inte tänkte ha någon baksida på hyllan utan synlig vägg, vilken är en putsad tegelvägg. Meckigt att precisionplacera konsoler då jag garanterat kommer träffa precis i kanten mellan tegelsten och bruk. Regeln om livets jävlighet, eller vad heter det?
Du kan göra dom triangelformade, L-formade, allmogeformade eller hursom,, bara att såga ut hur du vill att dom ska se ut..... Har du aldrig sett en fönsterbänkskonsol från sidan? Jag rekommenderar såklart inte som ett L.... Då det blir svagast......
 
Någon bra lösning med flyttbara hyllor och MDF? Är det bara att köra IKEA-lösning?
 
P
nimhed skrev:
Bra tanke! Du menar att ikeas lösning med piggar i förborrade hål inte fungerar så bra med MDF? Jag har faktiskt inte tänkt så långt ännu. Fasta hyllplan blir ju stabilare, men inte flexibelt.

Jag kanske tänker att några hyllplan blir fasta för hållbarhetens skull och några blir flyttbara.
Nej det sa jag inte. Jag sa att spika och skruva på kortsidan i en spånskiva är himla svårt så om du inte använder dom där special peggarna som IKEA har. Men dom kostar ju dom också och du närmar dig kostnaden för en MDF. Allt som funkar för spån funkar för MDF men du kan använda enkla skruv för att skruva ihop MDF. Träpluggen kanske du ska ha i båda fallen
 
TheStills skrev:
Nej det sa jag inte. Jag sa att spika och skruva på kortsidan i en spånskiva är himla svårt så om du inte använder dom där special peggarna som IKEA har. Men dom kostar ju dom också och du närmar dig kostnaden för en MDF. Allt som funkar för spån funkar för MDF men du kan använda enkla skruv för att skruva ihop MDF. Träpluggen kanske du ska ha i båda fallen
Ok, då förstår jag vad du menar, men jag tycker nog inte det är så svårt att skruva i spån om man förborrar först. Och det måste jag ju oavsett om jag använder spån eller MDF.

Men det börjar ändå luta kraftigt mot MDF.
 
Jag säger tveklöst MDF...
Finns inget som talar till spånskivans fördel i såna här fall.
Visst, MDF kostar en extra slant, men det är värt varenda extra krona!
Om man vill ha en målad, slät, yta så är spån värdelöst då du får en del fiberresning och måste bredspackla hela skivan (efter grundning, så kommer en extra grundning på det) för att få en sånär slät/porfri yta.
Jag har platsbyggt garderob i sovrummet helt i MDF - sidostycken, mellanväggar, skjutdörrar. Sidostycken i 19mm och mellanväggar/skjutdörrar i 16mm. Även byggt ett par köksskåp och lite annat smått och gott, har man väl börjat med MDF går man inte tillbaka till något annat.
Men som sagt tidigare, var noga med att förborra och försänka för alla skruvar - MDF ger inget gratis utrymme som vanligt virke utan "skjuter ut" materialet - dvs. om du drar en skruv i en kortände utan att förborra blir det en bula på båda sidor av skivan. Det beteendet är väl inte unikt för MDF, men det syns väldigt väl.
Ett annat plus med MDF är att den är formstabil, dvs. att den sväller/krymper inte med växlande luftfuktighet utan behåller sin form. Till skillnad från t.ex spån som rör en hel del på sig.

Och ett snyggt sätt att undvika hängande hyllplan är att sätta en liten list framtill/under hyllplanet och sätta t.ex en ljuslist bakom den.
En snygg detalj i hyllan som dessutom bidrar med funktion. LED list är ett bra val.
 
Jo, en sak till ang. priset på MDF.
Byggmax är faktiskt rätt dyra på MDF, har du Beijer i närheten så kika där, de har det lägsta pris jag hittat (än så länge iaf).
19mm MDF kostar 157kr/kvm på Byggmax, på Beijer 131. Och har du konto där så antar jag du får lite rabatt på det dessutom.
www.beijerbygg.se , de har en hyfsad produktkatalog där med priser.
 
nimhed skrev:
Trevlig sida, men jag kunde inte hitta chipboard (spånskiva) som material. Kan det heta något annat?

Inte heller particle board finns med

Particle board finns visst med. Långt ner i listan och en hel drös med kvalitéer. Vad det är för kvalité på en "vanlig" spånskiva har jag ingen aning om, men det går säkert att få reda på på internet.
 
Pablo skrev:
Particle board finns visst med. Långt ner i listan och en hel drös med kvalitéer. Vad det är för kvalité på en "vanlig" spånskiva har jag ingen aning om, men det går säkert att få reda på på internet.
Den som letar han finner.

Jag letade ju bara fram till bokstaven p.
 
Min erfarenhet är att både MDF och spånskiva kryper när man har det som hyllplan. Det ser rakt och fint ut i början men efter några år saggar det. Se på alla gamla Billy-hyllor med böcker t ex. Jag tror att ca 60 cm med 19 mm är max hyllängd om man vill att det ska vara rakt även efter ett par år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.