Hej,

Vore super glad om någon som vet bättre än jag kan uttala sig om detta. Samt om utrustningen verkar som ett bra val eller ej?

BAKGRUND
Vi skall installera en riktig fläkt med tillhörande fuktstyrning i badrummet. Jag vill helst inte gå ut genom ytterväggen direkt utan vill upp på vinden som ligger direkt ovanför. Detta för att inte göra fult hål i fasaden och för ev framtida frånlufts-återvinnings-system, ftx?, på vinden.

FRÅGA A,
Vad är enklast/bäst.

Ansluta badrummets ventilation ut genom...

1) ...skorstenen på vinden och ut.
Så är det gjort nu men vi skulle behöva driva in ett skyddade rör i skorstenen så att den ej vittrar av fukten. Saknas på nuvarande självdrags konstruktion.

2) ...avloppets luftnings gjutjärnsrör som ligger intill.
Bara dumt? eller funkar? Kommer det lukta?

3) ...ta upp en ny liten skorsten ut.
Tycker jag verkar onödigt att göra fler hål i taket som kan läcka. Samt kostsammare.

FRÅGA B
Är denna utrustning ett bra val för ett badrum på 5-6 m2?

PAX Fukt- och tidsstyrning 990

viaduct

alt.
Kanalfläkt 100

Stort tack till all som orkar läsa och dryfta sina tankar.

/Erik
 
Alternativ två skulle jag nog avråda dig till. Jag kan inte säga det med säkerhet, men det känns som att du vill att badrumsluften ska upp genom taket och ut via avluftningen. Men avluftningen behövs som mest när du t ex spolar toaletten, och då sugs luft in i röret. Om du då samtidigt tvingar luft åt fel håll så att säga så förlorar du avluftningsfunktionen. Och då kan du bli stående med tömda vattenlås mm.

Har du en ledig kanal i skorstenen så är väl det lämpligt, så slipper du göra fler genomförningar i taket med risk för läckage. Se bara till att kanalen inte kan hämta varm, fuktig luft från bostaden som sedan kan läcka ut på vinden där du tar upp hålet.

Resten får de erfarna svara på.
 
Det finns toalettstolar med fläkt för att ventilera genom avloppet. (om jag kommer ihåg rätt så är det toaletten i Säters kyrka)
Att det skulle bli problem när man spolar tror jag inte, snarare tvärtom då ventilationen trycker in mer luft.

Skyddsrör finns ju som slang och är väl inte omöjlig att få in.

Protte
 
prototypen: pratar du inte om urinseparerande toaletter nu? För de har fläkt, absolut. Men en vanlig vattentoalett? Jag googlade lite snabbt och hittade inget.
 
Näpp, en ganska normal tron med en fläkt efter vattenlåset. Fläkten sitter under vattentanken.

Jag var imponerad över konstruktionen, men det fungerar.

Protte
 
Tack för bra . Men det låter lite special special då med frånluft och avloppslufting ur samma hål, så då försöker jag lösa det genom skorstenen istället.

Verkar produktvalet annars vara lämpligt för ändamålet?

Erik
 
Alt 3 lämpligt. Dimensionera och isolera samtidigt som avluftkanal för ett framtida återvinningssystem. Inte så bra att kyla ner skorstenen med kalluft framöver...

Välj nu fläkt som har ett lägre konstant flöde och ett högre läge som aktiveras av t.ex. hygrostat eller via timer. Såga upp hål i badrumsdörren nertill och täck med bra ventilationsgaller på båda sidor.
 
Josth
Alt 3 lämpligt. Dimensionera och isolera samtidigt som avluftkanal för ett framtida återvinningssystem. Inte så bra att kyla ner skorstenen med kalluft framöver...
Det där gillar jag. Men hur räknar jag ut vad som är lämpligt för mitt badrum?
Är produkterna jag listade ovan ett bra val som man kanske till och med kan bygga vidare på i ett återvinningssystem?
Även om det inte är ett krav.
 
Handlar alltså om hela husets ventilation då. Normalt väljer man antingen 125 eller 160mm kanaldiameter för avluften beroende av projekterat luftflöde (125mm helst max 40 l/s). Ett avstick till ett kök eller ett badrum är ofta 100mm diameter. Isolering av kanalerna beroende på temp på vinden (varm-/kallvind) men kritisk först när ftx installeras. Kanalfläkt med varvtalsregulator bra som start-kit för att fixa frånluft t.ex. från badrum, kök och klädkammare initialt. Frånluftsdonen ställs in med liten öppning i klk, större i kök (ej direkt vid spisen utan en bit bort) och störst öppning i badrummet.
 
Tack Josth för mycket bra svar igen.

Fattar jag dig rätt att detta system av avstick (100mm ) till badrum kök och klädkammare förenas i en huvudstam (125 eller 160 mm) och sedan ut?

Bör man köra all frånluft med samma kanalfläk monterad i huvudstammen?

Styrd av varvtalsregulator (konstant lågt flöde) ihopkopplad med ex en fuktstyrning i badrummet som kan ösa på fullt under ett kortare tag?


Vi har markradon, ca 500 bql i källaren, långtidsmätning pågår. Antagligen kommer vi att ta ett grepp på detta i sommar.

Jag vill helst inte behöva kassera nyinköpt ventilations utrustning. Men det borde jag väl inte göra med en kanalfläkt på vinden?

Övrigt:
Hus från 1960 1.5 plan 90 + 90 m2, kallvind. Öppen planlösning, luften kan strömma fritt upp genom trappen från källaren, Nu endast självdrag, insug i källaren.
 
Ja, rätt. Samlingskanalen för avluft är vanligen 125 eller 160mm beroende på husets storlek och ventilationsbehov.

Kanalfläkt sätts i samlingskanalen, gärna där man kan tänka sig ett ftx-aggregat i framtiden. Finns för en dryg tusenlapp. Brukar alltid gå att byta köpta saker mot annat om det inte var väldigt länge sedan de köptes.

Normalt ställer man in ett ganska rejält flöde (10-15l/s så ett papper sugs fast ordentligt mot frånluftsdonet) från badrummet. Inget forcerat ventilationsflöde styrt av hygrostat är nödvändigt då. Vanligare att man i så fall vill öka/minska mellan vinter och sommar, då hela släkten på besök eller familjen är bortrest för hela huset via en varvtalsregulator.

Med mekanisk ventilation blir det ett visst undertryck i bostaden. Viktigt att man har koll på markradon som i ditt fall troligen innebär en radonsug under källarplattan med avluft ut genom källarväggen. Trycket under källarplattan ska helst vara lite lägre än i bostaden. Man bör även ha koll på ev kallvind status så inte eventuella befintliga mögelproblem därifrån sugs ner i bostaden genom otätheter men annars är blir det bättre då varm fuktig inneluft sugs ut mekaniskt istället för att leta sig upp på kallvinden via självdrag och kondenserar mot insdian av yttertaket på vinterhalvåret.
 
Redigerat:
Tack igen Josth.

Då återstår bara att finna lämpliga delar. Tänkte kolla med Soliduct vad de rekommenderar till vårt hus.
Läste att boverket rekommenderade ett flöde på .35 l/s x m2 Vilket för oss blir 180 x .35 = 63l/s
Hur mycket mer skall man ta till? x 3 dvs ca 200 l/s?

Med tanke på radonet så vill det ju till att jag själv kan hålla koll på undertrycket i framtiden.
Eftersom jag säkert kommer att justera endel i huset de närmaste åren. Vinter/sommar, murstock där spjället är helt, nya fönster, koppla på frånluft i köket, div ombyggnationer...

Vilka "instrumet" behöver jag ha för att kunna upptäcka och justera detta?
Varvtalsregulator? Räknar jag med att köpa.
Läsa av radonsugens tryck? (Hitte på från mig)
Spjäll på inluften i källaren? (Hitte på från mig)
Annat?

Eller är jag helt naiv och tror att jag själv skall kunna ha koll på detta? Det vore ju synd om jag förstör funktionen med radonsugen för att jag byter fönster eller tätar murstocken eller börjar suga luft även i köket.
 
Boverket rekommenderar 0,5 oms/tim, dvs luften byts varannan timme. Då måste man egentligen först räkna fram husets ventilerade volym som är bruttovolymen inomhus minus volymen av innerväggar, murstock, skåp och alla prylar. För ett hus med 2,40 i takhöjd motsvarer det ungefär 0,35l/s&m2. 63l/s bör ha 160mm samlingsrör och avluftsrör.

Bygga för 200 l/s kräver mycket prylar och don för ett det inte ska bli för stort flöde (drag) vid någon viss punkt men det kommer att kännas bra på sommaren. Tilluften måste då också ordnas på ett lämpligt sätt. I äldre självdragshus kan det t.ex. finnas tilluft i källare, skafferiet, ev klädkammare (men då ska inte frånluft tas just där) och vid otäta golvlister, dörrar och fönster. Principen för ett enkelt F-system är tilluft i vardagsrum, sovrum och liknande samt frånluft i badrum, kök, tvättstuga, klädkammare etc. Ta bort tätningslisten helt eller delvis i överkanten av fönster i sov- och vardagsrum kan vara tillfällig lösning med ett mindre flöde, om ett FT planeras installeras senare och nya väggventiler inte är aktuellt.

Trygghetsvakten säljer en radonfläkt som automatiskt håller koll på undertrycket i grunden relativt bostaden.
 
Redigerat:
Superbra svar stort tack!

Blev lite osäker på vilken produkt du menade från trygghetsvakten?
Den kanske är en del av paketet pro? http://www.lfs-web.se/nyhet_trygghetsvakten_pro.htm
Eller är det något annat som inte ligger uppe på siten?
Det blir någon stans i källaren, antagligen gillestugan som radonfläkten kommer att installeras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.