Hej, jag bor i ett BoKlok hus byggt av Skanska. Har fått känslan av att mitt flerfamiljshus är relativt billigt, både i material och utförande.

Grannen min hjälpte mig att bygga ut altanen i somras. Enligt honom hade Skanska satt dit "fel typ av plankor" som man inte ska ha till altanbyggen.

Enligt boendepärmen är det ekfaner-golv, men enligt en golvkunnig i föreningen är det inte alls det.

Golven är hur som helst dåliga, bubblor över allt, varför blir det bubblor i ett 2 år gammalt golv?

Till råga på detta började det läcka vatten från taket i köket. Vi bor på NB så grannen ovanför fick besök av förhoppningsvis kunniga inom området. Men de hittade ingen orsak till läckan.

Skanska satte ut ett par hantverkare som kom hit och borrade två hål i vårt tak. De hittade inte heller någon orsak till varför det började rinna vatten från taket.

Nu kan man, som den amatör man är, bara nöja sig med detta. Men vart tusan kom vattnet i från?

Sen skickade Skanska hit fler hantverkare för att åtgärda hålen i taken. De spacklade över hålen 2 gånger, sen målade (med fel färg!) så nu har jag gula fläckar i taket...

Skulle de egenligen inte bytt ut takskivorna istället för att spackla ihop hålen?


En till konstig sak de har placerat ut TV-jacket och TELE-jack på samma sida, så vi tvingas ha soffan framför ett element. Enligt ritningarna ska inte TV-jacket sitta där det sitter, utan på andra sidan vardagsrummet.

Varför blev det så? Vi tvingas ju nu att ha soffan framför ett element....finns inga andra lösningar, rummet är planerat som så att TV-jacket ska sitta på den andra sidan för att öppna upp möjligheterna att inreda.


Någon annan som kan berätta lite om era BoKlok-lägenheter? :x
 
  • Gilla
Anders Granlund
  • Laddar…
NU skulle inte jag styra min möblering utefter var tv-jacket sitter, det finns längre kablar att tillgå. Men jacket borde ju sitta enligt ritning. Kanske byggbolaget kan bekosta en elektriker som flyttar det åt dig?
Övriga saker borde ju kollas upp av besiktningsman.
 
I min lägenhet måste man göra det. Jag har Telia och för att kunna se på TV så har jag en motorola-dosa som man kopplar in i TV-jacket. Sladden på den dosan är nog en meter eller så :S

Så de har begränsat mina möjligheter att inreda.
 
B
finns längre kablar.
 
Herreminje. Du verkar ju hemifrån och bortkommen.
Ang tv-uttag:
1. Köp en längre sladd före dosan
2. Om detta inte går, köp en längre sladd till efter dosan
3. Om detta inte går, köp en ny dosa
4. Om detta inte går, ta dit någon som flyttar jacket åt dig (och betala för det själv om det krävs)
5. Köp aldrig ett eget, riktigt hus. Om DETTA är ett problem för dig då kommer att bo i hus vara... En mardröm! ;)
 
Ännu ett I-lands problem:D
 
  • Gilla
HerrOso
  • Laddar…
Själva konceptet BoKlok går väl ut på att vara just "billigt".
Det betyder INTE att du skall behöva acceptera bubblande golv, vatten från taket och amatörer som försöker laga tak. Klaga och se till att göra det innan 2år har gått om du hinner.
 
byggare henke skrev:
finns längre kablar.


Vet du vart man kan få tag på längre kablar?
 
Rebeckaf skrev:
Herreminje. Du verkar ju hemifrån och bortkommen.
Ang tv-uttag:
1. Köp en längre sladd före dosan
2. Om detta inte går, köp en längre sladd till efter dosan
3. Om detta inte går, köp en ny dosa
4. Om detta inte går, ta dit någon som flyttar jacket åt dig (och betala för det själv om det krävs)
5. Köp aldrig ett eget, riktigt hus. Om DETTA är ett problem för dig då kommer att bo i hus vara... En mardröm! ;)
Klart att det är ett enerverande problem när jag inte vet hur jag skulle förlänga dosan. Dessutom ser jag inte hur jag skulle dra den förlängda sladden, visst kan jag dra den från list till list, under dörren eller över till andra sidan. Men samtidigt känns det surt när jag inte skulle behöva göra det egentligen :@ Alla mina grannar har uttaget på rätt sida, i-lands problem? Ja, kanske. Jag bara undrar varför de placerade uttaget så åt helvete fel.
 
Mellanbarn skrev:
Själva konceptet BoKlok går väl ut på att vara just "billigt".
Det betyder INTE att du skall behöva acceptera bubblande golv, vatten från taket och amatörer som försöker laga tak. Klaga och se till att göra det innan 2år har gått om du hinner.

Ja, billigt men med "kvalite", hur nu det går till :D

Bubblorna i golvet tar jag upp vid slutbesiktningen som är nu i februari. Har redan klagat på "lagningen" av taket.
Inte hört något från dem, ringde innan jul. Men, men sånt där går alltid trögt.
 
BoKlok vill svara i det här ärendet:

"Hej ”Disneygrisen”!

Såg ditt inlägg och vill ge lite respons.

Att vi på Boklok skulle använda fel material för altanen eller att ekfaner-golvet inte är ett ekfanergolv låter jättekonstigt. BoKlok-hemmen produceras som moduler i fabrik och materialet i våra hus har vi extremt god koll på.

Oavsett detta så har du uppenbarligen upplevt brister som du inte anser hanterats på rätt sätt. Din bostadsrättsförening är två år gammal om jag förstår saken rätt. Det innebär att en garantibesiktning av en opartisk och sakkunnig besiktningsman är på gång vilken dag som helst för samtliga bostäder. Tala med någon i din förenings styrelse för att få reda på när. Tipset är att vara hemma själv när besiktningen sker av just din bostad och att ha förberett dina frågor väl så att inget missas. Går det inte att vara hemma så skriv ihop en lista och tala med den/de från föreningen som går med på besiktningen. Ta absolut upp det där med missfärgningen i det lagade taket, och det felplacerade telejacket (vi bygger normalt alltid enligt ritning).

Har du andra frågor ber jag dig att ta kontakt med projektledaren som varit ansvarig för etableringen av BoKlok-området där du bor. Berätta gärna för mig via ett mail också. För oss är det jätteviktigt att du som boende är nöjd. Och det är jätteviktigt för oss att få reda på det du inte tycker är bra. Då kan vi förbättra oss.

Må väl och bo bra!

Jerrie Kristiansson

Marknadschef, BoKlok Housing
Jerrie.kristiansson@boklok.se
"
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Disneygrisen skrev:
Vet du vart man kan få tag på längre kablar?
Kjell.com eller Onoff eller Siba eller vilken elektronikaffär som helst. Du behöver bara en längre nätverkssladd.

Sladd
 
B
disneygrisen ta med sladd i fråga om du inte vet vad det är för sort. säg hur lång du vill ha den. finns standard längder.
om golvet blir blött och man ej torkar av golvet så kan man få blåser
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.