PCLarsson skrev:
Att lägga om lån på befintlig fastighet och bygga nytt är inte riktigt samma sak.
Nej, iofs, det var inte heller bara att lägga om lånen, utan mäklaren gjorde en förhandsvärdering på huset med nya badrum, nytt kök + alla ytskikt nya för att vi skulle få lån till renoveringen.
 
Det beror ju mycket på område också. Vi har inte gjort någon förhandsvärdering men banken sa bara direkt att i det området lånar de ut till 85% (då räknade de på produktionskostnaden). Fast sedan så fick vi ändå gå in med 25% själva då min sambo är egen företagare och alltså är en osäker kund. Men vi fick också löfte om att vi kunde höja lånedelen till 85%om vi ville när han har haft sitt företag i några år.
 
PCLarsson skrev:
Utbildning och behörighet.

Själv skulle aldrig acceptera en förhandsvärdering från en mäklare.
Varför inte? :)

Jag har aldrig hört talas om ASPECTA innan du nämnde det här första gången.
Du förespråkar dom med sådan iver att jag nästan tror du har någon anknytning till dom.
Som husbyggare vill du väl ha en så hög värdering som möjligt så att du får de lån du har behov av/räknat med.
Och så länge den lokala mäklaren på hörnet värderar bygget så att kalkylerna ser ut att hålla samt att banken är nöjd med den är det väl inget att inte vara nöjd med?
Man har i mina ögon inget för att 'ha en ny kompis' i form av behörig värderingsman, så länge banken är nöjd med mäklarn på hörnet.

Ställer banken sådana krav visst, men aldrig annars... :)
 
Har provat med båda varianterna och aldrig mer en värderingsman.
Jag fick ju göra hans jobb och sammanställa och uppskatta nästan allt, efter det skriver han ner det jag har fixat, sen en påskrift...vad är den värderingen värd?
 
FredrikR skrev:
Varför inte? :)

Jag har aldrig hört talas om ASPECTA innan du nämnde det här första gången.
Du förespråkar dom med sådan iver att jag nästan tror du har någon anknytning till dom.
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Jobbar med finansiering av fastigheter och har ingen knytning till ASPECT över huvud taget. Mer än att jag från tid till annan använder värderingar skrivna av väderingsmäns som är godkända av ASPECT.
 
Enk Projektet skrev:
Har provat med båda varianterna och aldrig mer en värderingsman.
Jag fick ju göra hans jobb och sammanställa och uppskatta nästan allt, efter det skriver han ner det jag har fixat, sen en påskrift...vad är den värderingen värd?
Som i alla branscher, det finns bra och det finns dåliga.

En rekommendation kan ju vara att fråga banken vilken godkänd värderingsman som de brukar jobba med.
 
Enk projekt,

Om det är så jobbigt varför värdera? Ta det du får och vad nöjd?
 
Japps, instämmer i att kolla med banken ;)
 
PCLarsson skrev:
Som i alla branscher, det finns bra och det finns dåliga.

En rekommendation kan ju vara att fråga banken vilken godkänd värderingsman som de brukar jobba med.
Ja, det var därför vår värdering gjordes av Eminenta, då vår bank använder dom. Är ASPECT någon form av certifiering eller vad?
 
Ja ASPECT är den organisation som auktoriserar fastighetsvärderare. (Eller är väl rent formellt en del av ASPECT, SFF som gör det)

Självklart är ju det enklaste att använda sig av lokal mäklare om det är ok för banken.

Edit: Får väl tillägga att vår bank (Swedbank) använde sig av det lokalkontor av Fastighetsbyrån som låg närmast där vi tänkte bygga. Enkelt och gratis.
 
Mangan13 skrev:
Ja ASPECT är den organisation som auktoriserar fastighetsvärderare. (Eller är väl rent formellt en del av ASPECT, SFF som gör det)

Självklart är ju det enklaste att använda sig av lokal mäklare om det är ok för banken.

Edit: Får väl tillägga att vår bank (Swedbank) använde sig av det lokalkontor av Fastighetsbyrån som låg närmast där vi tänkte bygga. Enkelt och gratis.
Har också Swedbank, onekligen olika från kontor till kontor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.