prototypen skrev:
Jag köpte för 30 år sedan ett köksbord i furu, efter 1 år stack alla limfogar upp en liten aning och det tyder på att virket var för fuktigt vid limningen (det krymper mellan fogarna) bordet blev också lite kupigt.

Nu har vi ett nyinköpt matbord i fingerskarvad ek och efter 2 år är det rakt och slätt, vilket tyder på rätt fukthalt vid tillverkningen.

Det har ingen betydelse (snarare bättre) med fingerskarvat MEN det måste hinna torka till rätt fukthalt.

Att torka kostar pengar och med oss snåla konsumenter så blir det som det blir.

Protte
Jo, men fingerskarvat är fingerskarvat, helstav är mycket snyggare;) men det är ju en smaksak. Är kanske lite petig, men har möbel och orgelsnickare i nära slälkband så man blir ju lite färgad. Köksbordet som blev utbytt var av gammal fur där skivan en gång tillhört en väderlåda i en kyrkorgel.
 
Kul, jag är "orgelbyggare".

Man kan ha olika åsikter om fingerskarvar, ligger skarvarna så man inte ser vågmönstret och bitarna har lämplig längd så kan man betrakta det som ett levande mönster. Man kan jämföra det med modern lamellparkett med lite olika längd på stavarna.

Kan vi vara överens om att sprickor, kupning och olikatjocklek INTE har med fingerskarvningen att göra utan hur virket har torkats före tillverkningen?

Jag har en kompis som har pipstockar som skrivbord, mycke hål där.

Protte
 
Nu hädar jag väl, men har eldat med pipstockar. Jag drar ett PM till dig så skriver vi inte sönder tråden.
 
Det finns en stor risk att sprickan fanns i virket redan när bordet tillverkades, den blev bara synlig nu när bordet kom in det torrt inomhusklimat och trät torkade. Luftfuktighet under 20% är iofs extremt torrt, kanske fundera på en luftbefuktare? men för övrigt är det bara att byta skivan eller leva med defekten. Denna typ av ekmöbler brukar tillverkas i öst eller sydeuropa där torkningen inte alltid är perfekt. Även om den skulle vara det så är den sannolikt inte anpassad för så låg luftfuktighet som du har just nu utan mer "normala" kontinentala klimat.
 
ok, är det någon mening att försöka limma ihop det med knekt (om man kör med vinterlim + tryckluft så kan man ju få in lim på lite trånga ställen), eller spricker det bara nån annanstans isf?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.