Hej

Jag bor i ett nybyggt hus i Stockholmsområdet. Huset har putsfasad av den "nya" typen som det pratats en del om i nyheterna som nästa tickande fuktskadeproblem...

Byggaren av huset (NCC) har i brev till alla husägare påstått att man behöver skotta rent snön runt huset nu under vintern. Eftersom jag är lite nyfiket lagd så skulle jag gärna vilja veta varför man behöver göra detta innan jag lägger ner massa tid och kraft på skottningen.

Är det någon som vet varför man bör skotta rent runt sitt hus så att det inte ligger någon snö mot grunden/fasaden?

Lite efterforskningar på nätet gav mig inga svar. Istället hittade jag en del diskussioner om folk som faktiskt skottar dit snö för att den isolerar.

Tacksam om någon kan bringa lite ljus i detta ämne..

Mvh
/ Feffe
 
Milkshaken
jag har inte en aning men undrar om du har någon fporm av mekanisk ventilation i grunden, eller om det rent av är en form av självdrag...
Då jag inte har hört något om vilken hustyp det är så får du gärna skriva lite om den...
 
Hej

Vad jag vet finns det ingen ventilation i grunden och ventilationen i huset sköts med inluften under fönstren och sedan en frånluftsvärmepump som suger ut frånluft. Alltså sitter luftintagen högre upp än vad snön kommer upp om den ligger mot.

Hustypen i fråga är den med putsfasad utan luftspalt som det skrivs mer om idenna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/fasad/67746-moegel-i-nybyggda-putsfasader.html
 
Min gissning (OBS!) är att avsaknaden av luftspalt gör att det är svårare för fasaden att torka ut och att om det ligger fuktig snö mot fasaden så tränger det in i putsen och i värsta fall vidare in i väggkonstruktionen.
 
Milkshaken
Ahh... Ja ok.... Fan, det verkar ju som ett hafsverk.... MÅSTE SKOTTA RENT..... Låter som i tråden där vi diskuterar att man måste hålla rent runt ett takfönster...... Idiotiskt... Låter som att tillverkarna vill frånskriva sig ansvaren......
 
Ja, jag tycker också att det låter som att de vill friskriva sig, men vad jag vill veta är vad de vill friskriva sig ifrån...
 
Är det inte lättare att ställa frågan direkt till hustillverkaren?
Med en sådan rek. måste de ha en rimlig förklaring, och omsvep i detta från deras sida borde ju vara lätt att slå hål på...
 
Ja precis, fråga NCC?
 
Är huset nyputsat så måste det hålas fritt från snö dom första 2 åren
 
och min fråga handlade om varför det är så?
 
Putsen måste brinna klart först.
Vi putsade om vårt hus förra hösten och på vissa delar av fasaden låg det snö emot förra vintern, det såg bedrövligt ut i våras o dom fixade det på garantin. Då först nämnde dom att man ska hålla fasaden snöfri minst ett år.
 
A
Ja, det gäller för företagen att försöka få de första åren gå smärtfritt så att garantin hinner gå ut innan konsekvenserna av byggfusken börjar visar sig. (Paranoid? jag? Nejdå, inte alls! :D)
 
bra-byggare skrev:
Ja, det gäller för företagen att försöka få de första åren gå smärtfritt så att garantin hinner gå ut innan konsekvenserna av byggfusken börjar visar sig. (Paranoid? jag? Nejdå, inte alls! :D)
Vi har 5 års garanti så det får stå för dig:p
 
När jag bodde i Norrland skottade vi upp snön mot träväggarna för att öka på isoleringen men det var på 80-talet. Snön däruppe var då riklig, torr och kall. Under denna jul hade jag upp till 150 cm snö vid de stora fönsterpartierna och det var faktiskt en positiv och märkbar skillnad när stormen drog fram. Nu har det regnat och jag har skottat bort den våta tunga snön som legat mot den putsade fasaden.
 
A
Nimajneb skrev:
Vi har 5 års garanti så det får stå för dig:p
Då gäller i ditt fall för företagen att se till att de första 5 åren går smärtfritt, för sen blir det ditt problem. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.