Vad ska man egentligen välja idag när man bygger nytt.Vårt hus står färdigt i Maj.
Telelinan in till kåken går på ca8000:-.
Ska man köra mobilt "fasttele" och internet eller ?
Ip-telefoni via mobilt tele kanke?
Hur har ni andra löst det?
 
Nu rör du om i ett getingbo, jag har telia koppartråd in och ADSL, jag har aldrig haft problem med tele eller internet. Nu bor jag rätt nära televäxeln så det bidrar säkert till pålitligheten. Och 8000 för fast tele är billigt.
 
Instämmer med föregående svar. Koppar är ändå stabilt. I vad för typ av område bor du i? Är ni fler som bygger? Stadsplanerat? Kommunalatomter? 8000 är förmodligen billigt. Har dock endast erfarenheter av telia på landsbyggden. Har du undersökt möjligheten till fiber? Kolla med telia kommunen ev karaftbolag om ni e flera som bygger borde det bli intressant. Kan ju bli så att ni får starta en förening i så fall. De e en del jobb med det dock. Men om du bor nära tele stationen och dom skall gräva för koppa så skall en tomslang för fiber läggas med allt annat e brottsligt. Sen e det klart att i morgon kanske 4 G fungerar där du bor. Men Fiber e fiber.
 
Om du bygger nytt ska du naturligtvis försöka få fiber till huset om möjligt och ordna allt via den. Jag är i samma sits och gör allt jag någonsin kan för att slippa behöva dra in koppartråd. Vadå "hej 1900-tal" liksom! :D
 
Självklart skall du beställa fiber, troligtvis inte mycket dyrare än 8 000. oerhört märkligt Telia erbjuder koppar när i princip alla stationer som idag har adsl även erbjuder fiberanslutning.
 
Jo men bor man inte väldigt nära stationen så blir man ju ändå ansluten mot plint/c-skåp och finns inte fiber där så ....
 
Man blir ansluten till fiber om man beställer det. De går inte i plint/c-skåp utan de kopplas i aktiva teknikskåp.
 
aedwall skrev:
Självklart skall du beställa fiber, troligtvis inte mycket dyrare än 8 000. oerhört märkligt Telia erbjuder koppar när i princip alla stationer som idag har adsl även erbjuder fiberanslutning.
Pratar vi stockholm nu eller. För annars tror jag att du yrar. ;) de flesta kan få adsl. Däremot kan de flesta INTE få fiber.
 
Vi fick betala 15.000 för fiber. Fungerar sådär och vi ångrar lite att vi inte valde koppar (fast det känns som 1900-tal ;)) eller skippade fast telefon helt.
Man måste starta om modemet/boxen då och då, d.v.s dra ur elsladden. Tutar ofta upptaget fast vi inte pratar.......
Rätta mig om jag har fel (är ingen tekniknörd) men jag tror inte att telefonen fungerar om man har elavbrott - om man har fiber.
Fast mest använder man ju mobilen.

Nu har vi ju inte bara telefonen via fiber utan även dator och TV och telefonabonnemanget fick man på köpet. Betalar bara för samtal.
 
Vi kommer att bo i en mindre by utanför Borås. Fiber är uteslutet . Turbo 3g finns. Svårt det här!!!
 
... vill oxå nämna att teleplint ligger precis vid min tomtgräns..och att jag iaf. förberett för koppar dvs. att jag lagt ner slang från huset till plinskåpet.
 
aedwall skrev:
Man blir ansluten till fiber om man beställer det. De går inte i plint/c-skåp utan de kopplas i aktiva teknikskåp.
Har man då ändrat regelverken så att man drar fram fiber till skåp/punkter om det kommer en kund efter som vill ha?
Jag har aldrig upplevt något annat än att man har dragit fram till närmaste punkt och är det en kopparpunkt så erbjuds bara koppar.
Blir ju ännu roligare om det är luftledningar inblandat
 
Babbo skrev:
Vi fick betala 15.000 för fiber. Fungerar sådär och vi ångrar lite att vi inte valde koppar (fast det känns som 1900-tal ;)) eller skippade fast telefon helt.
Man måste starta om modemet/boxen då och då, d.v.s dra ur elsladden. Tutar ofta upptaget fast vi inte pratar.......
Rätta mig om jag har fel (är ingen tekniknörd) men jag tror inte att telefonen fungerar om man har elavbrott - om man har fiber.
Fast mest använder man ju mobilen.

Nu har vi ju inte bara telefonen via fiber utan även dator och TV och telefonabonnemanget fick man på köpet. Betalar bara för samtal.
För det första, det är med största säkerhet inte fibern som strular för dig, utan din utrustning, skyll inte det på en extremt stabil teknik... Att boxar och telefoniadapters krångar för ip-tjänster må så vara, men det är knappast fiberns fel!

Och ja, har du ingen reservström och kör telefoni m.m. via fiberanslutningen så slutar allt att funka vid strömavbrott.
 
Instämmer med timmelstad.
Appropå strömmavbrott hur ofta sker det? Kommer du behöva bredbandet då? Tv? Telefon? Ja på sista frågan för vi är vana vid att kunna andvända telefon vid strömavbrott. Sen fins det ju mobiltelefoner också. Om dom e laddade förstås. Och om man har strömmavbrott ofta så har man nog redan skaffat sig ett elverk.
 
Kanske vid strömavbrott man har stort behov av telefon, vem vet vad som kan hända vid längre avbrott i mörker och kyla, speciellt om man bor i "obygden" och behöver nått från räddningstjänsten. Ska man sen lägga till Murphys lag så har man ingen fungerande mobil vid det tillfället heller samt att alla grannar är bortresta.....

Sen undrar jag lite över det här med fiber, någonstans så är ju fibersystemet beroende av ström och om en sådan station också ligger i det området som är drabbat av strömavbrott, då lär ju inte ett elverk heller hjälpa.....om man nu ska gå på värsta tänkbara förutsättningar alltså.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.